آخرین اخباراستان هاخراسان جنوبی

دولت به توسعه زیرساخت ها در مناطق روستایی استان نگاه ویژه ای داشته باشد

خراسان جنوبی – رضا بهنام – حمید ملانوری با تأکید بر این مطلب در مراسم افتتاح بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور در بیرجند همزمان با روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) و در آستانه روز شوراها که با حضور ویدئو کنفرانسی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، استانداران سراسر کشور، مدیران کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، شهرداران و منتخبان شورا های شهر و روستا برگزار شد، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع وسعت، سومین استان پهناور کشور محسوب می شود و با ۸۲۰ هزار نفر جمعیت رتبه ۲۸ کشور را داراست، بنابراین ارائه خدمات در این استان با این پهنا و تراکم کمک جمعیتی، هزینه های بسیار بالایی دارد.
به گفته وی؛ در سال های گذشته و بویژه در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار اساسی در استان انجام شده که به عنوان مثال در چند ماه گذشته ۵ ایستگاه دیجیتال و فرستنده تلویزیونی افتتاح و ۵ هزار نفر نیز از خدمات آن بهره مند شدند.
وی به پروژه های خدمات ارتباطی روستایی در حال اجرا در سطح استان اشاره کرد و تصریح نمود: در حوزه ارتباطات ، پوشش تلفن همراه و اینترنت ۷ ایستگاه در سطح استان در حال اجراست که با افتتاح آنها ۷ هزار نفر از خدمات آن بهرمند خواهند شد.
استاندار با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه و روستاها و دهیاری ها اظهار داشت: به برکت نظام اسلامی، دهیاری ها راه اندازی شدند تا نماد حکومت و جامعه مردم سالار را شاهد باشیم.
ملانوری افزود: در دولت تدبیر و امید از محل عواید ماده ۳۸ و ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و سایر محل های قانونی حدود ۲ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال به حساب دهیاری های استان واریز شده که نسبت به دولت قبل ۱۷۹ درصد رشد داشته است.
وی متذکر شد: در سطح دهیاری های استان با اعتبار ۱۲۴ میلیارد تومان، تعداد ۲ هزار و ۴۶۵ پروژه در قالب پروژه های توسعه راه‌ها، معابر، بوستان های روستایی، ساختمان دهیاری، پایگاه های آتش‌نشانی ، آرامستان ها، دیوار های ساحلی، طرح های بومگردی و … افتتاح شده است.
استاندار گفت: افزوده شدن تعداد ۱۳۶ دستگاه ماشین آلات عمرانی به دهیاری ها، ارتقاء درجه ۸۰۴ دهیاری و صدور مجوز تأسیس ۱۳۴ دهیاری از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید در این حوزه است.
ملانوری به بحث پوشش شبکه های دیجیتال در روستاها اشاره کرد و گفت: از محل منابع دهیاری ها و با همکاری صدا و سیما و نهاد های خدماتی، پوشش دیجیتال استان در مناطق روستایی به ۹۰ درصد رسیده است.
به گفته وی؛ ۱۱۵ ایستگاه دیجیتال در سطح استان در این دولت ایجاد شده و تعدادی نیز در حال احداث می باشد.
استاندار با تأکید بر خدمات ارزنده دولت تدبیر و امید در زمینه گازرسانی به روستاها تصریح نمود: تا قبل از دولت تدبیر و امید فقط ۵۵ روستا(حدود ۱۵ درصد) در استان از نعمت گاز بهره مند بودند که این تعداد در دولت تدبیر و امید به هزار و ۳۲۶ روستا (بالای ۹۰ درصد) رسیده است.
ملانوری ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت برق برخوردارند.
وی گفت: در حوزه ارتباطات، بیش از ۹۵ درصد روستاها تحت پوشش تلفن ثابت و ۷۵ درصد نیز تحت پوشش تلفن سیارند و ۶۳ درصد روستاهای استان از نعمت اینترنت بهرمند شده اند.
استاندار به خدمات اشتغال روستایی اشاره کرد و متذکر شد: در حوزه اشتغال روستایی نیز خدمات مطللوبی ارائه گردیده و مشاغل خانگی ،صنایع دستی، بومگردی ، واحدهای تولیدی مبتنی بر روستا رو به توسعه می باشند.
ملانوری از اجرای پروژه مسکن محرومین گفت و اظهار داشت: از سال گذشته و از مجموع ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومین در دست اقدام، بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تحویل مردم شده و مابقی به زودی تحویل آنان می گردد.
وی به بحران خشکسالی و بی آبی کم سابقه در استان اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی امسال با ۳۸ میلی متر بارندگی، بحرانی ترین سال آبی را طی ۵۰ سال گذشته تجربه می کند.
به گفته وی؛ خشکسالی ها سبب شده در بسیاری از مشاغل روستایی و عشایری استان (به ویژه در شهرهای مرزی) که بر پایه کشاورزی ودامداری است در باب تأمین نهاده های دامی، آب دامپروری و عشایری و آب شرب با مشکلاتی مواجه شویم، لذا می طلبد دولت کمک ویژه ای به این مهم نماید.
استاندار به طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: این پروژه بسیار بزرگ، یک انقلاب بزرگ در تاریخ اجرایی جمهوری اسلامی ایران است که در این دولت کلید خورد.
ملانوری تصریح کرد: فاز اول این طرح در قالب آبرسانی به استان های کرمان و یزد به سرانجام رسید و عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب به خراسان های جنوبی و رضوی هم شروع شده که می طلبد تسریع شود.
وی با اشاره به برکات پروژه آبرسانی به استان، گفت: با اجرای این پروژه و تأمین آب مورد نیاز واحدهای صنعتی و کشاورزی می تواند به استان در زمینه معیشت و اشتغال کمک کند.
استاندار به لزوم حمایت بیشتر از دهیاری ها و شهرداری های مناطق مرزی و محروم تأکید کرد و متذکر شد: اعتبارات مجزا برای دهیاری ها و شهرداری های استان های مرزی و محروم که قبلاً وجود داشت، حذف شده که می طلبد دولت به طور ویژه به این موضوع توجه داشته باشد.
ملانوری ادامه داد: در راستای فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در استان و شهر بیرجند، با تلاش شهرداری و اعضای شورای اسلامی، فرهنگسرایی با مساحت ۲۳ هزار متر مربع با اعتبار ۴۸۵ میلیارد ریال از محل اعتبارت داخلی شهرداری امروز به بهره برداری رسید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا