کارآفرینی

اقتصاد بد، پیشران کارآفرین شدن

شرایط نامساعد اقتصادی یا به اصطلاح صاحبان کسب و کارها، اقتصاد بد برای کارآفرینان خوش فکر می تواند به مثابه فرصتی طلایی به شمار آید. اقتصاد غیرقابل پیش بینی، خود می تواند دری باشد ، برای فرصت های پیش بینی نشده. بیشتر شرکت های موفق و تراز اول دنیا در سخت ترین شرایط اقتصادی کار خود را آغاز نموده اند. شاید شنیدن این مباحث برایتان تعجب آور باشد اما به دلایل زیر شروع در یک اقتصاد بد، نه تنها خوب ،بلکه عالیست.

اولین مشخصه ی شرایط نامساعد اقتصادی، رکود است. این درست است که در دوران رکود بازار تغییر می کند و به نوعی جنگ قیمتی میان کسب و کارها شکل می گیرد، رقابت شدید تر می شود و نقدینگی موجود در بازار نیز کاهش می یابد. با این حال همچنان می توان فرصت مناسبی در این بازار یافت. در دوران رکود، همه ی شرکت ها انعطاف بیشتری در برابر یک تازه کار با توانایی مالی محدود از خود نشان می دهند. رقبای بزرگ و حتی کوچک، در کسب و کارشان برای تعدیل در هزینه ها و کاهش بودجه از شدت فعالیت های بازاریابی خود می کاهند و این دقیقا زمانی است که شما باید نبض بازار را به نفع خودتان قبضه نمایید و با تثبیت جایگاه خود در میان مشتریان، سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنید. چرا که مهلک ترین اشتباه در دوران رکود، کاهش قابل توجه هزینه های بازاریابی است. دراین شرایط، اوضاع تبلیغات رسانه ای فرصتی بی نظیر است. درست درنقطه مقابل ،بسیاری از شرکت های تبلیغاتی نیز با مبالغ بسیار کمتری حاضرند کالاهای شما را تبلیغ کنند.

شرکت های بزرگی همچون اینتل (Intel) و یا فروشگاه های زنجیره ای والمارت (Walmart) بخشی از موفقیت های خود را مدیون بازاریابی هوشمندانه ی خود در دوران رکود می دانند. شرکت والمارت در شرایط بد اقتصادی سال های 2000 و 2001  با شعار تبلیغاتی “قیمت های پایین، هر روز” مشتریان خود ا ترغیب نمود که نه فقط در فصل حراج بلکه در تمامی روزهای سال ،مشتریان می توانند با قیمت های پایین از این فروشگاه خرید کنند. البته در تحقیقات وسیعی که در کالج بیزنس اسمیل صورت پذیرفت: نشان داد که بسیاری از شرکت ها با اتخاذ شیوه های هوشمندانه بازاریابی نه تنها توانسته اند، شرایط خود را پایدار نگه دارند، بلکه آن را قوی تر کرده و پس از رکود به موفقیت های بسیاری دست یافته اند.

همچنین مشتریان در دوران رکود ،زمان بیشتری را صرف می کنند تا کالاهایی را بیابند که از کیفیت و قیمت مناسب تری برخوردار باشد.عقب انداختن خرید و موکول کردن آن به زمان حراج های فصلی و یا مناسبتی از اصلی ترین ویژگی های مصرف کنندگان در دوران رکود است. صاحبان کسب و کار نوپا باید با مطالعه ی دقیق رفتار مصرف کنندگان، شرایط رکود را فصلی نو برای سوددهی بیشتر تبدیل نمایند.

اگر هنوز باورندارید ،دوران رکود بهترین فرصت برای کارآفرینان جوان است، به مزیت بعدی آن توجه کنید. افراد با استعداد و مستعد تر که دیگر در شرکت های بزرگ کار نمی کنند، راحت تر از گذشته در دسترس قرار دارند. شما با تلاشی هر چند اندک می توانید براحتی از نخبگان کسب و کار از حسابدار و گرافیست گرفته تا متخصصان ماهر بازاریابی کمک گرفته و از مشاوره آن ها سود بگیرید.

در اقتصاد بد، پیشران کارآفرین شدن بیشتر است. چرا که افراد بدنبال فرصت های بیشتری برای کسب درآمد هستند. بیشتر فکر می کنند و ایده های ذهنی که سال ها پیش براحتی از آن عبور کرده بودند را مجددا در ذهن خود مرور می کنند و مدام در اندیشه ی کار کردن برای خودشان هستند. باور داشته باشید که گیاهان مقاوم تری در شوره زارها می روید. یکی دیگر از نکات مهم در چنین شرایطی، محدودیت منابع است. افراد در این شرایط با احتیاط بیشتر و کمی حساب شده تر در دنیای کسب و کار، گام برمی دارند و با تحلیل بیشتری بر روی منابع خود و نحوه استفاده از آن رفتار می کنند و به همین میزان درصد عدم موفقیت نیز کاهش می یابد.

به هر حال ممکن است،عمده ی کارآفرینان از وضعیت اقتصادی و محدودیت های آن گله مند باشند. اما خود می تواند فرصتی برای توسعه کارآفرینان خرد باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا