استان ها

حرکت لاک‌پشتی بازسازی مناطق زلزله‌زده میانه/۳ماه مانده تافصل سرما

به گزارش خبرگزاری مهر میانه‌های شب بود که لرزه بر جان خانه‌های سست در منطقه سراب و میانه افتاد وسوسوی شب با درهم کوبیدن پنجره‌های امید و آرزو، خانه‌های بسیاری را نیز با خاک یکسان کرد؛ همه منتظر سپیده صبح مانده بودند تا هست و نیست خود را از مقابل چشمان خود بگذرانند.

فردایی که زندگی با تمام سختی‌ها جریان گرفت و ساخت دوباره خانه‌ها به تنها آرزوی زلزله‌زدگان تبدیل شد؛ اگر از بی‌رحمی سرما و باران و برفی که میهمان ناخوانده چادرها اسکان زلزله‌زده‌ها شدند یاد کنیم؛ در این روزها نیز باید از حرکت لاک‌پشتی بازسازی منازل در مناطق زلزله‌زده بگوییم که دردی بر دردهای دیگر اضافه کرده است.

زمان زیادی تا شروع فصل سرما نمانده است؛ مدت‌زمان اندکی که زلزله‌زدگان باید با واحدهای مسکونی جدید، خو بگیرند اما هنوز برخی از خانه‌ها بی‌دروپیکر به حال خود رهاشده‌اند. شاید برای صاحب‌خانه شدن در مناطق زلزله‌زده راه دورودرازی در پیش باشد، راهی که با همراهی ویروس کرونا می‌گذرد و نگاه‌ها به گشودن دوباره درب خانه‌ها خشک می‌شود.

کند بودن بازسازی به‌دلیل برودت هوا و شیوع ویروس کرونا

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آذربایجان‌شرقی دلیل کند بودن روند بازسازی در مناطق زلزله‌زده را طولانی بودن برودت هوا در فصل زمستان و شیوع ویروس کرونا دانست که ادامه فعالیت را با یک‌سوم از نیروی کار همراه کرده و معتقد است شیوع ویروس کرونا بر عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات نیز تأثیر گذاشته است.

در سالگرد وقوع زلزله اکثر واحدهای آسیب دیده پایان یافته و در اختیار زلزله زدگان قرار می‌گیردبه گفته حافظ باباپور، اتمام واحدهای احداثی تا پایان فصل کاری در سال جاری خواهد بود که در سالگرد وقوع زلزله، اکثر واحدهای آسیب‌دیده پایان‌یافته و در اختیار زلزله‌زدگان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: براثر وقوع زلزله سال گذشته در استان، نزدیک بر ۶ هزار و ۵۰۰ واحد خسارت‌دیده که از این تعداد، سه هزار واحد تخریب و مابقی واحدها نیاز به تعمیرات داشتند.

وی به خبرنگار مهر گفت: بازسازی واحدهای شهری و روستایی که نیاز به تعمیرات داشتند در بهمن‌ماه سال گذشته اتمام یافته است و بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ قرارداد بانکی برای واحدهای احداثی، تعمیری، معیشتی و واحدهای دامی نیز عقد شده است.

باباپور افزود: تاکنون آواربرداری سه هزار و ۸۵ واحد و صدور پروانه سه هزار و ۲۱۲ واحد اتمام یافته است که در کنار موارد گفته‌شده پی‌کنی ۲ هزار و ۸۳۲ واحد و آرماتوربندی و قالب‌بندی ۶ هزار و ۳۹۷ واحد نیز به پایان رسیده است.

بهره برداری از ۳۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله زده

وی با تأکید بر بهره‌برداری ۳۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده گفت: بتن‌ریزی ۲ هزار و ۱۶۴ واحد، نصب اسکلت یک‌هزار و ۷۹۹ واحد، دیوارچینی ۶۵۸ واحد و درنهایت پوشش سقف یک‌هزار و ۱۳۳ واحد به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش مصالح ساختمانی و شروع فصل کاری کشاورزان، بیش از ۳۵ درصد کار پوشش سقف انجام گرفته است.

در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان قیمت و سیمان رایگان

باباپور با اشاره به در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان‌قیمت، سیمان رایگان، توزیع فولاد و میلگرد با قیمت تمام‌شده توسط بنیاد مسکن بیان کرد: علاوه بر این، به ازای هر واحد ۳۰ میلیون تومان بلاعوض و ۷۰ میلیون تسهیلات ۴ درصدی در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته است.

وی به سکونت یافتن ۳۰۰ خانوار در مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و افزود: نقشه‌کشی و نظارت در این مناطق رایگان بوده و گذشته از اینکه مردم پای‌کار هستند، به افرادی که امکان ساخت ندارند پیمانکار معرفی و عقد قرارداد صورت می‌پذیرد.

منتظر هستم تا خانه‌ام مثل روز اول شود

«هیچ‌چیز دردناک‌تر از ترک خوردن و یکسان شدن خانه با خاک در مقابل چشمانت نیست؛ روزهایی که باید منتظر بمانی تا خانه‌ات مثل روز اول شود.» این تنها بخشی از صحبت‌های یکی از سرپرستان خانوار در مناطق زلزله‌زده است که با گلایه‌مندی خاصی از روند دورودراز بازسازی منازل می‌گوید.

سن و سالی از او گذشته و در این روزهای پر از مشکلات، دست از زراعت نمی‌کشد و چشم‌انتظار به بازسازی خانه‌ای دوخته که خشت خشت آن را خودش بناکرده است.

وی گفت: ما روزهای سختی را سپری کردیم، به جرأت می‌توانم بگویم هنوز هم که هنوز است، تنم سرمای استخوان سوز را فراموش نکرده است و اکنون هم روزهای چشم‌انتظاری برای صاحب‌خانه شدن، ما را به درد آورده است؛ روزهای آخر عمرم در زراعت و در آرزوی داشتن یک سقف بالای سرم سپری می‌شود.

وی ادامه داد: گوسفندان زیادی داشتم که همراه با خانه‌ام از دستم رفت و اکنون نیز ویروس کرونا خیلی از کارها را عقب انداخت که مشکلاتی نیز در تأمین اقلام بهداشتی داریم و زندگی ما به‌سختی می‌گذرد؛ ما از مسئولان می‌خواهیم تا زمانی که سرما در این منطقه نیامده، در ساخت خانه‌های ما همت بیشتری انجام دهند.

۱۸۰۰ واحد مسکونی آسیب دیدند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان‌شرقی هم در گفت‌وگو باخبرنگار مهر گفت: در مناطق زلزله‌زده سراب، میانه و ترکمانچای، یک‌هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده و ۴۰۰ واحد مسکونی نیز به‌طور کامل تخریب‌شده بود.

محمد کلامی ادامه داد: واحدهای مسکونی آسیب‌دیده تا اردیبهشت‌ماه امسال، مورد مرمت قرارگرفته که ۲۷ واحد مسکونی مددجویان نیز که تخریب‌شده بود با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال احداث است؛ از این تعداد، چهار واحد مسکونی تحویل داده‌شده که در شهریورماه سال جاری نیز، تمامی منازل در شهرستان سراب تحویل داده خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت ۶۴ واحد مسکونی در شهرستان میانه افزود: اقدامات ساخت ۶۱ واحد مسکونی با پیشرفت ۴۰ درصدی آغاز شده است.

ساخت ۲۹۰ واحد مسکونی در ترکمانچای

کلامی به ساخت ۲۹۰ واحد مسکونی در ترکمانچای اشاره کرد و بهخبرنگار مهر گفت: ۲۶۰ واحد مسکونی با پیشرفت بالای ۵۰ درصدی در حال ساخت بوده و تلاش کمیته امداد بر این است که تمامی منازل در دست ساخت را تا شروع فصل سرما به مددجویان تحویل بدهد.

۲۶۰ واحد مسکونی با پیشرفت بالای ۵۰ درصدی در حال ساخت استوی در رابطه با روند بازسازی منازل در مناطق زلزله‌زده توضیح داد: در حالت عادی کار خوب پیش رفته اما مشکلاتی مانند عدم آماربرداری در برخی از روستاها، کمبود سیمان و یا عدم اقدام زلزله‌زدگان برای تشکیل پرونده و دریافت وام‌های بنیاد مسکن کار را با تأخیر مواجه کرده است.

بارندگی و شیوع ویروس کرونا

به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان شرقی، از اردیبهشت‌ماه امسال، بانک‌ها فعالیت خود را برای اعطای وام که دچار مشکل شده بود آغاز کرده‌اند، اما شیوع ویروس کرونا را می‌توان مانعی برای اعطای وام‌ها ذکر کرد که در این میان بارندگی‌های صورت گرفته در فصل زمستان، عدم آواربرداری را نیز رقم‌زده است که در حال حاضر نیز با مشکل کمبود و گرانی قیمت سیمان مواجه هستیم.

مشکلی در تأمین اعتبار و مصالح نداریم

در این میان فرماندار میانه نیز روند بازسازی در مناطق زلزله‌زده را مطلوب دانست و معتقد است که مشکلی در تأمین اعتبار و مصالح وجود ندارد.

محمدرضا مشایخی ادامه داد: ۲ ستاد بازسازی در مناطق زلزله‌زده برای تسهیل دسترسی مردم به اقلام موردنیاز ازجمله سیمان، پروفیل و سازه‌های آهنی، درب و پنجره مستقرشده است.

۲ ستاد بازسازی در مناطق زلزله‌زده برای تسهیل دسترسی مردم به اقلام مورد نیاز از جمله سیمان، پروفیل و سازه‌های آهنی، درب و پنجره مستقر شد

وی افزود: تعدادی از منازل در مرحله فونداسیون بوده که برخی از روستاییان به دلیل فعالیت‌های توأم با کشاورزی، از کارعقب‌مانده‌اند اما در اینمیان منازلی که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته‌شده بود تحویل داده‌شده است.

شرایط اقلیمی و اهتمام بر پایان گرفتن بازسازی منازل

از دیگر سو فرماندار میانه محدودیت کاری از حیث شرایط اقلیمی را موردتوجه خود قرار داد و تأکید کرد: در این راستا با اهتمام بر اینکه بازسازی منازل در شهریورماه سال جاری، پایان خواهد گرفت، تعدادی از زلزله‌زدگان نیز به‌زودی در واحدهای مسکونی خود استقرار خواهند یافت.

وی اضافه کرد: در این راستا نظارت بر روند بازسازی به‌صورت مستمر توسط فرمانداری میانه انجام می‌گیرد.

روزهای زیادی به شروع برف و بوران در مناطق زلزله‌زده نمانده و تلاش مسئولان بر این است که به حرکت لاک‌پشتی بازسازی منازل در مناطق زلزله‌زده قوت بخشیده و خانه‌ها را برای سکونت آماده کنند.

اهالی مناطق زلزله‌زده نیز چیزی غیر از بازسازی و تحویل منازل خود تا شروع فصل سرما نمی‌خواهند که گره کور این مشکل نیز باید به دست مسئولانی باز شود که روند کند بازسازی منازل در این مناطق را طبیعی جلوه می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا