استان هاخراسان جنوبیویژه

سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریالی در بخش گردشگری خوسف

خراسان جنوبی – رضا بهنام – محمدعلی آخوندی گفت: در حال حاضر ۶ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان خوسف فعال است. وی افزود: خوسف از نظر گردشگری، تاریخی و مذهبی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که توجه به آنها زمینه توسعه هرچه بیشتر شهرستان را فراهم می‌کند.

فرماندار خوسف گفت: بیش از ۷۰ درصد جمعیت این شهرستان در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می‌کنند و با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله باید به درآمدهای جایگزین مردم توجه ویژه شود.
وی اظهار داشت: خوسف به دلیل ظرفیت‌های متعددی که در بخش‌های مختلف دارد، می‌تواند از ظرفیت گردشگری در کنار معادن و صنایع به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار بهره‌مند شود.

آخوندی گفت: با توجه به اینکه گردشگری به عنوان مهمترین منابع درآمدی هر منطقه مطرح است، می‌تواند در راستای توانمندسازی جوامع محلی نیز نقش اساسی ایفا کند.
وی افزود: شهرستان خوسف دارای ۹۵ اثر ثبت شده شامل ۸۵ اثر تاریخی، پنج اثر طبیعی و پنج اثر معنوی و ناملموس است.
وی تصریح کرد: در بحث توسعه گردشگری باید به فرهنگ، آداب و رسوم هر منطقه توجه ویژه شود و و در این راستا پیوست‌های متناسب با هر منطقه تدوین شود.

فرماندار خوسف گفت: شهر خوسف به عنوان شهر ملی «مله بافی» ثبت شده که در استان خراسان جنوبی به عنوان تنها شهر ثبت ملی است و مسئولیت را برای حمایت از این هنر دوچندان می‌کند.
وی اظهار داشت: بافت تاریخی شهر خوسف با مساحت تقریبی ۲۰ هکتار به عنوان یکی از زنده‌ترین بافت‌های کشور است که برای حفظ و مرمت این بافت نیازمند اعتبار ویژه هستیم.

وی گفت: بافت تاریخی خوسف در دوره صد ساله حیات خود کمتر دستخوش تغییر قرار گرفته است و در آن مجموعه ای از آثار متعددی همچون مساجد تاریخی، مدرسه‌ها، قلعه، آب انبارها و منازل قدیمی وجود دارد.
آخوندی اضافه کرد: روستای هدف گردشگری خور نیز با بادگیرها، خانه‌های گلی با پوشش گنبدی در دل بافت آن، مانند نگینی در منطقه می‌درخشد و تراکم بالای خانه‌ها و معابر و کوچه‌های پر پیچ و خم از شاخص‌های عمده این روستا است.

وی گفت: روستای خور به عنوان روستای ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به صورت مشروط ثبت ملی شده و در راستای ثبت قطعی این روستا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.
فرماندار خوسف ادامه داد: اخیرا پرداخت تسهیلات به ۲۷ طرح تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در قالب طرح هر روستا یک محصول در روستای خور انجام شده است.
وی گفت: روستای گارجگان یکی دیگر از روستاهای با قدمت زیاد است که دست کندهای بالای یک هزار سال را دارد.

آخوندی اظهار داشت: در گردشگری سلامت نیز آبگرم لوت و آب ترش روستای شهرستانک به عنوان ۲ ظرفیت مهم هستند که زیرساخت‌های این پروژه‌ها با مشکلاتی مواجه است و نیازمند اعتبار ملی برای رفع این مشکلات هستیم.
وی گفت: در زمینه گردشگری مذهبی نیز اماکن مذهبی نظیر مزار شاه سلیمان علی، مزار سلطان ابوالقاسم نصرآباد و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر در زمره گردشگری مذهبی شهرستان خوسف به شمار می‌آیند که سالانه مورد استقبال مردم و گردشگران قرار می‌گیرند.

فرماندار خوسف افزود: مراسم بیل‌زنی مردم خوسف در روز عاشورا یکی از میراث‌های معنوی و ثبت ملی این شهرستان است که هر سال از نقاط مختلف برای دیدن این مراسم به خوسف می‌آیند.
وی اظهار داشت: در گردشگری کشاورزی گل نرگس، پنبه مله، زعفران و عناب، در گردشگری صنایع ‌دستی شهر ملی پنبه مله بافی خوسف و روستای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خور، در گردشگری ورزشی با جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی در اقصی نقاط شهرستان و گردشگری عشایری با مناطق بکر در ۱۲۲ منطقه عشایری از جاذبه‌های گردشگری شهرستان خوسف است.

آخوندی گفت: همچنین در منطقه دق اکبرآباد با جاذبه‌های زیبای کویری‌ و فاصله کم که با مرکز شهرستان و مرکز استان دارد، سرمایه‌گذار برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی ورود پیدا کرده است و امیدواریم به زودی این طرح به بهره‌برداری برسد.
وی افزود: عملیات اجرایی ساخت جاده دسترسی سلم‌آباد به ماژان در حال اجراست که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و با تکمیل این پروژه مسیر دسترسی دق و کویرآباد به مرکز استان بسیار کوتاه‌تر از مسیر فعلی می‌شود.

فرماندار خوسف اظهار داشت: روستای کوشه سفلی یکی دیگر از روستاهای استان خراسان جنوبی است که با تلاش مردم روستا، گردشگری در روستا احیا شده است.
وی گفت: با سرمایه‌گذاری بومیان این روستا تعداد ۲ اقامتگاه بوم‌گردی به بهره‌برداری رسیده و یک واحد دیگر در دست احداث است که توانسته با این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به جذب گردشگر و رونق روستا کمک شایانی کند.

آخوندی افزود: روستای آرک و بین آباد به عنوان روستاهای ییلاقی و با مجموعه‌ای از جاذبه‌ها نیز پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگران بوده و امید است با مهار ویروس کرونا دوباره شاهد حضور گردشگران در این مناطق باشیم.
وی گفت: ۲ پایگاه محیطبانی در مناطق حفاظت شده تجگ و گرنگ نیز می‌تواند به عنوان ۲ منطقه برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد که تاکنون به آن کمتر توجه شده است.
مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند قرار دارد و به لحاظ تعداد آثار ثبت شده در استان خراسان جنوبی رتبه سوم را دارا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا