اقتصادی

بهره برداری از پنج هزار واحد صنعتی در کشور

 معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پنج هزارو ۷۰۰ واحد صنعتی با اشتغالزایی مستقیم بالغ بر۱۰۷ هزار نفر طی ۱۰ ماهه امسال در بنگاه های تولیدی و صنعتی کشور به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا،مهدی صادقی نیارکی شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه رفع موانع و تسهیل تولید استان زنجان وضعیت تولید کشور و اقدامات انجام گرفته در این خصوص را تشریح کرد و افزود: طی ۱۰ ماهه امسال  صدور پروانه بهره برداری در کشور ۷.۸ درصد رشد یافته است.
وی رقم رشد حوزه اشتغال در سطح کشور را ۲۸ درصد اعلام کرد و یادآورشد: سرمایه گذاری ها نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد یافته است.

صادقی نیارکی تصریح کرد: بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان فقط در ۲۸ طرح صنعتی سرمایه‌گذاری انجام شده است که مجموع سرمایه گذاری امسال در استان زنجان و در طرح هایی که ۲ هفته اخیر به بهره برداری رسید، حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

معاون امور صنایع وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در استان زنجان بالغ بر هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه
گذاری انجام شده است گفت: این میزان سرمایه گذاری ها رکورد جدید و ماندگار در سال جهش تولید بود.
وی با اشاره به شاخص تاسیس، جواز تاسیس را تمایل به سرمایه گذاری در بخش تولیدتعریف کرد و افزود: فقط در طول ۱۰ ماهه امسال بالغ بر ۳۱ هزار فقره جواز تاسیس صادر شد که نشان می دهد مردم تولید، سازندگی و ساخت داخل را در اولویت قرار داده و تمایل خود را به سرمایه گذاری در این بخش اعلام کرده اند.
صادقی نیارکی رشد حوزه صدور جواز تاسیس نسبت به مدت مشابه سال قبل را ۳۸ درصد اعلام کرد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار بعد از ۲ سال ( سال ۹۷ و ۹۸ ) فصل دوم بخش صنعت کشور در سال ۹۹، رشد نیم درصدی داشت، گفت: فصل سوم رشد سه دهم درصدی نشان می دهد که در ۲ فصل متوالی، با وجود اینکه، رشد اقتصادی منفی است، ولی بخش صنعت در ۲ فصل متوالی دوم و سوم، رشد را تجربه کرد.
صادقی نیارکی با تاکید بر اینکه این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که در سال ۹۹ با ۲ چالش مواجه بودیم افزود: اولین چالش کرونا بود که یک چالش بین المللی است و با شروع وضعیت کرونایی، مرزهای اقتصادی، مبادلات تجاری و اقتصادی، روش تولید و به کارگیری فناوری تغییر کرد و محدودیت های بسیاری برای فعالان اقتصادی ایجاد شد.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت تحریم‌های ظالمانه را دومین چالش کشور در سال ۹۹ عنوان کرد گفت: فقط در تورم تولید کننده در مدت یک سال، حدود ۷۷ درصد رشد ناشی از افزایش نرخ ارز داشتیم و به‌گونه ای طراحی شده بود که این ۲ چالش ما را از فعالیت توسعه و سازندگی متوقف کرده و به زانو در آورد اما با همدلی و صداقت، کارها را پیگیری کردیم.
صادقی نیارکی با بیان اینکه وزارت صمت بیش از ۲ راهبرد اساسی ندارد گفت: یکی از آنها راهبرد درمدیریت است که با اجرای آن، نتایج چشمگیری حاصل شد و مقایسه شاخص ها آن را به روشنی مشخص می‌کند.
معاون امور صنایع وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به اینکه تغییر قابل توجه در میزان صادرات و واردات تنها یکی از نتایج راهبرد در مدیریت است، افزود: در سال ۸۹، واردات کشور ۶۵ میلیارد دلار و صادرات آن ۲۷ میلیارد دلار بود.
صادقی نیارکی تاکید کرد: با تغییر این رقم در سال ۹۸، واردات کشور ۴۳ میلیارد دلار کاهش و صادرات به ۴۱ میلیارد دلار افزایش یافت که این آمار، همان اقتصاد مقاومتی است و غیر از آن نمی‌تواند باشد.
وی با بیان اینکه راهبرد ما در وزارت صمت، مدیریت واردات است گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب آنچه را که در داخل می‌توان ساخت اجازه واردات آن را نمی‌دهیم چون ایشان تاکید فرمودند، واردات کالاهایی که ساخت مشابه در داخل دارد حرام است.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این راهبردی است که وزارت صمت از سال ۹۷ برای حمایت از تولید ملی، ساخت داخل و تکمیل ظرفیت واحدهای نیمه تمام و نیز واحدهایی با ظرفیت پایین اتخاذ کرد.

صادقی نیارکی با بیان اینکه واردات کشور در ۱۰ ماهه امسال، ۳۰ میلیارد دلار بود، گفت: این به این معنی است که حدود ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته، کالای کمتری وارد کردیم و صادرات کشور اما ۲۸ میلیون دلار و در سختگیرانه‌ترین و شدیدترین تحریم‌های ظالمانه بود.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه بی نظیرترین محدودیت ها را بر ما اعمال کردند، ولی کشور ۶۰ میلیارد دلار تجارت انجام داد.
صادقی نیارکی افزود: باید فارغ از شرایط سخت فعلی، نکات مثبت و امید بخش را در جامعه منتشر کنیم.
معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه، با راهبردی که بار دیگر از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین شد، یک کار بی نظیر در کشور اتفاق افتاد، افزود: مردمی کردن اقتصاد و بر اساس آن، برون سپاری و واگذاری به بخش خصوصی گام موثری بود که نتایج آن بر کسی پوشیده نیست.
صادقی نیارکی به یکی از نتایج برون سپاری امور هم اشاره کرد و گفت: در سال ۸۹ بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار کسری تجاری داشتیم که این کسری در سال ۹۹ هم اکنون به ۲ میلیارد دلار رسیده است.
وی با تاکید بر رقم قابل توجه واردات و صادرات افزود: شاخص‌هایی مانند آن باید گفته شودتا فارغ از شرایط سخت فعلی، نکات مثبت و امید بخش را در جامعه منتشر کنیم چون این آماری که حاصل شده است کاملاً مشخص وملموس است.
وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته، ۴۰ درصد رشد تولید در لوازم خانگی داریم و با توجه به راهبرد در مدیریت، از هشت هزار ردیف
برای واردات کالا، ممنوعیت ثبت سفارش بالغ بر ۲هزارو ۵۰۰ کالایی که در کشور طراحی و تولید می شود اعمال و اجازه واردات نمی‌دهیم که نتیجه آن این است که امروز لوازم خانگی ما با وجود اینکه ۲ برند بین المللی که ۷۰ درصد بازار کشور را به خود اختصاص داده بودند، در سال ۹۲ کشور ما را ترک کردند، رشد بسیار زیادی در تولیدلوازم خانگی داریم.
صادقی نیارکی میزان رشد تولید لوازم خانگی امسال نسبت به سال گذشته را، ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: نسبت به سال ۹۶، هم رشد ۱۵ درصدی در تولید لوازم خانگی داریم.
وی با بیان اینکه بر اساس فرمایش رهبری که باید از صنعت مونتاژکاری به سمت تولید، نوآوری و ساخت داخل برویم گفت: چهار میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شد تا لوازم خانگی، آرایشی و پوشاک وارد کشور شود.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مهمترین مسئله ما تامین مواد اولیه برای تولید است یعنی کار و تقاضا وجود دارد و شرایط
برای صادرات فراهم است، اما باید مواد اولیه تامین کنیم.
صادقی نیارکی پروژه نهضت ساخت داخل را از رویکردهای مهم وزارت صمت عنوان کرد و افزود: این به این معنی است که همه ابعاد، مولکول‌ها و جنبش‌ها برای یک حرکت والا به حرکت درآیند و آن حرکت والا، همان ساخت داخل است که رهبری هم روی آن تاکید بسیار دارند.
وی با اشاره به اینکه ما سهم هر استان را برای ساخت داخل مشخص کردیم گفت: برنامه امسال ما ساخت۳.۲ میلیارد دلار ساخت داخل برای کل استان ها است که حدود ۳ میلیارد دلار آن در ۱۰ ماه محقق شد.
به گفته معاون امور صنایع وزارت صمت، سهم استان زنجان برای ساخت داخل ۶۶ میلیون دلار بوده که در ۱۰ ماهه امسال، ۱۶۲ میلیون دلار ساخت داخل را در استان زنجان محقق شد که نشان می دهد، بالاتر از سهمیه تعیین شده از پروژه نهضت ساخت داخل است.
صادقی نیارکی تصریح کرد: روش ما در وزارت صمت این است که همزمان با رعایت عدالت در توزیع، به دنبال سهولت و شفافیت در کنار هم هستیم که یک راهبرد عملیاتی و حکمرانی است .
وی همچنین به بحث تکمیل ظرفیت های نیمه تمام هم اشاره کرد و افزود: در راستای احیا و بازگردانی ظرفیت های نیمه تمام به چرخه تولید، واحدهایی که در سال‌های گذشته به بهره برداری رسیده اند اما به هر دلیلی فعال نبودند، در دستور کار قرار گرفتند.
معاون امور صنایع وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان این که برنامه امسال، یک هزار و ۵۰۰ واحدصنعتی در داخل شهرک های صنعتی بود گفت: بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ واحد به مدار تولید برگشت و سهم استان زنجان ۳۰ واحد بود که عملکرد این استان، فراتر از برنامه تعریف شده، بود.
صادقی نیارکی این عملکرد را نشان از همدلی و هدایت نخبگان و فعالان اقتصادی، توسط مقامات استانی و در راس آن امام جمعه به عنوان نماینده مقام معظم رهبری، استاندار زنجان به عنوان عالی ترین نماینده دولت و نماینده مردم در مجلس که عضوکمیسیون صنایع ومعادن دانست و افزود: وقتی که مسئولان رده بالای استان در ستاد تسهیل، حضور پیدا کرده و از طرح‌ها، مصوبات و سیاست توسعه ای حمایت می کنند اتفاق‌های خوب می‌افتدکه حاصل همدلی و تفاهم استانی است.

وی با بیان اینکه امیدوارم خدمات انجام گرفته در حوزه تولید در راستای خدمت به مردم و فعالان اقتصادی، در نامه اعمال ما ثبت شود گفت: البته تحریم های ظالمانه به مردم سخت فشار آورد و مردم ما صبورانه تحمل کردند که باید از کوتاهی هایی که به وجود آمد و نتوانستیم به نحو احسن به وظایف سازمانی خود عمل کنیم، خاضعانه وصمیمانه، در پیشگاه خداوند و مردم صمیمانه عذرخواهی کنیم .
معاون امور صنایع وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به نتایج تحریم ها هم افزود: تحریم ها باعث ایجاد اعتماد شد یعنی در دل تحریم ها، فرصتی نهادینه شد که آمار و ارقام نشان دهنده افزایش اعتماد به تولید داخل بود.
صادقی نیارکی اعتماد به‌وجود آمده را ارزشمند خواند و گفت: در مرحله بعدی باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده برای افزایش و تکمیل زنجیره‌های تولید باشیم.
وی با قدردانی از همه فعالان اقتصادی که سختی های زیادی را درسال ۹۹ تحمل کرده و از قله سختی ها گذشتند افزود: امیدواریم این تجارب زمینه ساز رشد و توسعه بیشتر میهن اسلامی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا