بانک-بیمه-بورس

سیاست‌های موثر بانک مرکزی در کاهش تب و تاب ارزی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از کاهش تلاطم های ارزی در ماه اخیر خبر داد و گفت: اثرگذاری سیاست‌های بانک مرکزی و کاهش تقاضای کاذب در بازار در نتیجه شیوع کرونا به بهبود بازار کمک کرده است.

شهاب نادری با اشاره به وضعیت بازار ارز در ماه اخیر، گفت: بازار از در نتیجه کاهش تقاضای کاذب و همچنین تأثیرگذاری سیاست های ارزی بانک مرکزی کمترین تنش های قیمتی را تجربه کرد.

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از سیاست های بانک مرکزی برای ساماندهی ارزی تحت عنوان عملیات بازار باز، افزود: عملیات بازار باز اهرمی برای تنظیم بازار پول و روابط بین بانکی است، که می‌تواند با جمع آوری نقدینگی موجود در کشور کاهش تورم را ممکن کند از این رو مورد حمایت است.

وی با تاکید بر اینکه در نظر گرفتن سیاست های مختلف برای کاهش تلاطم ارزی از سوی بانک مرکزی نشان از دغدغه مداری آن دارد، تصریح کرد: خوشبختانه با سکانداری ریاست جدید بانک مرکزی کمتر شاهد نوسانات قیمتی بوده‌ایم که این نشان از اثر گذاری سیاست ها بر بازار دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در اجرای عملیات بازار باز، بانک مرکزی  می تواند با فروش اوراق مالی، منابع موردنیاز بانک‌ها را تامین کند، گفت: این سیاست یا جذب نقدینگی موجود در جامعه تورم را نیز رصد و کنترل می کند از این رو تأثیرگذاری آن بر اقتصاد کلان مدنظر است.

نادری با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید گزارشی از آخرین وضعیت بازار ارز و سیاست های اجرایی آن به مجلس ارایه کند، تصریح کرد: خوشبختانه با تعامل مناسب بانک مرکزی با مجلس تاکنون کاستی در گزارش دهی وجود نداشته از این رو باید نتایج فعالیت های انجام شده رصد شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای و در ناحیه کم شدن تقاضا برای خرید ارز نیز در ساماندهی نسبی قیمت ارز موثر بوده است، گفت: باید سیاست ها در حوزه ارزی به سمتی هدایت شود که هر نوع خرید و فروش کاذب و بی دلیل از بین برود تا به این ترتیب قیمت ارز به سمت واقعی شدن هدایت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا