یادداشت

رفاقت استارت آپ های موفق با کووید 19

 

شاید در روزهای نخستین شیوع کرونا کمتر کسی تصور می کرد که یک ویروس بتواند بیش از یک سال ضررهای جانی و اقتصادی در این وسعت، به مردمانی مدرنی که در هزاره ی سوم زندگی می کنند، وارد نماید. اما این روزها جهان به این باور رسیده است که باید با تغییر سبک زندگی ،همزیستی مسالمت آمیز خود را با این ویروس آغاز نماید. وجه غالب اثرات منفی آن براقتصاد گویا بیش از ضررهای جانی اش عرصه را برای بسیاری از کشورها تنگ نموده است و صادرات و تمام فعالیت های اقتصادی بسیاری از کشورها را فلج نموده است. رکود فراگیر اقتصادی و بیکاری گسترده ناشی از سیاست های ناگزیر قرنطینه و فاصله گذاری، چشم انداز نگران کننده ای را حداقل در این یک سال و اندی برای اقتصاد جهان و برای همه ی کشوها ایجاد کرده است. کارخانه ها و شرکت های بسیاری تعطیل شده اند و شرکت های کوچک بسیاری ورشکست شده اند. اما تجارب این یک سال نشان می دهد که دیگر نباید اقتصاد دنیا به سمت تعطیلی و نیمه تعطیلی برود و بیکاری های کلان بوجود آید و مشکلات اجتماعی نیز به طبع آن افزایش یابد.

طبق آخرین تحقیق موسسه بین المللی اکسنجر، 71 درصد بنگاه های اقتصادی در 100 کشور برتر جهان هیچ برنامه ای برای مواجه با بیماری های همه گیری همانند کووید 19 نداشته اند و تنها 7 درصد آن ها اقدامات عملکردی در این شرایط انجام داده اند.کسب و کارهای متعددی در حوزه گردشگری که با ادامه این وضعیت اوضاع شان به مراتب وخیم تر بوده و بیش از90 درصد از گردش مالی و مشتریانشان را ازدست داده اند. استارت آپ ها همیشه پرریسک هستند و طوری طراحی می شوند که یا سریع رشد می کنند و یا شکست می خورند. اعداد و ارقام بسیار بی رحم اند. در سال گذشته میزان استخدام در 30 شرکت از ارزشمندترین استارت آپ های آمریکا 19 درصد سقوط کرده است که بطور میانگین 21 شغل برای هر شرکت محسوب می شود. از اینرو بسیاری از استارت آپ ها در مورد عواقب ناشی از فشار و محدودیت های شیوع این بیماری نگران هستند و به سختی توانسته اند خود را سرپا نگه دارند. اما در این میان راهکارهایی وجود دارد که به همزیستی کسب و کار ها و استارت آپ های نوپا با کووید 19 می انجامد.

گام اول کار بر روی راه حل های مبتکرانه فناوری محور برای مبارزه با این ویروس و تسهیل زندگی مردم در شرایط حال حاضر است. استارت آپ ها اگر راه حلی برای مبارزه با این ویروس دارند، باید هر چه سریع تر وارد گود شوند و حتی با یک اپلیکیشن ساده که بتواند شرایط فاصله گذاری اجتماعی را تسهیل نماید، وارد میدان شوند. استارت آپ های کشور باید همکاری بینابینی خود را افزایش داده تا بتوانند راهکارهای مناسب تری را برای رسیدن به سوددهی و رونق کسب و کارشان ارائه نمایند. در این زمان استارت آپ های نوپا تحت هیچ شرایطی نباید ارتباط خود را با اجتماع قطع نموده و از مردم فاصله بگیرند.

خوشبختانه در روزگاری به سر می بریم که راهنمایی تیم های استارتاپی نوپا در شتاب گیری یا برنامه ی رشدشان حتی بصورت رایگان وجود دارد که هدف اصلی آن ها، کمک به رشد و برطرف کردن چالش های موجود است. در این روزها استارت آپ های جوان باید کمی بیشتر از گذشته خود را با دورکاری پرسنل شان وقف دهند. اوضاع کنونی و بحران ویروس کرونا در جهان، هزاران مدیر و شرکت های بزرگ را در شرایطی قرار داده است که بصورت آنلاین و دور از محل کار به فعالیت هایشان ادامه می دهند.

از اینرو دیجیتالی شدن و دورکاری به آن ها کمک می کند ،حتی با بحرانی تر شدن شرایط جامعه و برگشت جامعه به وضعیت قرنطینه اختلالی در کسب و کار و فعالیت هایشان ایجاد نشود. درهر صورت راه حل بقای شرکت های نوپا تحت نسخه ای شبیه به زیر است: برای همزیستی مسالمت آمیز با کرونا، باید هزینه ها را کاهش دهید، قیمت محصولات را کم کنید، درباره ی هزینه های ثابت مثل اجاره بها تجدید نظرکنید و دورکاری را یکی از گزینه های پیش روی خود تا همیشه قرار دهید. شرایط اقتصادی این روزها بسیار متفاوت است و بسیاری آن را شبیه یک جنگ اقتصادی برای استارت آپ های نوپا می دانند. پس چاره ای نیست که تاکتیک رویارویی خود را تغییر دهید، تا بتوانید همچون گذشته پیروز از این میدان درآیید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا