آخرین اخبار

خیز تولیدکنندگان  لوازم خانگی برای حضور در بازارهای جهانی

 مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌ریزی برای رشد تولید لوازم‌خانگی در سال ۱۴۰۰ و عبور از رکود سال گذشته، از خیز شرکت‌های داخلی برای حضور در بازارهای خارجی خبر داد.

«کیوان گردان»  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:‌ در حالی که سال گذشته برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما این آمار از مرز ۱۴ میلیون دستگاه گذشت و نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۱ درصدی ثبت کرد که رکوردی در این صنعت بود.وی بیان‌داشت:‌ برای سال ۱۴۰۰ نیز افزایش تولید در مقایسه با سال ۹۹ و همچنین صادرات محصولات لوازم‌خانگی برنامه‌ریزی شده، اما هنوز اعداد و ارقام آن نهایی نشده است.

گفتنی است، بررسی‌ها حاکی است وزارت صنعت بر مبنای توان شرکت‌ها و کارخانجات داخلی، برای سال ۱۴۰۰ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع تلویزیون (تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در ۱۱ ماهه ۹۹)، ‌ یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر (همین میزان تولید تا پایان بهمن ماه پارسال)، ‌ یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه کولر آبی (یک میلیون و ۱۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه در ۱۱ ماهه ۹۹) و یک میلیون و ۸۰ هزار دستگاه ماشین لباس‌شویی (یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه در سال ۹۹) را برنامه‌ریزی کرده است.

گردان یادآور شد: در سال‌های گذشته یکی از نقیصه‌های بزرگ این بخش، ناتوانی در پوشش همه نیازهای جامعه با تولیدات داخلی بود، اما امروز علاوه بر تامین نیاز کشور، به دنبال بازارهای صادراتی هستیم.

وی ادامه‌داد: تا حدود پنج سال پیش بخش زیادی از نیازها با واردات کالاهای تمام شده خارجی تامین می‌شد، اما امروز جای خود را به تولیدات داخلی داده است و یکی از توفیق‌های بزرگ به دست آمده در سال‌های اخیر است.مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: اشتغال‌زایی، توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد و گسترش شرکت‌های قطعه‌ساز به تبع افزایش تولید که هر چه عمق ساخت داخل بیشتر شود تعداد این شرکت‌ها نیز افزایش خواهد یافت، در راستای توسعه صنعتی کشور است.وی تاکید کرد: با این اقدام‌ها و تلاش‌ها، درآمد سرانه ملی افزایش خواهد یافت و می‌توان کالاهای با کیفیت بهتر و با قیمت‌های رقابتی‌تر به مشتریان و عموم جامعه عرضه کرد.

گردان درباره قیمت انواع محصولات لوازم‌خانگی نیز گفت: راه‌اندازی شرکت‌های مختلف برای ایجاد رقابت سالم درون‌بنگاهی با هدف کاهش قیمت‌ها و جذب مشتریان، یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت است.

وی اظهار داشت: اکنون و با تلاش‌های وزارت صنعت، ورود به مدار تولید مجموعه‌های زیادی برنامه‌ریزی شده تا تولید از کانال شرکت‌های مختلف و نه فقط یک یا چند شرکت به صورت انحصاری، حاصل شود.

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت ادامه‌داد: بخشی از افزایش قیمت لوازم‌خانگی نیز مربوط به افزایش نرخ ارز است که بر مواد اولیه مختلف از جمله مواد و محصولات پتروشیمی، فولاد، صنایع فلزی و غیره اثرگذار است.وی خاطرنشان‌کرد: امسال فضا در صنعت لوازم‌خانگی به سمت و سوی قیمت‌های رقابتی‌تر و حمایت از مصرف‌کنندگان است و وزارت صنعت نیز در این زمینه برنامه‌هایی طراحی کرده است.گردان ابراز امیدواری‌کرد: با افزایش تیراژ تولید و رقابتی که در نهایت بین بنگاه‌ها شکل می‌گیرد، رضایت مشتریان در حوزه لوازم خانگی در سال جاری جلب شود.

بر اساس این گزارش و به گفته کارشناسان، در روزهای تحریم بیش از ۲ برابر پیش از تحریم‌ها انواع لوازم‌خانگی در کشور تولید شده و برآوردها نشان می‌دهد که بیش از سه میلیارد دلار کاهش ارزبری محقق شده است.

در حالی که پیش از تحریم‌ها شرکت های بزرگ خارجی از جمله شرکت‌های کره‌ای سهمی حدود ۶۰ درصدی در کل بازار ایران داشتند، خروج آنها از کشورمان در ابتدای کار یک فاصله بزرگ در تامین و عرضه بازار ایجاد کرد؛ فاصله‌ای که بعدها با پا پس نکشیدن شرکت‌های توانمند ایرانی و تلاش برای داخلی‌سازی محصولات، کاهش یافت و امروز شاهد حضور انواع و اقسام برندهای ایرانی با فناوری بالا در بازار هستیم که علاوه بر تامین نیاز داخل، اینک به دنبال حضور موثرتر در بازارهای منطقه و همسایگان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا