بین الملل

بولتون: نگران بودم ایران در مذاکرات از ترامپ بهتر عمل کند

به گزارش نقش نیوز به نقل از نیویورک تایمز، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ که به تازگی کتاب خاطرات خود را درباره دوران کاری با ترامپ منتشر کرده، در بخشی از خاطراتش به دلایل عدم موفقیت سیاست ترامپ در برابر ایران پرداخته است.

در این ارتباط بولتون علت شکست سیاست ترامپ را به ویژگی‌های شخصیتی او مرتبط می‌کند که هر روز نظراتش تغییر می‌کرد و حتی اولویت اصلی او رسیدن به توافقی بود که با وجود اشکالات اساسی، اما آن را موفقیت خود نشان دهد.

بولتون در این بخش از خاطراتش به تلاش برای منصرف کردن ترامپ برای دیدار با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران اشاره می‌کند، زیرا به گفته بولتون این نگرانی وجود داشت که ایرانی‌ها در مذاکرات احتمالی خیلی بهتر از ترامپ عمل کنند.

بولتون همچنین درباره ترامپ می‌گوید که او همیشه گلایه مند بوده است که چرا همه در دنیا می‌خواهند با او صحبت کنند اما هیچ وقت نمی‌دانند چطور آن را مطرح کنند و با توجه به همین پیش زمینه فکری نیز بود که ترامپ سرانجام باب مذاکره با ایران را مطرح کرد.

در کتاب خاطرات بولتون همچنین گفته شده که ترامپ فکر می‌کرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌خواسته با او مذاکره کند، پوتین خواستار گفت‌وگو بود و همه می‌خواستند با او حرف بزنند اما یک نفر این وسط همه چیز را به هم می‌ریخت.

در این بخش از کتاب خاطرات بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید همچنین به مخالفتش با سیاست‌های ترامپ در قبال ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: من در موضوع ایران از ترامپ خواستم به طرح خود برای خروج از توافق هسته‌ای سرعت بدهد و توضیح دادم که چرا توسل به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران شاید تنها راه حل پایدار باشد.

بولتون آوریل ۲۰۱۸ (فروردین ۹۷) به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر (شهریور) سال بعد، دولت ترامپ را ترک کرد و گفت خودش این را خواسته است. با این حال، ترامپ گفت که بولتون را به دلیل اختلاف‌های «شدید» برکنار کرده است.

حال انتشار کتاب خاطرات بولتون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خطر تداوم افول جایگاه ترامپ را در این کشور دوچندان کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا