اقتصادی

تسهیلات دولت برای صنایع کرونا زده ناکافی است

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: اغلب تولیدکنندگان معتقدند مشوق ها و تسهیلاتی که دولت برای واحدهای آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته ناکافی، بسیار کم و همینطور به موقع نیست.

به گزارش نقش نیوز، صابر پرنیان افزود: قرار بر اینکه دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات کم بهره با نرخ ۱۲ درصد به واحدهای حوزه صنف و صنعت پرداخت تا بتوانند نیروهای انسانی خود را حفظ کنند.

وی همچنین اظهارداشت: هنوز دستورالعمل اجرایی این تسهیلات تدوین و ابلاغ نشده اما پرواضح است این تسهیلات نمی تواند آسیبی که کرونا به صنایع، واحدهای تولیدی، اصناف و دیگر بنگاه های اقتصاد وارد کرده جبران کند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: کرونای اقتصادی وحشتناک تر، خسارت بارتر و آسیب زنده تر از کرونای سلامت خواهد بود. اغلب تولیدکنندگان، صنعتگران و کار آفرینان و فعالان اقتصادی معتقدند که مشوق ها و تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته برای واحدهای کرونا زده ناکافی، بسیار کم و همینطور به موقع نیست.
پرنیان با اشاره به اینکه برخی کمک ها خوب است اما به موقع عملیاتی نمی شود، تصریح کرد: انتظار تولید کنندگان اینکه دستور العمل های این تسهیلات هرچه سریعتر نهایی و ابلاغ شود.بیماری کرونا جهان را با رکود مواجه کرده ایران هم در همان مسیر با این چالش مواجه شده است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: بطورکلی در استان تهران ۱۸ شهرک صنعتی دولتی، ۱۵ شهرک صنعتی خصوصی و ۴۷ بافت صنعتی وجود دارد. استان تهران با احتساب بافت های صنعتی دارای ۸۰ شهرک، ناحیه صنعتی و مجتمع صنعتی با اشتغال ۴۰۰ هزار نفر نیروی فعال مستقیم کارگری،۴۵ هزار واحد صنعتی و ۵ هزار طرح صنعتی است.
پرنیان تصریح کرد: نصف این طرح های صنعتی بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امید می رود در سال جهش تولید بتوان طرح های صنعتی مزبور را به بهره برداری رساند.
وی ادامه داد: خوشبختانه به رغم تمامی تحریم ها، فشارها و محدودیت های بین المللی شاخص های اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۸ منهای نفت رشد داشته است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: کشور در اثر این مشکلات نه تنها آسیب ندید بلکه در شاخص اشتغال و سرمایه گذاری رشد قابل توجهی داشته است اگر این ویروس کرونا در ماه آخر سال اتفاق نمی افتاد جا داشت جشن ملی رونق تولید در مملکت برپا شود.
وی افزود: نهضت تعمیق ساخت داخل که طی سال گذشته در کشور اتفاق افتاد برای نخستین بار نمایشگاه ها از حالت عرضه محوری به حالت تقاضامحوری تغییر مسیر دادند.
پرنیان تصریح کرد: سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تجهیزات، مواد اولیه، ماشین آلات، قطعات و دیگر اقلام مورد نیاز که ارزبری داشت به همت تولید کنندگان، صنعتگران، شرکت های دانش بنیان و غیره بصورت داخلی تامین شده است.
وی ادامه داد: واقع امر اینکه با شیوع کرونا همه مردم ملاحظه کردند هیچ کمبودی به لحاظ تامین انواع کالا بویژه ارزاق و مایحتاج عمومی در کشور ایجاد نشد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: تمامی این عوامل نشان می دهد توانمندی تولید در کشور بسیار بالاست.
وی افزود: در حال حاضر برخی از واحدهای صنعتی در اثر شیوع کرونا با دپوی تولید کالا مواجه هستند چون امکان عرضه وجود ندارد و از طرف دیگر برخی از واحدهای صنعتی با کمبود مواد اولیه مواجهند.
پرنیان به رادیو اقتصاد بیان داشت: جدا از این واحدهای صادرات کننده محصولات نیز در اثر شیوع ویروس کرونا با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند.
وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق شعار سال برنامه ریزی خود را در قالب هفت محور عمده و ۴۰ برنامه معطوف کرده است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: تمامی زیر ساخت های لازم برای جهش تولید در کشور به خوبی فراهم است.
وی افزود: مهمتر از این ادبیات، گفتمان و نگاه مشترک در کشور برای رونق و جهش تولید با تکیه بر توان داخلی ایجاد شده است.
پرنیان اظهارداشت: ابعاد ویروس کرونا ناشناخته و کسی نمی داند شیوع این ویروس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه چشم انداز روشنی برای بیماری کرونا در کشور وجود ندارد، گفت: انتظار تولید کنندگان اینکه یک بسته ملی مشوق جامع جهش تولید در کشور طراحی، تدوین و حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شود.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با توجه به مشکلات به‌وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا برای فعالان اقتصادی به ویژه صاحبان بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی در پرداخت اقساط حق بهره‌ برداری اراضی واگذار شده مصوب کرده اقساط اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ واحدهای صنعتی بدون هیچ گونه تعدیلی به انتهای اقساط مربوطه منتقل شود.
وی اظهارداشت: این سازمان همچنین در راستای تکریم هرچه بهتر ارباب رجوع و ضرورت رسیدگی به حجم بالای تقاضا در ایام پایانی سال در شرکت شهرک های صنعتی استان ها با توجه به شرایط به‌وجود آمده و رعایت ضوابط ایمنی و بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر بیماری کرونا شرایط واگذاری زمین بر اساس دستورالعمل بهره‌برداری سال ۱۳۹۸ را تا انتهای اردیبهشت سال ۱۳۹۹ تمدید کرده است.
پرنیان در ادامه ضمن اشاره به ارسال نامه هفت محوری صنعتگران شهرک های صنعتی استان تهران در راستای جهش تولید به مقام معظم رهبری یادآورشد: صنعتگران و تولیدکنندگان شهرک های صنعتی استان با ارسال نامه مزبور ضمن لبیک به شعار سال «جهش تولید» از انتخاب حکیمانه، نگاه علمی و عمیق رهبر معظم انقلاب به این نامگذاری قدردانی کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا