یادداشت

تبدیل تهدید ها به فرصت در دوران کرونا

در این دوران بسیاری از شرکت ها، رو به ورشکستگی و یا نگران سقوط ارزش برند خود هستند. اما برخی از بازاریابان به دنبال این هستند که تهدید پیش رو را به فرصت تبدیل کنند و به ارتقای جایگاه برند شرکت خود و خدمت رسانی به مشتریان بپردازند.
یکی از موارد در ارتقای جایگاه برند، همدلی نشان دادن است. در این زمان مردم به شدت احساس آسیب پذیری می کنند، شرکت ها باید نشان دهند، وضعیت بوجود آمده برای مردم را درک کرده و برای کاهش آسیب های این بیماری تلاش می کنند. بسیاری از بانک ها پرداخت اقساط وام قرض الحسنه را به تعویق انداختند. بعضی از شرکت هایی که محتوای دیجیتال ارائه
می کردند، دانلود محتوای خود را در این دوران رایگان نموده اند. این روزها تفاوت های کوچک بین برندها اثرهای بزرگی خواهد داشت و اگر شرکت ها به جای تعهد به مسئولیت اجتماعی خود به دنبال سودآوری بیشتر باشند قطعا ضربه بدی به برند خود می زنند. تغییر لوگوی شرکت های بزرگی مانند بنز، آئودی، فولکس واگن فعالیت خلاقانه ای بود که در کنار ترویج تشویق فرهنگ رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای این شرکت ها هم تبلیغ خوبی بود و بازتاب مثبتی داشت. مدیران باید در کنار مدیریت از راه دور تیم مارکتینگ خود، پیام های تبلیغاتی خلاقانه ای را ایجاد کنند که در راستای مسئولیت اجتماعی برند باشد. البته پیام خلاقانه به تنهایی کافی نیست، بازاریابان باید رسانه مناسب را پیدا کنند که بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذارد. در این دوران باید برندها از رسانه ها به روش زیرکانه ای استفاده کنند. افراد زمان بیشتری را به تماشای تلویزیون و یا استفاده از رسانه های اجتماعی می پردازند بنابراین شرکت ها می توانند با انتخاب رسانه درست، سهم بازار خوبی را بدست آورند. یکی دیگر از موارد ارتقای برند در این دوران این است که برند خود را خیرخواه نشان دهید. فعالیت های خیرخواهانه ی شرکت ها در زمان بحران از ذهن مردم پاک نمی شود شرکت ها باید در راستای مسئولیت اجتماعی خود فعالیت های خیرخواهانه ای انجام دهند به طور مثال شرکت های جنرال موتورز و فورد با همکاری هم دستگاه های تهویه هوا و تنفسی برای کمک به کادر درمان تولید کردند. شرکت های تولید نوشابه برای کمک به مردم به تولید الکل پرداختند. این فعالیت های خیرخواهانه علاوه بر اینکه از ذهن مردم پاک نمی شود، حتی جایگاه برند را ارتقا می دهد.
از طرفی بازاریابان باید همواره به رصد روندها بپردازند تا در زمان مناسب بتوانند واکنش درستی نشان دهند. استفاده از شبکه های اجتماعی، می تواند به بازاریابان در شناسایی سریع تر فرصت ها کمک کند. یکی از مهم ترین موارد در ارتقای جایگاه برند، سازگاری با روش های جدید کار است. خوشبختانه بسیاری از شرکت ها توانستند با وضعیت جدید سازگار شوند. البته هنوز نگرانی هایی برای کاهش بهره وری کارمندان در این شرایط وجود دارد. دورکاری در این شرایط با استفاده از ابزارهای ارتباطی مناسب از راه دور، چت گروهی و تماس های مستمر با کارمندان، همراهی بیشتر در کارمندان ایجاد می کند. شاید سازگاری با وضعیت جدید زمان بر باشد اما هر چه خود را با شرایط موجود بیشتر وقف دهیم، احتمال انحلال شرکت در این روزهای بحرانی کاهش می یابد.
در دنیای تجارت امروز دیگر سودآوری تنها هدف شرکت ها نیست و شرکت ها باید در کنار آن به دنبال انجام مسئولیت های خود در قبال محیط زیست، جامعه و کارکنان باشند. امید است در آینده ی نزدیک، این رویکردهای مثبت در مسئولیت های اجتماعی را به طور فزاینده ای در شرکت های ایرانی شاهد باشیم.

مترجم: مهسا صالحی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا