بانک-بیمه-بورس

تاثیر رسانه بر تغییرات و نوسانات سهام

درادامه مشرح گفت و گو با سعید فیلسوفیان دکترای کسب و کار(مدیریت دانش محور سازمانی) درباره تاثیر رسانه ها بر تغییرات و نوسانات سهام می خوانید:

انتقال سریع اطلاعات چه پیامدهایی را به همراه دارد؟

این نوع انتقال سریع اطلاعات یک سری نگرانی‌هایی نیز با خود به همراه دارد، از جمله تاثیر پذیری احساسی سرمایه‌گذاران از احساسات دوستان، همکاران و عامه مردم که در نهایت در تصمیم‌گیری‌های آنها تاثیر‌گذار خواهد بود. به همین دلیل، محققاندر صدد ارائه یک استراتژی تجاری تلفیق شده با دانش و آگاهی از رسانه در جهت بررسی تاثیرات رسانه بر بازار سهام و بورسبرآمدند.

این تحقیقات شامل چه مواردی می شود؟

یافته‌های اصلی محققان در این باره شامل: وجود اطلاعات پایه و اساسی از شرکت می‌تواند دانش و آگاهی سرمایه‌گذاران را افزایش داده و در فعالیت‌های تجاری آنان تاثیرگذار باشد. همچنین وجود حجم عظیمی از احساسات باعث ایجاد نوسانات احساسی در سرمایه‌گذاران شده و در مرحله تصمیم‌گیری آنان تداخل ایجاد می‌کند و در یافته سوم به این نتیجه دست یافتند که تاثیر رسانه بر روی شرکت‌ها با توجه به نوع شرکت و نوع محتوای ارائه شده در خبر متفاوت است.

بهترین روش برای شناسایی تاثیر رسانه بر بازار سهام و بورس چیست؟

علی‌رغم فرضیه (EMH) که اداعا می‌کند همه سرمایه‌گذاران انسان‌هایی به شدت منطقی و اهل تفکری در سطح بازار مالی هستند، مطالعات اخیر بیانگر این است که آنها به شدت تحت تاثیر احساساتشان در اخذ تصمیم قرار می‌گیرند. شواهد بیان شده توسط آقایان (Li و Schumaker) نشان می‌دهد که عناصر احساسات موجود در اخبار مالی نشانگر برگشت سهام در بازار بورس است. برای بررسی سیستماتیک تاثیر رسانه و اینترنت بر بازار سهام و بورس، بهترین روش یک روش تجزیه و تحلیل کمی از مکانیزم نفوذ و تاثیر اطلاعات بر سهام است.

به طور خاص در مرحله اول می‌توان ادعا کرد که مقالات خبری در خصوص شرکت‌ها، تاثیر بسزایی بر فعالیت تجاری سرمایه‌گذاران خواهد داشت. این همبستگی و هماهنگی  توسط ارائه اخبار آنلاین مالی در خصوص شرکت اوراق بهادار چین و همچنین استفاده از روش پیش‌بینی تجزیه و تحلیل تاثیر اخبار بر روی تغییرات و نوسانات بازار سهام و بورس انجام می‌پذیرد. در مرحله دوم، باید به بررسی تاثیر احساسات به ویژه احساسات برانگیخته شده توسط اخبار عمومی بر روی بازار سهام و بورس پرداخت.

یعنی این موضوع باعث دسترسی آسان خوانندگان به عقاید دیگران می شود و اینکه این موضوع چه تاثیری بر بازار بورس و سهام به دنبال دارد؟

در واقع گستردگی رسانه‌های اجتماعی به خوانندگان این اجازه را می‌دهد که به آسانی به عقاید و احساسات دیگران از طریق بحث، رای و ارائه نظارت دسترسی داشته باشند. پس به هیچ عنوان نمی‌توان تاثیرپذیری سرمایه‌گذاران از احساسات دوستان و عامه مردم را نادیده گرفت و این مهم‌ترین دلیل برای بررسی سطح نفوذ احساسات و میزان تاثیر آنها بر سهام است. مهم‌ترین دستاورد این بررسی، پرده‌برداری و رمزگشایی از جعبه سیاه عملکردهای درونی از جمله بررسی میزان تاثیر رسانه و اینترنت بر یازار سهام و بورس است.

در ارتباط با این موضوع چه اقدامات دیگری انجام شده است؟

محققان تاثیر اطلاعات کلامی را بر روی بازار سهام به دلیل نوسانات قیمت بازار سهام و بورس با توجه به نشر اخبار مورد بررسی قرار داده‌اند. مطالعاتی که به صورت پایلوت و تجربی انجام شده‌اند نشان دهنده وجود یک ارتباط و هماهنگی و همبستگی بین انتشار خبر و ارزش بازار سهام است. با توجه به پیشرفت‌های زیاد در تکنولوژی و ورود انسان به عنوان کاربر وبسایت‌های خبری، قدرت تاثیر‌گذاری رسانه و اینترنت دوچندان شده است. بعضی از محققان بر پیش‌بینی عملکرد مالی شرکت‌هایی که از رسانه‌های جمعی استفاده می‌کنند تمرکز کرده‌اند. محققان در این مقاله، برای اندازه‌گیری دقیق میزان تاثیر اخبار و احساسات در خصوص سرمایه‌گذاری، از یک الگوریتم نوین و ابتکاری استفاده کرده‌اند که به طور خودکار کلمات احساسی موجود در اخبار را استخراج می‌کند. علاوه بر این، از یک استراتژی تجاری تلفیق شده با دانش و آگاهی از رسانه که احساسات اخبار مالی را نیز در بر می‌گیرد جهت مطالعه و بررسی تاثیر اخبار مالی و رسانه بر عملکرد بازار سهام و بورس نیز استفاده شده است. در کل می‌توان گفت این روش به ما اجازه می‌دهد تا ارتباط بین اخبار مالی و رسانه و ارتباط بین رسانه جمعی با بازار سهام و بورس را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

در این تحقیق از چه نوع مدل تجزیه و تحلیل استفاده می شود؟

در این تحقیق از مدل الکترونیکی تجزیه و تحلیل کمی رسانه به نام eMAQT در جهت بررسی تاثیر رسانه و اینترنت بر روی بازار سهام و بورس استفاده شده است. مدل eMAQT یک پایه و اساسی را برای ما در جهت تعیین ارتباطات داخلی بین رسانه و بازار سهام فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، چگونگی نوع ارتباطات بر اساس احساسات بیان شده و ویژگی‌های شرکت و محتوای اطلاعات و اخبار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کمیت رسانه چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

کمیت اطلاعات نوشتاری بعنوان یک چالش در بررسی اطلاعات و اخبار اینترنتی بر بازار سهام است. پس هر آنچه کمیت بیشتر باشد تاثیر نیز ممکن است زیادتر شود. به عنوان مثال در کمیت بیشتر، تعداد کلمات بیشتر استفاده می‌شود و به همین ترتیب کلمات احساسی بیشتری نیز ممکن است استفاده شود. پس در نتیجه کلمات احساسی بیشتر، تاثیر عمیق‌تری بر نحوه اخذ تصمیم سهام‌دارن و سرمایه‌گذاران خواهد داشت و در کل نشر اخبار مالی منتج به تاثیر در بازار سهام می‌شود.

مدل پیش‌بینی این بررسی چیست؟

در این مدل ارتباط بین شاخص‌های مالی و ارزش آتی سهام و بورس مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. اینگونه شاخص‌های مالی شامل اخبار مرتبط با شرکت، ایده عامه مردم، و ارزش سهام در زمان انتشار اخبار است. ایده‌های عامه مردم مربوط به اخیرترین فضا و شرایط سرمایه‌گذاری بوده و اخبار مرتبط با شرکت بیانگر عقاید متخصصین شرکت است. این شاخص‌ها به ما اجازه می‌دهند تا تاثیر جمعی این دو را بر روی تغییرات و نوسانات بازار سهام را اندازه‌گیری کنیم. شایان ذکر است تعدادی دستگاه و ماشین یادگیری برای پیش‌بینی بازار سهام وجود دارد که عملکرد اصلی آنها، تمرکز بر جهت تغییرات بازار سهام نه قیمت‌های عددی سهام است.

آزمایش ها چه نتایجی را به همراه خواهد داشت؟

محققان علاقمند به درک وجود تاثیر انتشار اطلاعات و اخبار بر روی بازار سهام از طریق آزمایشات و تجزیه و تحلیل‌های کمی هستند. اگر انتشار اخبار و اینترنت بر بازار سهام و نحوه اخذ تصمیم سهام‌دارن و سرمایه‌گذاران تاثیر داشته باشد، سپس به جرات می‌توان بیان کرد که این تاثیر فرد به فرد متفاوت است و در این شرایط سرمایه‌گذارانی که بهترین تصمیم را اخذ کنند در نهایت بالاترین سود را خواهند داشت. پس انتشار اخبار و اینترنت می‌تواند تاثیر مثبت بر روی سرمایه‌گذاران با تجربه داشته باشد.

نتیجه بدست آمده چه خواهد بود؟

محققان با استفاده از روش‌های eMAQT و مدل پیش‌بینی ثابت کرده‌اند که انتشار اخبار و اطلاعات مالی، تاثیر زیادی بر روی بازار سهام به طور عام و نحوه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران به طور خاص دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا