سیاسی

ناکامی آمریکا در تحریم ها

 تشدید تحریم‌ها در قالب کارزار فشار حداکثری که از دولت ترامپ ایجاد و در دوره بایدن تداوم یافته تاکنون نتوانسته‌است آمریکا را به اهدافش در مواجهه با ایران نزدیک کند؛ لغو تحریم‌های بشردوستانه در زمینه واکسن کووید-۱۹ و ماسک نیز پس از دستیابی تهران به واکسن از ناکامی این پروژه نشان دارد.

به گزارش ایرنا،وقتی از دولت آمریکا و کاخ سفید سخن به میان می آید، بی درنگ واژه «تحریم» نیز از ذهن می گذرد؛ ابزاری که چند دهه از سوی مقامات دولت های مختلف این کشور به شدیدترین شکل علیه ایران به کار گرفته شده اما آنها تا به امروز از دستیابی به اهداف خود ناکام مانده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری کشورمان روز دوشنبه سی ویکم خردادماه در هفتاد وچهارمین افتتاح طرح‌های ملی و در حاشیه افتتاح طرح‌های سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این که تحریم‌ها بزودی برداشته خواهد شد، گفت: حرفی که مسوولین وزارت دارایی آمریکا سه روز پیش اعلام کردند که ما از فردا آماده ایم که تحریم را روی واکسن کرونا برداریم، یعنی این تروریست‌ها کاملا اعتراف می‌کنند همه چیز را بر روی این مردم بستند. تمام فعالیت‌های بانکی را قفل کردند و حالا بعد از ماه‌ها دولت جدید معتقد است که باید تحریم را کنار بگذارد و بارها هم گفته که طرح تحریم غلط بوده است.

اشاره روحانی به بیانیه روز پنجشنبه ۲۷ خردادماه وزارت خزانه‌داری آمریکا است که دستورالعمل جدیدی در زمینه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، سوریه و ونزوئلا و امکان صدور مجوز برای انجام برخی فعالیت‌ها به منظور مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ در این کشورها صادر کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده، سه مجوز عمومی در ارتباط با سه کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، برای کمک به مبارزه با کرونا صادر شده است. این مجوزها با هدف گسترش معافیت‌های بشردوستانه، استثناها و اختیارات قانونی برای مبادلات و فعالیت‌های مرتبط با تامین واکسن کووید-۱۹، تهیه ماسک، دستگاه‌های کمک تنفسی و مخازن اکسیژن بیمارستانی برای مردم صادر شده‌اند.

آمریکا در حالی برای مبادلات کرونایی ایران معافیت صادر کرده که کشورمان با اتکا به دانش بومی خود به فناوری ساخت واکسن کرونا دست پیدا کرده است.به تازکی «سعید نمکی» وزیر بهداشت ایران در جلسه ستاد مقابله با کرونا در گلستان، اظهار کرد: روز شنبه (پنجم تیرماه) واکسن اسپوتنیک ایرانی را با حضور سفیر ایران، رونمایی می‌کنیم؛ روز یکشنبه مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله را آغاز می‌کنیم. واکسن رازی فاز اول را طی کرد و در حال اتمام فاز دوم است؛ واکسن سیناژن فاز دوم را طی می‌کند.وی ادامه داد هم اکنون به پدیده‌ای رسیده ایم که باید تولید واکسن کووید ۱۹ را جشن بگیریم و علاوه بر تأمین نیاز داخلی می‌توانیم از زمستان صادرکننده واکسن هم باشیم.

کاخ سفید در حالی از رفع موانع و تحریم بر اقلام بشردوستانه خبر می دهد که پیشتر حتی در دوره ترامپ نیز بر معافیت کالاهای بشردوستانه چون غذا و دارو از تحریم تاکید می کرد. باوجود شعارهای عوامفریبانه مقامات کاخ سفید اما در عمل، بانک‌ها و دولت‌های بین‌المللی به تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های مالی مربوط به طرف‌های ایرانی حتی برای معاملات مربوط به غذا و دارو خودداری می کنند.

در همین پیوند رییس‌جمهوری تاکید کرد «بعد از زمانی که می‌دانستند درباره ماسک نیاز نداریم و صادرکننده شده‌ایم و فهمیدند در واکسن تولیدکننده هستیم، تازه گفتند فعالیت بانکی برای واکسن آزاد است.» از نگاه ناظران، معافیت صادر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مهر تاییدی بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحریم بودن کالاهای بشردوستانه است که طبق قوانین بین‌الملل حتی در شرایط جنگ نیز شامل تحریم نمی‌شود.بایدن بر خلاف شعارهای انتخاباتی مبنی بر بازگشت به برجام در عمل نشان داده که در صدد بهره‌گیری از فشار حداکثری ترامپ علیه ایران است. تداوم این روند و اصرار کاخ سفید بر ماندگاری تحریم باعث شده که از سرعت مذاکرات هسته ای کاسته شده و پس از سپری شدن ۶ دور از گفت وگوهای فشرده و دشوار در وین، برجام احیا نشود.

در همین پیوند «سیدعباس عراقچی» رییس هیات مذاکره کننده کشورمان در در حین برگزاری ششمین دور از مذاکرات وین درباره اختلافات باقی مانده در مذاکرات گفت که «مشکل اصلی مذاکرات در رویکرد آمریکایی ها است که قادر نیستند اعتیاد مفرط خود به تحریم را کنار بگذارند و هنوز نمی توانند درک کنند که تحریم یک راه حل شکست خورده است.»

اما یک تفاوت اساسی بین تیم ترامپ و بایدن در بهره گیری از تحریم در مواجهه با ایران وجود دارد و آن اینکه برخلاف تیم ترامپ که به ابزار تحریم به عنوان یک هدف می نگریستند، دولت جدید آمریکا همزمان با تحریم درهای دیپلماسی را برای گرفتن امتیاز باز نگهداشته است. حال زمان آن رسیده که بایدن بین حفظ برجام به عنوان دستاورد دولت قبلی دموکرات و دلبستگی به تحریم به عنوان یک سنت آمریکایی یکی را انتخاب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا