یادداشت

باز باران ، باز سیل و باز هم ناکارآمدی!!!!!!!!!

از ساعت ۶/۳۰ صبح روز شنبه ،برای انجام یک کار ضروری از خانه بیرون آمدم اما شهر رشت را آب فرا گرفته است .با بارش باران ، تردد در شهر سخت و ترافیک زجرآوری ایجاد شده است . با چند تن از مدیران تماس می گیرم اما خبری نیست احتمالا در حال انجام وظیفه و مدیریت بحران هستند .
رشت شهری است که آسمان سرفه هم بکند، بحران ایجاد می شود و فرقی نمی کند تابستان باشد یا زمستان، بارش باشد و سیل و یا برف و باد چون زیرساخت های ضعیفی دارد اما به رغم هشدارهای هواشناسی و سابقه این همه بحران های طبیعی در سال های گذشته ، باعث نشده است که تدبیری بنیادی اندیشیده شود.
سیل یکی که از سوغات‌ اصلی دست‌کاری انسان در روح زخم‌خورده طبیعت است که اغلب بی‌پاسخ نمی‌ماند. آتش زدن تالاب انزلی ، تغییر بی رحمانه کاربری های اراضی کشاورزی ، قاچاق چوب و سربریدن درختان بی پناه جنگل ها، بی مسئولیتی بسیاری از دستگاه های به ظاهر مسئول ، آلودگی رودخانه ها ، از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری و … در واقع تلنگری برای همه ماست که علاوه بر پرهیز از دست‌کاری در طبیعت، در مدیریت شهری نیز تجدید نظرهایی صورت گیرد. یکی از مباحث اصلی که همواره در مدیریت بحران باید به آن توجه شود، موضوع پیشگیری است که اگر به درستی رعایت شود، سه اصل دیگر نیز که شامل آمادگی، مقابله و بازسازی است، با کم‌ترین تلفات و هزینه صورت خواهد گرفت. اما چرا چنین انتظاری ، برآورده نمی شود . چرا امیدها برای حل مشکلات کمرنگ تر می شود؟
واقعیت این است وقتی اغلب اعضای شوراها سرگرم انتصاب مدیران شهرداری اند تا سهم شان در مدیریت شهری حفظ شود . وقتی مشکلات شهری در درجه چندم اهمیت قرار دارد . وقتی سیاست گذار و ناظر شهری، نقش مجری به خود می گیرد . وقتی نهادهای مردمی در شهر وجود ندارد تا پی گیر مطالبات مشروع مردم شوند . وقتی شهرداری در تامین درآمد برای پاسخ گویی به نیاز شهر و شهروندان عاجز است . وقتی انزواطلبی و عافیت خواهی، سود بیشتری دارد . وقتی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و دستگاه ها ، جایگاه وثیقی ندارد . وقتی نمایندگان به وظیفه نظارتی خود عمل نمی کنند و انتصاب رییس یک هیات ورزشی و یا دید و بازدید از آسفالت فلان کوچه و کوی و راه و … اولویت بیشتری دارد چگونه می شود به حل مشکلات امیدوار بود ؟!
نه تنها خیابان های اصلی و محلات برخوردار رشت بلکه بافت حاشیه و فرسوده شهری، از نقاط آسیب‌پذیر شهر در مقابل حوادث طبیعی از جمله باران های شدید به شمار می‌رود. در بسیاری از محلات شهری سیستم فاضلاب وجود ندارد. زیرساخت‌های شهر به ویژه در بافت‌های قدیمی تحمل این حجم از باران ها را ندارد.
حل مشکلات شهر رشت نیازمند بکارگیری همه ظرفیت های فکری و مدیریتی و لجستیکی دولتی، بخش خصوصی و مدنی است و مادامی که برای این مشکلات برنامه ریزی نشود و برای پروژه های زیربنایی هم چون دفع آب های سطحی ، تدبیر نگردد و… این مشکلات همواره رفیق شهروندان رشتی خواهد بود؛ بنابراین، انتظار می رود استانداری گیلان، نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی ، دستگاه های نظارتی و مدیریت شهری رشت ، نسبت به آن چه که شهر را تهدید می کند، تصمیم گیری کنند. مناسب است رسانه های جمعی و به ویژه صدا و سیما با تهیه گزارش ها و برگزاری نشست های تخصصی و کارشناسی به حل این مشکلات کمک کنند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا