فرهنگی

تصویب خرید بیش از ۱۵ میلیارد کتاب در هیات انتخاب وزارت فرهنگ

هیأت خرید و انتخاب کتاب، بخشی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از دو دهه قبل در این وزارتخانه فعال است و در جلسات آن کتاب‌هایی برای خرید برگزیده می‌شوند تا هم حمایت از ناشران انجام شود و هم کتابخانه‌های عمومی تجهیز شوند؛ کتاب‌هایی که در این چارچوب خریده می‌شوند، بر اساس اعلام نیاز کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی به آن‌ها تعلق می‌گیرند. برخی ناشران معتقدند در این سال‌های رکود بازار کتاب و گرانی کاغذ اگر همین خریدهای وزارت ارشاد انجام نمی‌شد، بسیاری ناشران، ورشکسته می‌شدند یا سخت‌تر کار خود را ادامه می‌دادند. روند خرید کتاب‌ها، روشی است که به‌طور مستقیم، مبلغ قابل‌توجهی را به ناشران کمک می‌کند و از سوی دیگر نقدینگی را در بازار کتاب افزایش می‌دهد.

این هیأت بر اساس  بند دوازدهم دومین ماده‌قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ماده سوم از آییننامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و مطبوعات که در سال ١٣٨٨ تصویب‌شده است، کار خود را انجام می‌دهد. این مجموعه در پاییز ۱۳۹۶، به دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقال یافت و بنا بر دستور معاون امور فرهنگی، این وزارتخانه، مدیرکل امور چاپ و نشر ریاست آن را بر عهده دارد. کتاب‌هایی که در این هیأت بررسی می‌شود در قالب چهار کارگروه تخصصی؛ شامل دین، علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی، کودک و نوجوان و هنر و ادبیات، قرار می‌گیرند و پس از دریافت کتاب‌هایی که ناشران معرفی کرده‌اند، بر اساس عنوان و شمارگان درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. مسئولیت خرید و انتقال کتاب‌ها به انبار وزارت ارشاد بر عهده هیأت مرکزی انتخاب و خرید کتاب است.

اعضای هیأت و کارشناسان کمیته‌های تخصصی هیأت انتخاب کتاب، این افراد هستند: جعفر ابراهیمی (شاهد)، شاعر و نویسنده، رضا اکبری، عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) اسماعیل امینی، شاعر، عضو هیأت مدیره و هیأت امنای بنیاد شعر و ادبیات فارسی ایرانیان، علی اوجبی، نویسنده، مترجم و مصحح آثار فلسفی مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منتقد سینما، سید محمدعلی رفیعی، از داوران کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب فصل، کتاب سال ولایت، جشنواره مطبوعات، کتاب سال و جشنواره مطبوعات و… مجید سامی، معاون امور آموزشی و پژوهشی دفتر امور چاپ و نشر، محمد سلگی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات، بلقیس سلیمانی، داستان‌نویس و منتقد و پژوهشگر ادبی، سید محمدکاظم شمس، عضو هیأت تخلفات ناشران، حسن طارمی، عضو هیأت علمی بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی و معاون علمی بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی (دانشنامه جهان اسلام)، سید علی کاشفی خوانساری، مدرس، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان، علی گلشن، مدیر موزه عروسک و فرهنگ ایران، علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب، عضو دانشنامه زبان و ادبیات فارسی، مشاور رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران، محمدمهدی معراجی، عضو هیأت امنای خانه کتاب و عضو هیئت‌امنای کتابخانه مجلس، رئیس کتابخانه و اطلاع‌رسانی پردیس دانشگاه علوم قرآن و حدیث قم، محمدرضا موحدی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیأت مؤسس انجمن علمی قلم وابسته به معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، محمدعلی مهدوی راد، رئیس کتابخانه تخصصی علوم قرآن قم، دبیر علمی کتاب سال.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جلسه ششصد و هفدهم هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۳۷۶ عنوان کتاب در ۴۸ هزار و ۶۵۰ نسخه به مبلغ کل ۱۵ میلیارد و ۸۸۹ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال تصویب شد.

عناوین کتاب‌های مصوب برای خرید در سایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در  پایگاه اطلاع‌رسانی هیأت انتخاب و خرید کتاب بارگذاری شده است.

مراحل تحویل کتاب و سایر مدارک به شرح زیر است.

ناشران محترم بعد از اطلاع از تصویب عناوین ارسالی‌شان همراه با کتاب‌های مصوب به میزان اعلام شده، به انبار کتاب واقع در جاده مخصوص کرج، کیلومتر ١٠، روبروی شهاب خودرو، خیابان نخ زرین، خیابان شهید جلال، روبروی صنایع آموزشی (هنرستان پیام شهید)، تلفن: ٥١-٤٤٥٤٥١٤٩ ، مراجعه کنند و پس از تحویل کتاب‌ها و دریافت رسید انبار، طی مراجعه به امور مالی معاونت امور فرهنگی وزارتخانه (اتاق ٣٢٥)، مدارک ذیل را به مسئول ذی‌ربط تحویل دهند:

رسید انبار ٢ برگی (نسخه ذی حسابی و امور مالی)

کپی پروانه نشر معتبر (از زمان تحوبل مدارک به معاونت، حداقل تا یک ماه اعتبار داشته باشد)

فاکتور فروش (اصل و تصویر):

باید در سربرگ انتشارات و به صورت رسمی باشد (داشتن آرم، نشانی و شماره تلفن انتشارات در سربرگ الزامی است)

فاکتورها دارای شماره و تاریخ باشند و تاریخ فاکتور و تاریخ رسید انبار برابر باشند.

در قسمت خریدار ، فقط نام معاونت امور فرهنگی ذکر شود .

از اعلام شماره حساب و مانده بدهی در داخل فاکتور اجتناب شود .

مهر و امضاء فقط با خودکار یا قلم جوهر آبی مورد قبول است.

پرینت شماره شبا بانک ملی و تأییدیه بانک به نام صاحب پروانه نشر یا انتشارات

ناشران محترم هنگام دریافت رسید انبار،حتماً به تطبیق اطلاعات مندرج در آن با مشخصات کتاب بپردازند تا درصورت مغایرت‌های احتمالی، مراتب مورد رسیدگی قرار گیرد، در غیر این صورت اعمال تغییرات در مراحل بعدی میسر نخواهد بود.

مهلت مراجعه به انبار، تحویل کتاب و مدارک به امور مالی تا ٣ ماه بعد از اعلام در سایت است. از این رو با توجه به اقتضائات اداری ـمالی معاونت، مراجعات بعد از مهلت مقرر رسیدگی نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا