بانک-بیمه-بورس

بیم و امید در بازار بورس

به گزارش نقش نیوز برای سالهای متمادی، بازار بورس در کشور ما تنها به افراد متخصص و سرمایه‌گذاران زبده اختصاص داشت. تا زمانی که دولت با  اعطای سهام عدالت تلاش کرد عموم مردم را وارد این بازار نماید. در ادامه این مسیر، عرضه صندوق‌های etf دولتی نیز گامی دیگر در جهت جلب اعتماد مردم برای ورود به بازار بورسبود. این اقدامات در راستای خروج سرمایه مردم از بازارهای کاذبی نظیر بازار ارز صورت گرفت. ظاهراً نیز بازار به این اقدامات واکنش مثبتی نشان داده و رشد بازار بورس در سه ماهه اول سال 99 بی‌نظیر بود. حال باید دید آیا این رشد غیرمنتظره اتفاق مثبت و قابل اعتمادی است؟ آیا حمایت‌های دولتی به نفع بازار است؟ تکلیف سرمایه‌گذاران در این بازار چیست؟

بررسی روند بازار بورس

از زمستان سال 96 که تورم و کاهش ارزش ریال در کشور آغاز شد بورس هم‌سو با دیگر بازارهای سرمایه با رشد مناسبی همراه بود. در شرایطی که نرخ ارز در بازار ارز چهار برابر شد بازار بورس با رشد بیش از پنج برابر سودآوری متناسب با شرایط را به ثبت رساند. این روال ادامه داشت تا آغاز سال 99 که یکباره رشد غیرمنتظره و غیرعادی در بورس رخ داد. در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد رشد 50% داشت افزایش ارزش متوسط سهام با رشد 300% مواجه شد. یعنی بورس با رسیدن به شاخص 2.07 میلیون واحد، رشدی حدود شش برابر رشد ارز را رقم زد. البته با اصلاح قیمت‌ها این رقم به 210% کاهش یافته ولی هنوز تفاوت قابل توجهی با دیگر بازارهای سرمایه دارد. ولی بسیاری از کارشناسان این اتفاق را رشد حبابی و غیر قابل اعتماد می‌دانند.

آیا دخالت دولت به نفع بازار بورس است؟

بسیاری از کارشناسان، اتفاقات اخیر را ناشی از دخالت دولت در بازار می‌دانند. حقیقت این است که نمی‌توان گفت افزایش اقبال عمومی به بازار بورس تنها به دلیل اقدامات مستقیم دولت نظیر آزادسازی سهام عدالت و عرضه صندوق‌های Etf دولتی بوده است. قوانین دیگر مانند کاهش سود سپرده بانکی و قوانین جدید مالیاتی در بازار سکه و مسکن نیز در این امر بسیار مؤثر بوده است. در مقابل، دخالت مستقیم دولت در بازار از طریق اعمال فشار بر حقوقی‌ها یا ارائه رانت اطلاعاتی در عملکرد بازار بورس اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین بهترین حمایت دولتی از بازار بورس تلاش برای رفع نگرانی‌ها و عدم ثبات در شرایط جامعه و نیز هدایت سرمایه بورس به سمت تولید و رشد اقتصادی کشور است.

وظیفه سرمایه‌گذاران بازار بورس

آموزش ساز و کار بورس و درک هیجانات بازار از ضروریات آن است. صدور چند میلیون کد بورسی تنها در سه ماهه نخست سال 99 بیانگر آن است که افراد تازه‌کار فراوانی وارد بورس شده‌اند. این افراد نباید بدون کسب آموزش‌های لازم اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند.
مهم نیست با چه میزان سرمایه وارد بورس می‌شوید مهم این است که این سرمایه مازاد و یا پس‌انداز شما باشد. فروش خانه و ماشین برای ورود به بازار بورس اشتباه بزرگی است که مسئولیت آن تنها برعهده خود شماست.
بورس بازار افت و خیز و فراز و فرودهای بسیار است. اگر توانایی کنترل هیجانات خود را نداشته باشید قطعاً متضرر خواهید شد.
مهم‌ترین راز سرمایه‌گذاری در بازار بورس، صبر و ماندگاری در بازار است. کسانی که در این بازار سود بالایی کسب کردند سالها در هیجانات بازار صبوری پیشه کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا