اقتصادی

حمایت وزارت صنعت از صنایع پیشران و اولویت‌دار در سال «جهش تولید»

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: تلاش وزارتخانه این است که سیاست‌های حمایتی خود را به طرف صنایع پیشران به حرکت در بیاورد تا در سال ۹۹ سرمایه‌گذاران به سمت صنایع اولویت‌دار ترغیب شوند.

«سعید زرندی» امروز دوشنبه افزود: سال‌ها بود که وزارتخانه به دنبال شناسایی و مطالعه بر روی دو گروه از صنایع بود، یکی صنایع پیشران و اولویت‌دار و یکی صنایع اشباع، و مطالعات و بررسی‌های زیادی بر روی این دو گروه انجام شد.

وی بیان داشت: اگر از هر زاویه‌ای صنایع پیشران را بررسی کنیم، صنایع خاصی استخراج می‌شود، یعنی اگر اشتغال را مبنا قرار دهیم رشته‌هایی پیشران می‌شود، اما اگر مبنا را صادرات بگذاریم رشته‌های صنعتی دیگر.

زرندی خاطر نشان کرد: در نهایت با مبنا گذاشتن چند محور مهم از جمله شامل برونگرایی (شاخص سطح فناوری، شاخص عملکرد صادراتی و شاخص صادرات بالقوه) و درونزایی (شاخص اشتغال به سرمایه، جایگزینی واردات، اشتغالزایی، ارزش افزایی، پیوندهای پیشین و پسین و نسبت ارزش افزوده به محصول) صنایع پیشران و اولویت دار استخراج شد.

این مقام مسوول ادامه داد: به این ترتیب ۵۱ رشته فعالیت در زمینه محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فلزات اساسی، غذایی و آشامیدنی، وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات حمل و نقل دریایی، ماشین آلات و تجهیزات، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات و دستگاه های برقی، وسایل ارتباطی و تجهیزات پزشکی، نساجی و پوشاک و کاغذ و محصولات کاغذی، رشته فعالیت‌های پیشران و دارای اولویت معرفی شدند.

شناسایی صنایع اشباع

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به ‌موجب سیاست‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت، در سال‌های اخیر ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی زیادی در کشور ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: با وجود تلاش وزارتخانه در هدایت سرمایه‌گذاران، در برخی از رشته فعالیت‌ها ظرفیت‌های ایجادشده از نیاز کشور بیشتر است و موجب شده تا برخی واحدها با حداکثر ظرفیت خود فعالیت نکنند.

به گفته زرندی، گرچه توسعه صادرات می‌تواند رفع کننده این مشکل باشد، اما نوع محصولات و نداشتن صرفه و پتانسیل صادراتی، کیفیت تولیدات و غیره از موانع عملیاتی شدن این مهم است.

وی ادامه داد: با توجه‌ به اهمیت صرف بهینه منابع برای سرمایه‌گذاری‌های جدید، با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و معاونت‌های تخصصی و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه، فعالیت‌های اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا که ایجاد ظرفیت جدید در آنها توصیه نمی‌شود، شناسایی شده است‌.

معاون وزیر صنعت گفت: سیاست وزارتخانه ممنوعیت برای تاسیس این واحدها نیست، زیرا از نظر قانونی هم امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: رشته فعالیت های آرد، تولید فرآورده‌های حجیم، غلات، بسته بندی آب (معدنی و آشامیدنی)، چیپس سیب زمینی، فرآورده های گوشتی (انواع کنسرو گوشتی)، انواع محصولات لبنی و شیر، تصفیه روغن نباتی، روغن کشی، بسته بندی دستمال کاغذی، سیمان خاکستری، آجر، شن و ماسه، کاشی، محصولات سفالی و سرامیکی ساختمانی نسو، گچ ساختمانی، بتن آماده، شمش فولادی با فناوری کوره القایی، میلگرد فولادی، مفتول فولادی، لوله و پروفیل فولادی، انواع سیم و کابل مسی، شیرآلات بهداشتی و ابزارآلات ساختمانی، مخازن سی ان جی، لوله و اتصالات پلی اتیلن و پی وی سی، دی اکتیل فتالات، ظروف پلاستیکی یک بار مصرف، اتانول، سموم و کود، شوینده ها و روغن موتور، در زمره رشته فعالیت های اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا قرار گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا