آخرین اخباراجتماعی

طرح‌های ارتقای توانمندی زنان سرپرست خانوار با شیوع کرونا شتاب بیشتری گرفت

معصومه ابتکار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا با تاکید بر این که معاونت امور زنان از همان نخستین روزهایی که مباحث مرتبط با کرونا و بحران آن مطرح شد، پای کار آمد، افزود: با شیوع ویروس و بحران های اقتصادی پساکرونا، طرح های موجود معاونت برای ارتقای توانمندی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همین راستا، برای دوری کارگاه هایی که عمدتا زنان سرپرست خانوار در آن فعالیت دارند از تعطیلی، زنان سرپرست خانوار را برای تولید محصولات بهداشتی و مورد نیاز برای مقابله با کرونا حمایت و تشویق کردیم؛ تولیداتی که می تواند به بهبود شرایط بهداشتی، اشتغال و دوری از تعطیلی کارگاه ها کمک کند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده یادآور شد: از نیمه های اسفند سال گذشته این اتفاق افتاد و بسیاری از کارگاه ها بخصوص آن ها که در کار خیاطی فعال بودند به سمت تولید محصولات بهداشتی و مقابله ای با کرونا سوق یافتند.

۱۲۰۰ سازمان مردم نهاد تحت آموزش مخصوص دوره کرونا قرار گرفتند

ابتکار درباره همکاری سازمان های مردم نهاد با معاونت در روزهای کرونایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه برای بوجود آوردن فرصت های جدید اشتغال، فعالان و تشکل ها پا به میدان گذاشتند و فعالیت هایی را شروع کردند.

وی توضیح داد: پس از شیوع ویروس کرونا، موضوع بحران های خانواده و آسیب ها هم مورد اهمیت قرار گرفت و راهکارهای کاهش آسیب ارائه شد. موضوعی که همواره مورد توجه معاونت بود و به همین منظور در سال ۹۸، دوره چهار روزه توان افزایی ۱۲۰۰ سازمان مردم نهاد را در هشت منطقه اجرایی کردیم و برای این که از این شبکه به خوبی بتوان بهره برد مسئولیت را بر عهده زنان مدیران کل امور بانوان استان ها نهادیم تا تشکل ها را سازماندهی کنند تا این تشکل ها در موضوعاتی مانند کرونا فعال و ظرفیت سازی شوند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان این که این معاونت تلاش کرده دستورالعمل ها و آموزش های مخصوص دوره کرونا را هم برای این تشکل ها برگزار کند، اظهار داشت: برای سازمان های مردم نهاد، مجموعه ای از این آموزش ها در شبکه های مجازی بارگذاری شده مبنی بر اینکه چطور و در چه موضوعاتی می توانند فعالیت کنند.

ابتکار از بازخوردها و پیشنهادات خلاقانه این سازمان های مردم نهاد درباره آموزش های صورت گرفته یاد کرد و گفت: بخشی از آنها را برای رئیس جمهوری ارسال کردیم؛ پیشنهادهایی مبنی بر اینکه برای مشاغل جدید و کاهش فشارهای موجود و آسیب هایی که به خانواده ها وارد می شود، چه کارهایی در شرایط کرونا می توان انجام داد.

کاهش خشونت خانگی با داروی مهارت ارتباطی

وی به موضوع خشونت خانگی که به دلیل درخانه ماندن اجباری کرونایی گاها به وجود می آید اشاره کرد و افزود: برای رفع این چالش، با تسهیلگران و مجریان طرح گفت وگوی ملی خانواده کار دیگری را شروع کردیم تا به طور خاص مهارت های ارتباطی را از طریق یکسری پادکست ها و اطلاعاتی که به خانواده کمک کند، آموزش دهیم؛ تمرین هایی که خانواده ها می توانند کنار هم انجام دهند. تلاش ما این است که در این شرایط بتوانیم آسیب های خانواده را به حداقل برسانیم و مهارت های ارتباطی و گفت وگو را داخل خانواده توسعه دهیم.

پیامک اورژانس اجتماعی و بازدارندگی های مفید آن

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده پیامک اورژانس اجتماعی را اتفاق خوبی برای کاهش خشونت خانگی دانست و گفت: همه از وجود چنین خدماتی در سطح ملی آگاهی یافتند، چه افرادی که در معرض آسیب هستند همانند سالمندان، کودکان یا معلولان و چه افرادی که شاهد خشونت بودند و برای اینکه شریک جرم نشوند با این پیامک اطلاع رسانی کنند.

وی یادآور شد: از طرفی هم مجرمان یعنی کسانی که رفتارهای خلاف قانون و اخلاق دارند و آسیب می زنند و دیگری را آزار می دهند هم دریافتند، چنین پیامکی مانع و بازدارنده آنان است برهمین اساس در رفتار خود تجدید نظر می کنند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تاکید کرد: جامعه ما یک جامعه توانمند در قبال آسیب ها است و دارای شبکه اورژانس اجتماعی است که افراد در معرض خطر و افراد دردمند می توانند از آنجا تقاضای کمک کنند. به همین دلیل از ابتدای دولت دوازدهم یکی از سیاست‌های معاونت زنان و خانواده حمایت از اورژانس اجتماعی، به دلیل کارکرد خوب و روش موثر مداخله در آسیب‌های خانواده بود که در همین راستا سالانه مراسم تقدیر از کارشناسان اورژانس اجتماعی را برگزار می‌کنیم، یک دوره‌ای را هم برای خود شکوفایی، توان افزایی و خودمراقبتی کارشناسانی که بیشتر در معرض خبرهای ناگوار هستند، برگزار می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا