کارآفرینی

رشد قابل توجه زنان کارآفرین در جهان

در جامعه ی امروز، زنان نقش مهمی در زمینه ی کسب و کار و احیای اقتصاد جهان بازی می کنند و روند رو به رشد نقش آفرینی آنان در حوزه های اشتغال و کارآفرینی غیرقابل انکار است. یکی از مهم ترین معیارها جهت سنجش درجه ی توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می باشند. زنانی که نیمی از بار جامعه و اقتصاد را به دوش می کشند و تاریخ نشان داده است که هرگز نمی توان تاثیر گذاری زنان را از بطن اقتصاد و جامعه حذف کرد و حقوقشان را نادیده گرفت. چرا که در سال های اخیر، زنان کارآفرین بازارهای مختلف کسب و کار از تکنولوژی و علوم مختلف و امور مالی گرفته تا دنیای مد را متحول کرده اند و با انرژی مضاعف به سمت فتح قله های موفقیت در حرکت اند.

باید اعتراف کرد که زنان ،امید اول برای ارتقای خانواده ها و به تبع آن رشد و توسعه ی کشورها محسوب می شوند و موفقیت زنان کارآفرین نه تنها سبب رسیدن به سودهای اقتصادی در جوامع خواهد شد، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی بسیاری نیز بدنبال خواهد داشت.در این بین نیز در حال حاضر،همچون گذشته برچسب هایی در تمام دنیا وجود دارد که زنان را از مردان جدا می کند و همچنان فرهنگ نامحسوس جنس ضعیف در تفکرات و بازخوردهای جامعه قابل لمس است. شاید همین امر در کنار سایر عوامل ،سبب گشته که زنان آنطور که باید و شاید نتوانند در حوزه های کارآفرینی نقش مهمی ایفا کنند و از همه ی پتانسیل های خود بهره مند شوند. هویت دادن و استقلال بخشیدن به زنان و فراهم نمودن زمینه های مشارکت فعال آن ها در امور اقتصادی خصوصا فعالیت های کارآفرینی، عامل مهمی درانگیزش بیشتراین قشرعظیم در چرخه های اقتصادی کشورهاست. آمارها نشان می دهد ، با وجود اینکه زنان نیمی از نیروی کار را تشکیل می دهند تنها مالک ۳۶ درصد از شرکت های ایالات متحده هستند و طبق مقاله ی جدیدی از سوی محققان دانشگاه هاروارد، زنان در بخش تکنولوژی، مالک کمتر از۱۰ درصد از استارت آپ ها می باشند. البته این درصد در کشورهای مختلف، متفاوت است و هرچند کارآفرینان در اکثر کشورها مرد هستند، لیکن روند رو به رشد زنان کارآفرین قابل توجه است.

البته زنان خصوصیات بالقوه ای دارند که یکی از عوامل مهم کسب موفقیت در فعالیت های کارآفرینانه ی آن ها محسوب می شود. زنان باید به این باور برسند که می توانند همپای مردان در عرصه های کارآفرینی بدرخشند و حتی گوی سبقت را از آن ها ربوده و در بسیاری از موارد موفق تر باشند. مهارت های ارتباطی، نگاه مثبت،غلبه بر موانع،حس کمک به دیگران و صداقت، توازن بین زندگی وکار و از همه مهم تر، داشتن چشم انداز و نگاه بلند مدت از جمله خصوصیات برجسته رفتاری زنان است که می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت فعالیت های کارآفرینانه ی آن ها داشته باشد. بدون تردید ویژگی های مذکور سبب شده تا در جوامعه توسعه یافته ،شاهد آن باشیم که، موسسات و شرکت های کارآفرینی با مالکیت زنان کارآفرین، درآمد بیشتری داشته باشند و کسب و کارهای زنان کارآفرین مشاغل بیشتری را ایجاد نمایند. حتی برخی از کارشناسان معتقدند ،براساس تحقیقات صورت گرفته درآمد شرکت هایی که از رهبری زنان برخوردارند ، دو برابر رشد بیشتری نسبت به شرکت های دیگر دارند.

یکی از خصوصیا ت رفتاری که می توان در زنان موفق کارآفرین مشاهده نمود، اشتیاق آنان برای توسعه است. شور و شوق قلب یک کسب و کار است . زنان بارها این جمله را شنیده اند که احساسی بودن یک نقطه ی ضعف محسوب می شود،اما در کارآفرینی یک نقطه ی قوت در راستای پیشرفت زنان است. در حالیکه برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نیاز به هوش هیجانی دارید و از اینرو برای مقابله با چالش های پیش روی کسب و کارها باید بتوانیم انرژی خود را حفظ کرده و به همین علت به احساسات زنانه نیازمندیم. البته باید به شخصیت انعطاف پذیر زنان نیز در این بین، توجه ویژه ای داشت. چرا که زنان در زندگی شخصی خود، نقش های مختلفی عهده دارند و انعطاف پذیری آنان با تغییرات و وظایفی که به عهده دارند شاهراه رسیدن به موفقیت در آن هاست.

برخی از محققان این حوزه معتقدند، فعالیت های کارآفرینانه توسط زنان نقش برجسته ای در سلامت اقتصاد ملت ها دارد، اما متاسفانه نگرش منفی برخی جوامع به توانمندی های اقتصادی زنان، فراهم نبودن زمینه مناسب برای حضور زنان در عرصه های اقتصادی کشورها و نیز مسئولیت های متفاوت آنان از جمله مشکلات زنان کارآفرین برای حضور موفق در این عرصه است. در پایان، باید پذیرفت که رسیدن به موفقیت به عنوان یک بانوی کارآفرین نباید چندان که به نظر می رسد، کار سختی باشد و جهان متعلق به کسانی است که می خواهند خلاقیت و نوآوری را بیافرینند و صرفا جنسیت هیچ مانعی برای آن ها ایجاد نمی نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا