استان ها

بحران آبی گیلان نیازمند مدیریت مصرف

 

مدیر عامل آب و فاضلاب گیلان گفت : با توجه به کاهش ۴۰ درصدی نزولات جوی و تنش آبی پیش رو مردم استان باید با مدیریت صحیح در مصرف آب صرفه جویی کنند.

به گزارش نقش نیوز، سید محسن حسینی عصر روز سه شنبه در نشست ستاد پایش تنش آبی استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: این ستاد به منظور کاهش تنش آبی تشکیل و پس از شناسایی ریسک ها، حوادث و اتفاقات توسط تیم های واکنش سریع به صورت آماده باش، پیگیری می شوند.
وی ادامه داد: برای مدیریت تنش آبی چهار دستگاه بسته بندی آب شرب با ظرفیت هشت هزار لیتر در ساعت و شبکه های آبرسانی آماده فعالیت هستند و شرکت آب و فاضلاب گیلان حداکثر تمهیدات را برای مقابله با تنش آبی اندیشیده است تا با کمترین تنش شرایط را مدیریت کند.
مدیرعامل آبفای گیلان افزود: تصفیه خانه بزرگ آب گیلان نیز با ظرفیت تولید ۶ متر مکعب در ثانیه وظیفه تنظیم فشار آب مشترکین را بر عهده دارد.
حسینی ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی کامل تصفیه خانه جدید آب گیلان ۱۸ شهر و ۵۶۸ روستا تحت پوشش این شبکه برای مصرف آب غیر شرب قرار گیرند.
وی خواستار مدیرت آب توسط مشترکین شد و گفت: مردم با مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب مشکلات کم آبی را کاهش دهند. ما همیشه شاهد همکاری مردم با شرکت های آب وفاضلاب بوده ایم و امیدواریم این همکاری ادامه دار باشد .
مدیرعامل آبفای گیلان افزود: آب ثروت ملی است که هیچ جایگزینی ندارد و به همین منظور مردم می بایست حداکثر بهره وری و صرفه جویی را داشته باشند.
حسینی بیان کرد: آب و فاضلاب گیلان با توجه به تنش آبی پیش رو هیچ برنامه مدونی برای قطعی آب ندارد اما گاهی به دلیل شرایط خاص ممکن است آب قطع شود .
مدیرعامل آبفای گیلان ادامه داد: با توجه به کاهش نزولات جوی و ۵۷۶ دهنه چشمه ای که منبع تغذیه آنها متاثر از برف است، با کاهش آب دهی چشمه ها در تابستان مواجه خواهیم شد.
به گفته وی میزان اب چشمه ها در نقاط مختلف متفاوت است و با توجه به شرایط پیش رو شاید در ۳۱۳ روستا با کاهش آبدهی چشمه ها مواجه شویم.
مدیرعامل آبفای گیلان اضافه کرد: در این خصوص تمهیدات خاصی از سوی آب و فاصلاب گیلان فراهم شده و تانکرهای آبرسان آبفا و بخش خصوصی آماده کار است.
حسینی در زمینه نظارت بر کیفیت آب نیز تصریح کرد: هزار و ۱۴۸ مخزن ذخیره آب در نقاط مختلف استان گیلان وجود دارد که ۳۱ آزمایشگاه وظیفه کنترل کیفیت آب آنها را بررسی می کنند.
وی افزود: شرکت آب و فاضلاب گیلان با همکاری با شبکه بهداشت بر کیفیت آبها نظارت دارد و خوشبختانه وضعیت آب شرب منطقه مطلوب است .
مدیرعامل آبفا همچنین مقابله با انشعابات غیر مجاز را از برنامه های آب و فاضلاب گیلان عنوان کرد و افزود : آب یک حق عمومی است از مشترکین می خواهیم برای اخذ انشعاب به ادارات شهرستان مراجعه کنند.
بیش از ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۷۷.۳۲ درصد جمعیت روستایی استان گیلان از خدمات آب شرب بهداشتی بهره مند می باشند.
استان گیلان در حال حاضر یک میلیون و هشت هزار مشترک ، ۹۵۵ هزار مصرف کننده خانگی ، ۶۵۴ دهنه چاه ، ۵۷۶ دهنه چشمه ، ۱۳ واحد تصفیه خانه و ۶۲۰ دستگاه پمپاژ آب دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا