یادداشت

زنان روستایی کارآفرین؛ موفق و سربلند

در سالهای اخیر اقدامات کمیته امداد و بنیاد علوی در حوزه کارآفرینی بسیار مؤثر بوده است. این نهادها با ارائه سرمایه و مشاوره کارشناسی در زمینه توانمندسازی روستاییان تلاش کردند. زنان روستایی کارآفرین در این حوزه موفقیت‌های چشمگیری ثبت کردند. این زنان موفق می‌توانند الگویی برای دیگر افراد جویای کار در جامعه باشند.

زنان روستایی کارآفرین؛ موفق و سربلند

زنان روستایی کارآفرین در سالهای اخیر با حمایت و پشتیبانی کارشناسان، آمار درخشانی در حوزه کارآفرینی رقم زدند. وام خود اشتغالی کمیته امداد و صندوق‌های توان افزایی بنیاد علوی مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز چنین رویدادی هستند. گرچه تلاش و پشتکار زنان غیرتمند روستایی نیز نقش مؤثری در موفقیت این کسب و کارها داشته است. این فرایندی است که در جای جای این سرزمین و برای خیل عظیم بیکاران و به خصوص زنان سرپرست خانوار قابل اجراست. فرایندی که می‌تواند جایگزین روش‌های سنتی و ناکارآمد محرومیت‌زدایی نیز باشد.

 

زنان روستایی کارآفرین

عوامل موفقیت زنان روستایی کارآفرین

حمایت مالی و اجرایی

سالهاست آمار روز افزون مهاجرت روستاییان به شهرها یکی از بزرگترین معضلات جامعه است. طرح‌ها و برنامه‌های مختلف هیچکدام نتوانستند آنطور که پیش‌بینی می‌شد آمار مهاجرت را کاهش دهند. زیرا طرح‌ها و برنامه‌ها مختلف هیچکدام ریشه این معضل یعنی بیکاری روستاییان را برطرف نمی‌کردند. مردم روستا عموماً به محل زندگی و آداب و رسوم خود علاقمند هستند. اگر امکان کسب درآمد و گذران زندگی در روستا برایشان فراهم شود هرگز مهاجرت را انتخاب نمی‌کنند. اما راه‌اندازی کسب و کار در روستا نیاز به سرمایه و حمایت دارد. وام خوداشتغالی کمیته امداد به سادگی زمینه کارآفرینی در روستا را فراهم می‌سازد. نکته مهم این است که برای پرداخت این وام، گزینش و مصاحبه کارشناسی وجود دارد. یعنی این وام به افرادی پرداخت می‌شود که مهارتی برای راه‌اندازی یک کسب و کار را داشته باشند. پس از ارزیابی مهارت شخص، سرمایه و مشاوره کارشناسان کمیته امداد این افراد را برای رسیدن به موفقیت حمایت و هدایت می‌کند. حتی اگر نیاز باشد مددجو در یک دوره آموزشی فنی و حرفه‌ای مرتبط با حوزه کاری خود به طور رایگان شرکت می‌کند.

 

عوامل موفقیت زنان روستایی کارآفرین

تخصص کاری

مهمترین عامل موفقیت زنان روستایی کارآفرین را می‌توان بکارگیری مهارت‌های شخصی عنوان کرد. در واقع زنان روستایی کارآفرین علیرغم دانش و مهارت محدود خود می‌توانند کسب و کار موفقی را راه‌اندازی کنند. این مهم جز با بکارگیری استعدادهای شخصی و مهارت‌های رایج زنان روستایی امکان‌پذیر نیست. به عبارت ساده‌تر، زنان روستایی کارآفرین یکی از مهارت‌های خود به عنوان یک زن روستایی اعم از دامداری، باغداری، آشپزی، تولید محصولات طبیعی، خیاطی و امثال آن را برای کارآفرینی انتخاب کردند. پس از راه‌اندازی کسب و کار با استعداد و مهارت اولیه، کارشناسان کمیته امداد یا بنیاد علوی در حوزه کسب و کار ایشان را حمایت می‌کنند. ترکیب مهارت ذاتی و حمایت کارشناسی، موفقیت زنان روستایی کارآفرین را رقم می‌زند.

تلاش و پشتکار

هیچ چیز به اندازه تلاش و پشتکار در موفقیت یک کسب و کار تأثیرگذار نیست. زنان روستایی کارآفرین کسانی هستند که با اراده‌ای مصمم به جنگ مشکلات می‌روند. زیرا مدیریت یک کسب و کار ولو محدود، در شرایط فعلی بسیار دشوار است. تا حدی که بسیاری از مردان تاب تحمل فشار کاری و ضرر و زیان آن را ندارند. اما زنان روستایی کارآفرین با غیرت روستایی و صبوری مادرانه خود از موانع این مسیر عبور می‌کنند. چنین افرادی می‌توانند الگویی در اقتصاد مقاومتی و خودکفایی باشند. وقتی زنان روستایی علیرغم محدودیت‌ها و مسئولیت‌های زندگی می‌توانند به یک کارآفرین موفق تبدیل شوند دیگر بهانه‌ای برای جوانان بیکار باقی نمی‌ماند.

 

منبع: تفاهم آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا