استان هاسیستان و بلوچستانویژه

مشارکت سیستان‌ و بلوچستان در انتخابات از متوسط کشوری بالاتر است

سیستان وبلوچستان- رضابهنام-ابوذر کوثری اظهارداشت: در محور انتخابات وزارت کشور یکسری وظایفی بوده که بیشتر جنبه هماهنگ کننده و برخی وظایف که جنبه مستقیم اجرایی دارد که برگزاری انتخابات یکی از همین وظایف اجرایی است.

وی با بیان اینکه براساس وظایف ذاتی در هشت سال اخیر هفت انتخابات در سیستان و بلوچستان برگزار شده افزود: در انتخابات‌ها یک بحث بر می‌گردد به مسائل شکلی و فرآیندهای زمانی انتخابات که دارای اهمیت بوده اما بحث دیگر کیفیت برگزاری این انتخابات محسوب می‌شود که آن هم بسیار مهم است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: کیفیت برگزاری انتخابات بر می‌گردد به این موضوع که آیا این انتخابات پرحاشیه بوده یا نه. آیا شائبه‌ای ایجاد شده و با این کیفیت اعتماد مردم به نظام و دولت افزایش پیدا کرده است یا نه.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات اخیر برگزار شده در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی‌ها براساس شرایط عام حاکم بر کشور و شرایط خاص حاکم بر استان انجام شده گفت: در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ چهارمین استان کشور از لحاظ میزان مشارکت بودیم.

کوثری ادامه داد: اینکه می‌گوییم کیفیت برگزاری انتخابات مهم بوده به این معنی است که باید برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف داشته و شرایط خاص استان، شرایط معیشتی مردم، شرایط سیاسی، قومی و مذهبی را در نظر گرفته و از ماه‌ها قبل به آن‌ها توجه می‌داشتیم تا آسیبی از این منظر به کیفیت انتخابات وارد نشود.

فضاسازی رسانه‌ای انتخابات

وی با تاکید بر اینکه در انتخابات۱۴۰۰ یکسری موضوعات خاص و چند متغییر مهم نقش آفرین وجود داشت تصریح کرد: تاثیر فضاسازی رسانه‌ای در این انتخابات بسیار زیاد بود و از سال‌ها پیش بویژه یک سال اخیر این تاثیر زیادتر شد تا اهمیت انتخابات را در جامعه کم رنگ نشان دهد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان بیان‌کرد: یکی از اهداف این رسانه‌ها قطبی سازی در فضای رسانه‌ای و ایجاد شکاف‌های کاذب قومی و مذهبی بود که در این راستا مدیریت انتخابات باید به گونه‌ای انجام می‌شد که چالشی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در بحث مشارکت وضعیت سیستان و بلوچستان خوب بود خاطرنشان کرد: با اقتضائات و شرایطی که در کشور حاکم بود مانند فضا سازی رسانه‌ای بی سابقه با هدف تحریم انتخابات، وضعیت معیشتی در پی تحریم‌ها و جنگ اقتصادی؛ میزان این مشارکت در استان بالای ۶۲ درصد رقم خورد.

کرونا و انتخابات

کوثری با تاکید بر اینکه موضوع دومی که در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ چالش ایجاد می‌کرد مبحث کرونا بود گفت: این انتخابات به مانند یک مساله و همایش ملی در این شرایط کرونایی باید برگزار می‌شد از اینرو یکی از نقاط تمرکز ما متمرکز بر این موضوع بود که نگذاریم کرونا بر کیفیت و کمیت حضور مردم در این انتخابات نقش ایفا کند و از همان زمان ثبت نام‌ها این موضوع را به گونه‌ای مدیریت کردیم که مردم دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی ادامه داد: در این راستا الکترونیکی کردن بخش‌هایی از انتخابات که این قابلیت را داشت مدنظر قرار گرفت. مثلا ۳۵ درصد از ثبت نام‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی بود و نگذاشتیم کرونا در برنامه‌ریزی‌ها در آغاز فرایندهای انتخابات اثر منفی داشته باشد و در پی این موضوع در فضاهای گوناگون اعم از مجازی و حقیقی، ذهنیتی که می‌توانست شرکت در انتخابات را کم رنگ کند رفع کردیم.

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: افزایش ۱۰ درصدی شعبات، افزایش زمان اخذ رای، چینش شعب در مکان‌های مناسب دارای تهویه از جمله اقداماتی بود که برای کنترل متغیر منفی کرونا در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انجام شد.

وی اظهارداشت: افزایش شعب امسال به خاطر کرونا و جانمایی این شعب طوری تنظیم شد که مردم کمترین دغدغه را در مشارکت داشته باشند، حجم اصلی تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی انجام شد و در روز برگزاری انتخابات نیز نمی‌توانیم بگوییم که کرونا توانست نقش منفی ایفا کرده و عاملی بر عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رای باشد.

کوثری با بیان اینکه در این دوره هشتگ‌ها و فضا سازی رسانه‌ای دشمنان برای عدم شرکت مردم و تحریم انتخابات را شاهد بودیم گفت: تلاش کردیم تا نقش رای مردم را در رشد استان و کشور تبیین و یکسری اقدامات انجام شد تا بتوانیم این تبلیغات سوء را خنثی کنیم.

وی ادامه داد: در این انتخابات بیشتر تمرکز را بردیم برای حضورهای میدانی و برگزاری سلسله نشست‌های حضوری و مجازی با همه گروه‌های مرجع استان در سراسر منطقه با معتمدان، رسانه‌ها، احزاب و تشکل‌ها تا موضوع انتخابات را مطرح و این گروه‌ها نیز در گام‌های بعدی با توجه به جایگاه خوبی که دارند این موضوع را در بین مردم تبیین کنند تا در حوزه مشارکت به مساله برخورد نکنیم.

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان گفت: در هیچ‌ شهرستان و حوزه شهری و روستایی در این دوره کمبود تعرفه نداشتیم. ۲میلیون و ۱۰۰هزار تعرفه سهمیه این استان بوده که از این میزان، تعرفه مصرفی ما ۵۰درصد بود.

وی گفت: حضور بانوان در این دوره در همه مراحل انتخابات برجسته بود. پنج درصد منتخبان شوراهای شهر و هفت درصد منتخبان حوزه‌ شوراهای روستایی را بانوان به خود اختصاص دادند.

کوثری بیان کرد: در بحث صلاحیت‌ها در سیستان و بلوچستان دغدغه‌ای نداشتیم و بالای ۸۵ درصد از داوطلبان شهری و ۹۸ درصد روستایی در این دوره تایید صلاحیت شدند به این معنی که از هر طیفی نماینده در بین کاندیدها بوده و این مهم بر افزایش ضریب مشارکت اثر گذار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا