یادداشت

تیم سازی کسب و کارها و موفقیت

تیم سازی ؛نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها دارد.انسان؛موجودی اجتماعی است و همیشه برای زندگی بهتر و انجام موفق تر کارهای گوناگون، تمایل به تشکیل تیم یا گروه‌های مختلف دارد تا از این طریق بتواند از حمایت و کمک انسان‌های دیگر بهره مند شود. پشت پرده ی همه ی کسب و کارهای موفق دنیا، یک تیم قوی در حال نقش آفرینی است که به عنوان یک فاکتور تعیین کننده، جهت دهی می کند.

حتی ذبده ترین کارآفرینان هم بدون وجود یک تیم قوی، نمی‌توانند از یک ایده به موفقیت واقعی برسند. کارها و وظایف در فعالیت های کارآفرینانه آنقدر گسترده و وسیع است که قطعا انجام آن از عهده یک نفر خارج است و به همین دلیل حتما نیاز به تیم سازی خواهد بود. بهترین و بکرترین ایده ها، بدون یک تیم پویا که به طور منسجم برای اجرای یک طرح تجاری مشترک کار می کنند، قابل تحقق نیستند. بنابراین در بیشتر کسب و کارها، تیم سازی بسیار مهم و حیاتی است. تیم تجاری که جمع می‌کنید باید شامل مهارت‌های تکمیلی باشد به طوری که مجموعه کامل افراد تیم بتوانند وظایفی را انجام دهند که شما به عنوان سرپرست تیم نمی‌توانید به تنهایی انجام دهید. باید سطح رقابت خود را نیز در نظر بگیرید. رقیب شما قرار نیست، یک نفر باشد. رقیب شما یک شرکت سازمان یافته با ساختار سازمانی خاص خود، فرهنگ سازمانی خاص خود و گروه منحصر به فرد خود است که به پشتوانه چند سال‌ تجربه در حال فعالیت است. گروهی از افراد،  که همه با هم در راستای یک هدف مشترک کار می‌کنند و اهداف و مقاصد مشترک داشته باشند. افرادی که منافع، فرایندهای فکری، نگرش، درک و علاقه مندی های یکسانی دارند و البته درغیر اینصورت هرگز نمی‌توانند تیم سازی کنند. افرادی که مکمل یکدیگرند و بطور وصف ناشدنی با هماهنگی کار می کنند. برای آن ها تنها منافع تیم شان اهمیت دارد و منافع شخصی هرگز محلی در تصمیم گیری هایشان ندارد. همه ی آنها در یک سطح قرار دارند و هرگزتصمیمات و تفکرات هیچ کدام شان در ارجحیت قرار ندارد و همین یکدستگی؛ فاکتوری مهم در ارتقاء و رضایتمندی کسب و کارشان بازی می کند.

متاسفانه گزارشات نشان می دهد که ما ایرانی ها، کمی در تیم سازی و انجام کارهای گروهی ضعیف عمل می کنیم و دیدگاه های سنتی اشتباهی در مورد کار گروهی و استفاده از تیم سازی در کسب و کارهایمان داریم. به عنوان مثال می گویند، شریک اگر خوب بود ،خدا برای خودش شریک می گرفت. این یک دید فوق العاده غلط است. خداوند؛ ذاتی یگانه است و بالعکس انسان ها موجوداتی به شدت اجتماعی اند که بسیاری از نیازهایشان تنها در قالب کارهای گروهی قابل پاسخ است. قطع به یقین، برای انجام کارهای بزرگ توانایی یک گروه بیشتر از یک نفر است. بزرگ ترین اشتباه برخی از کارآفرینان این است که ترجیح می دهند، همه کارها را به عهده بگیرند تا سهم بیشتری در تصمیم گیری ها داشته باشند. این در حالی است که فعالیت های کارآفرینانه موفق جهان دقیقا مصداقی، عکس این مطلب است. بیل گیتس؛ هفت عامل را برای رسیدن به موفقیت ضروری می داند که یکی از آن ها تیم سازی است. همچنین جان وودن می گوید: اگر می خواهی سریع برسی تنها حرکت کن، اما اگر می خواهی به دوردست ها بروی، به یک تیم خوب احتیاج داری. هلن کلر؛هم می گوید، به تنهایی می توانید کار های کوچک انجام دهید اما با همکاری و داشتن تیم است که می توانید تغییرات بزرگ ایجاد کنید.

تیم سازی، کارایی افراد را افزایش می دهد. اگر در کسب و کارتان از یک تیم خوب بهره مند شوید و هر کسی به وظایف خود عمل کند ،بیشترین کارایی را خواهید داشت و کارها زودتر و با کیفیت بهتری انجام می شود. اعضای تیم باید مثل یک خانواده در کنار یکدیگر باشند و به جای قرار گرفتن رو به روی یکدیگر، پشتیبان هم باشند. در کسب و کارها، لحظاتی پیش می آید که ممکن است، ادامه کار حتی ناممکن به نظر برسد. در این لحظات روحیه تیمی و تعهد پیگیری اعضای یک تیم منسجم می تواند نجات بخش فعالیت ها ی کارآفرینانه باشد. چرا که مهارت حل مشکل، یک ابزار بسیار حیاتی در کار تیمی است. اعضای تیم با ارتقای این مهارت می توانند، سریع تر و بهتر طعم موفقیت را بچشند. ماهیت ساخت تیم موثر این است که اعضای تیم با یکدیگر همکاری داشته باشند و این تضمین کننده ی موفقیت آن هاست. انتخاب با شماست که از مزایای یک تیم حرفه ای در کسب و کارتان بهره مند شوید یا به تنهایی و دشواری مسیر موفقیت را طی کنید.

سیده مینا دیوبند-سردبیر روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا