آخرین اخبار

تولید برق هسته‌ای کشور افزایش می یابد

 وزیر نیرو با بیان اینکه سهم فعلی برق هسته‌ای کشور یک هزار و ۵۰ مگاوات است، گفت: انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۷، دو واحد یک هزار و ۵۰ مگاواتی یعنی واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر یکی پس از دیگری فعال شده و در مجموع دو هزار ۱۰۰ مگاوات به ظرفیت فعلی افزوده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «رضا اردکانیان» روز سه شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، افزود: شورایعالی انرژی کشور در مهرماه سال گذشته سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی کشور تا افق ۱۴۲۰ را تصویب کرد.

وی اضافهکرد: این شورا با ریاست رئیس جمهوری برگزار شده و در صورت حضور نداشتن رییس جمهوری، معاون اول نشست‌ها را برگزار می‌کند و دبیرخانه آن در سازمان برنامه و بودجه است و وزارتخانه‌های نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌ها هم عضو آن هستند.

وی ادامه داد: در این سند، سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰، ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات تعیین شده است. اکنون یک هزار و ۵۰ مگاوات در دست بهره برداری است که انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۷، دو واحد  هزار و ۵۰ مگاواتی یعنی واحدهای دوم و سوم یکی پس از دیگری فعال شده و در مجموع  دو هزار و ۱۰۰ مگاوات به ظرفیت  فعلی افزوده شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تا ۱۴۱۵ نیز دو واحد دیگر در منطقه مکران جمعا به ظرفیت ۲ هزار و ۱۰۰ مگاواتی کشور اضافه می‌شود و تا سال ۱۴۲۰ نیز ۳ هزار واحد دیگر در منطقه مناسب ایجاد شده و تکلیف ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات مورد تاکید سند تراز و تولید روشن خواهد شد.

اردکانیان در پاسخ به سووال هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر درباره‌ علت نبود پیش‌بینی‌هایی برای تامین برق هسته‌ای در کشور گفت: سوال ناظر به این بود که چه پیش‌بینی برای تامین برق مورد نیاز کشور در آینده صورت گرفته و سهم انرژی هسته‌ای در سبد برق کشور چقدر است و وزارت نیرو چه پیگیری‌هایی از دولت و سازمان انرژی اتمی کرده است؟
وی با بیان اینکه اساسنامه قانونی شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران در سال ۱۳۸۳ به تصویب و تایید شورای نگهبان رسید، خاطرنشان ساخت: براین اساس مکان‌یابی، طراحی، تامین سوخت هسته‌ای و بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای به این شرکت محول شد.
اردکانیان ادامه داد: البته  وزارت نیرو هم وظیفه جایابی، بهینه برآورد و تعیین ظرفیت مناسب با شبکه برق را برعهده‌ دارد. گرچه از زمان تاسیس در سال ۱۳۵۳ این مسوولیت به وزارت نیرومحول شد اما در سال ۶۰ از وزارت نیرو جدا و در سال ۸۳ مستقیم به شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران واگذار شد.
وزیر نیرو افزود: شورای عالی انرژی کشور در مهرماه سال گذشته سند تراز و تولید گاز مصرفی کشور تا افق ۱۴۲۰ را تصویب کرد. شورای عالی انرژی کشور به مسئولیت رئیس جمهوری بوده که دبیرخانه آن در سازمان برنامه و بودجه است و وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌ها نیز در آن عضویت دارند.
وی ادامه داد: طبق این سند مصوب، سهم انرژی هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰، هشت هزار و ۴۰۰ مگاوات تعیین شده، اما اکنون یک هزار و ۵۰ مگاوات در دست بهره‌برداری است.
اردکانیان گفت: انتظار می رود تا سال ۱۴۰۷، دو واحد هزار و ۵۰ مگاواتی یعنی واحدهای دوم و سوم یکی پس از دیگری فعال شده و در مجموع دو هزار و ۱۰۰ مگاوات به ظرفیت فعلی افزوده شود.
وزیر نیرو ادامه داد:همچنین تا سال ۱۴۱۵، دو واحد دیگر در منطقه مکران  به ظرفیت ۲ هزار و ۱۰۰ مگاوات افزوده شده و تا سال ۱۴۲۰ هم سه واحد دیگر اضافه می‌شود تا تکلیف هشت هزار و ۴۰۰ مگاوات روشن شود.
وی افزود: واحدهای دوم و سوم در حال ساخت است و ما در وزارت نیرو با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته به دنبال فراهم کردن امکانی هستیم تا نیروگاه اتمی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان که از مناسب ترین مکان ها برای احداث واحدها هستند توسط خطوط، به داخل کشور انتقال پیدا کنند.
اردکانیان خاطرنشان کرد: این نیروگاه ها، نیروگاه های ارزشمندی هستند زیرا فشار و درجه حرارت بخار ورودی به توربین در آنها بسیار پایین‌تر از نیروگاه بخار است و  تا ۶۰ سال عمر دارند و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کنند و انرژی پاک تلقی می شوند.
وزیر نیرو گفت: علاوه بر این هزینه سوخت پایینی دارند، به همین دلیل در کانون توجه انرژی اتمی کشور است و باید با برنامه ریزی دقیق به یک نقطه روشن برسیم.
وی  بعد از سخنان بیگی‌نژاد نماینده ملایر مبنی بر تشکیل جلسه‌ای در دفتر نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر نفت و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با کمال میل این پیشنهاد را می‌پذیرم، فکر می‌کنم گام بلندی با مشارکت مجلس بوده و می‌تواند به تنظیم نقشه راهی برای کوتاه مدت و بلند مدت منجر شود.

افزایش ۱۹ میلیون متر مکعبی ظرفیت شیرین‌سازی آب دریا برای منطقه سیستان و بلوچستان
اردکانیان درادامه ودر پاسخ به سووال معین الدین سعیدی نماینده چابهار و عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر، سرباز و دلگان در باره چرایی اجرای نشدن تکالیف قانون برنامه ششم توسعه به خصوصً ماده ۳۶ توسط وزارت نیرو افزود: در رابطه با موضوع مهم آب شرب، دو تکلیف مشخص در برنامه ششم توسعه موردتاکید قرار گرفته که نخستین تکلیف، این است که تا پایان این برنامه حداقل ۳۰ درصد آب آشامیدنی مناطق جنوب کشور از طریق آب دریا تامین شود.
وزیر نیرو ادامه داد: تکلیف دوم نیز آن است که این وظیفه به نحوی محقق شود تا حداقل ۷۰ درصد آب شیرین کن‌ها در این منطقه با استفاده از فناوری داخل و دانش شرکت های دانش بنیان عملی شود.

وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته در جلسه‌های مختلف این مسئله مهم دنبال شد و نماینده سوال کننده همواره پیگیر این مسئله بوده و ما از نظرات وی حُسن استفاده را برده ایم.
اردکانیان ادامه داد: در منطقه سیستان و بلوچستان شاهد یک توسعه نیافتگی تاریخی هستیم البته اقدام‌هاو توجه‌های بسیار خوبی به ویژه به دلیل تاکید رهبر معظم انقلاب و اختصاص ارقامی از صندوق توسعه ملی برای توسعه این منطقه صورت گرفت، به طوری که شاخص برخورداری روستاها رو به بهبود است.
وزیر نیرو ضمن اشاره به تکلیف قانون برنامه ششم گفت: براساس بندی ازاین قانون، استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و نوار جنوبی خوزستان باید از طریق دریا به آب شیرین دسترسی داشته باشند، برآوردی که از جمعیت این مناطق داریم حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده و برآورد نیاز آب شرب بهداشتی آنها تا پایان ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب در سال است.
وی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد این نیاز تا پایان ۱۴۰۰ که رقمی معادل ۱۳۵ میلیون مترمکعب می شود باید تامین شود، براساس برنامه‌های وزارت نیرو هر سال معادل ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب دریا برای استفاده در این مناطق شیرین می شود که این رقم ۲۱ درصد از نیاز این مناطق محسوب می شود.
اردکانیان افزود: تا پایان ۱۴۰۰ حدود ۱۹ میلیون مترمکعب دیگر به این ظرفیت افزوده می شود که مجموع این ارقام به ۱۴۴ میلیون مترمکعب خواهد رسید و این تکلیف قانونی، اجرایی خواهد شد.
عضو هیات دولت با بیان اینکه این برنامه ها به معنی بی مشکل بودن در تامین آب شرب و بهره مندی از فناوری روز در این حوزه نیست، گفت: در حوزه بومی سازی تجهیزات نیز هماهنگی های لازم با شرکت های دانش بنیان و انجمن های آب شیرین کن صورت گرفته تا اقلام ساخت داخل نیز به خوبی تولید و به کار گرفته شود، به طوری که برای نخستین بار پمپ های فشار قوی در هرمز، ابوموسی و تنب بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: البته تحول های ارزی مشکلاتی را برای ما در تامین قطعات اولیه ایجاد کرده که امیداست با تکیه بر توان داخل به سمت کمتر شدن مشکلات حرکت کنیم.
اردکانیان ادامه داد: امید است تلاش های دولت با قدرت و سرعت بیشتری در دولت آینده در بخش دسترسی به آب‌های آزاد ادامه یابد، انتقال آب به مناطق مرکزی و شرقی کشور در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و یکی از طرح هایی که در این زمینه بسیار مورد اهمیت قرار داشت، بحث انتقال آب به استان های کرمان و یزد برای مصارف صنعتی بود که از این طرح برای مصارف شرب و بهداشت روستاهای مسیر با تضمین دولت استفاده صورت خواهد گرفت.

وزیر نیرو گفت: طرح بزرگتری برای تامین آب شرب و آب مورد نیاز صنعت برای استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال تدوین و فراهم شدن مقدم‌های اجرایی است و همچنین طرحی برای استفاده آبرسانی به استان اصفهان در حال اجراست که این موارد در وزارت نیرو پیگیری خواهد شد.

وی  دسترسی به آب دریاها برای تامین نیاز صنعتی را موجب کاهش فشار از روی مصرف کننده برای استفاده آب شرب دانست و گفت: در قرن بیستم اقدام های مهمی در منطقه ما برای استفاده از آب دریا صورت گرفته و ما نیز متناسب با رعایت ملاحظات زیست محیطی، برنامه های خوبی در این حوزه با رعایت استانداردهای جهانی در برنامه داریم.
اردکانیان افزود: حتی استان محروم سیستان و بلوچستان نیز وضعیت رو به بهبودی دارد و با توجه به اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بهره مندی از منابع صندوق توسعه ملی، امیداست بتوان همه ۲هزار ۱۹۴ روستایی که ۵۶ درصد جمعیت روستایی استان سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد، تحت پوشش آبرسانی قرار داد.
عضو هیات دولت ادامه داد: اکنون نیز شاخص بهره‌مندی روستاهای استان سیستان و بلوچستان از ۵۹ درصد به ۷۰.۵ درصد ارتقا یافته است.
وی گفت: فراموش نکنید امروز در دنیا شاخص بهره مندی مناطق روستایی به آب ۵۳ درصد بوده که این رقم در کشور ما ۸۲ درصد است، البته این رقم در برخی استان ها پایین تر بوده، ولی همین که در این دولت توانستیم ظرف ۸ سال حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هموطن روستایی را از شبکه آب سالم شرب بهره مند سازیم، جای خرسندی دارد و امیدواریم با توجهات مجلس و دولت آینده و همین طور اذن رهبر معظم انقلاب برای استفاده از منابع صندوق توسعه این مسیر با سرعت بیشتر ادامه یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا