فرهنگی

نحوه ارائه دروس نظری، عملی، خوابگاه و تغذیه به دانشجویان در مهر 99/ دومین نیم‌سال کرونایی هم مجازی شد

به گزارش نقش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، شروع ترم جدید از شنبه آینده ۱۵ شهریورماه ۹۹ خواهد بود.

دانشگاه ها برای بازگشایی کمی زودتر یا دیرتر در این تاریخ آماده شده اند و برخی دانشگاه ها زودتر از موعد آغاز به کار کردند.

سال تحصیلی دانشجویان نو ورود هم به دلیل برگزاری دیرتر از موعد آزمون ‌های ورودی دانشگاه‌ ها در همه مقاطع تحصیلی، دیرتر آغاز می شود و این دانشجویان احتمالا از اواخر مهر ماه یا از ابتدای آبان‌ ماه دانشگاه را آغاز می کنند.

*دومین ترم مجازی کرونایی از هفته دیگر رسما آغاز می شود

این ترم دومین ترمی است که متاثر از شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، دانشجویان به صورت مجازی دروس را پیگیری می کنند و از این رو این ترم هم مانند ترم قبل با تفاوت هایی نسبت به اول مهر هر سال رو به رو است.

در این گزارش به ویژگی ها و تفاوت های نیم سال تحصیلی جدید پیش رو پرداخته ایم.

*اجرای مقررات آموزشی خاص شرایط کرونایی در دومین ترم مجازی هم تداوم می یابد

وقتی در ترم قبل برخی از مقررات آموزشی در دانشگاه ها به دلیل شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا تغییر کرد، اعلام شد که در صورت تداوم شرایط ویژه، مقررات ویژه هم ادامه می یابد. این مقررات برای تسهیل آموزش‌ های الکترونیکی وضع شده اند و از آن جمله می توان به افزایش سقف واحدهای معرفی به استاد، افزایش سقف واحدهای مجازی در طول یک ترم و امکان میهمانی آزاد دانشجویان اشاره کرد.
در این ترم همچنین امکان دیگری هم دیده شده است؛ دانشجویان می‌ توانند در این نیمسال تحصیلی، دروس کارگاهی و آزمایشگاهی و دروسی که آموزش حضوری در آنها الزامی است را در دانشگاه‌های محل زندگی خود به صورت مهمان بگذرانند.

درباره وضعیت آموزش در نخستین ترم کرونایی، ویدئوی زیر را ببینید:

*ترم مجازی و اولویت آموزش حضوری با تحصیلات تکمیلی و دروس عملی است

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم درباره ترم پیش رو به خبرنگار فارس، گفت: آغاز فعالیت دانشگاه ها از ۱۵ شهریور ماه خواهد بود و از مدتی پیش این موضوع به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ شده است.

خاکی صدیق تصریح کرد: مبنای ترم جدید برای همه مقاطع به صورت مجازی است اما همان طور که قبلا اعلام شده است دانشگاه ها برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و کلاس های دروس عملی و آزمایشگاهی در صورت فراهم بودن شرایط حضور فیزیکی، کلاس حضوری خواهند داشت که این موضوع هم در حیطه تصمیم گیری دانشگاه ها است.

وی تاکید کرد: استفاده از کارگاه ‌ها و آزمایشگاه ‌ها تابع ضوابط بهداشتی وزارت بهداشت خواهد بود و ضوابط به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

خاکی صدیق تصریح کرد: جلسات دفاع از پایان‌ نامه‌ ها هم مانند ترم قبل با روش به صورت مجازی یا حضوری با رعایت پروتکل ها برگزار خواهد شد.

*دانشجویان دروس عملی را در دانشگاه نزدیک می گذرانند

جاماسب نوزری مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در این باره به خبرنگار فارس، گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور وزارت علوم تصمیم گرفت برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی در نیم مسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ امکان میهمان شدن در دروس عملی و آزمایشگاهی در نزدیکترین دانشگاه محل سکونت دانشجو را فراهم کند.

وی توضیح داد: دانشجویانی که متقاضی این امکان بودند از ۶ مرداد ماه تا ۱۸ مرداد ماه در سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان ثبت نام کردند.

نوزری افزود: تا ۲۷ مرداد دانشگاه ‌های مبدا درخواست ‌های دانشجویان را بررسی کردند و تا ۶ شهریور ماه هم دانشگاه ‌های مقصد درخواست‌ ها را بررسی کردند و نتیجه نهایی به زودی اعلام خواهد شد.

*ظرفیت خوابگاه‌ ها متناسب با وجود کروناکاهش یافت

یکی دیگر از الزامات بازگشایی دانشگاه ‌ها، بازگشایی خوابگاه های دانشجویی است.

سازمان امور دانشجویان در این باره ضوابطی را تهیه و به دانشگاه ها ابلاغ کرده است که از جمله این ضوابط می توان به کاهش تعداد افراد در اتاق، چرخشی شدن حضور افراد در خوابگاه ها، ممنوعیت استفاده از وسایل مشترک در آشپزخانه خوابگاه، استفاده تنها یک نفر از تخت‌های دوطبقه و کاهش ظرفیت خوابگاه ها حداقل به نصف اشاره کرد.

بر اساس ظرفیت موجود، دانشگاه ها دانشجویان را برای حضور در خوابگاه براساس نیاز و اضطرار اولویت بندی کرده اند. به این ترتیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اولویت حضور در خوابگاه ها قرار گرفته اند.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ملزم به استفاده از آزمایشگاه ‌های پژوهشی در راستای تکمیل بخش تجربی پایان ‌نامه ‌های کارشناسی ارشد و رساله ‌های دکتری و مطالعات امکان ‌سنجی آزمایشگاهی و میدانی برای تدوین پیشنهاد پژوهشی خود هستند؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ملزم به مراجعه به مؤسسات مشخص در راستای جمع ‌آوری داده‌ های میدانی برای انجام پایان‌نامه‌ های کارشناسی ارشد و رساله ‌های دکتری هستند؛ دانشجویان دکتری که برای شرکت در امتحانات جامع باید در یک بازه زمانی معین و اعلام شده توسط دانشکده متبوع خود، در دانشگاه حضور داشته باشند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که به عنوان دستیار آزمایشگاهی زیر نظر سرپرست آزمایشگاه‌های پژوهشی، مسئولیت مدیریت امور آزمایشگاه‌ های پژوهشی و حفظ و نگهداری تجهیزات و ارائه خدمات آزمایشگاهی به سایر دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به عهده داشته باشند، در اولویت حضور در خوابگاه ها خواهند بود.

سعید ;حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران هم درباره شرایط جدید اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی به خبرنگار فارس، گفت: برای سال تحصیلی جدید، ظرفیت خوابگاه‌ های دانشگاه‌ تهران از ۶ نفر به ۲ نفر کاهش یافته است.

حبیبا تصریح کرد: به این معنی که در مهرماه در هر اتاق از خوابگاه ‌های دانشگاه تهران حداکثر فقط ۲ نفر حضور خواهند داشت.

وی از آماده شدن خوابگاه های این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان در ترم تحصیلی جدید با رعایت پروتکل های بهداشتی خبر داد.

*تغذیه دانشجویی با رعایت سخت گیراه موارد بهداشتی ارایه می شود

یکی دیگر از الزامات بازگشایی دانشگاه ‌ها، خدمات تغذیه دانشجویی است. زیرا بازگشایی دانشگاه و خوابگاه بدون بازگشایی رستوران و سلف اساسا امکان پذیر نیست.

سازمان امور دانشجویان وزارت علوم درباره خدمات تغذیه دانشجویی هم دستورالعمل هایی جدی به دانشگاه ها ابلاغ کرده است که از آن جمله می توان به ارائه غذا در ظروف یک ‌بار مصرف و در‌بسته و ترجیحاً به‌ صورت بیرون ‌بر، تهویه مناسب محیط آشپزخانه و رستوران، افزایش زمان توزیع غذا به ‌منظور پرهیز از تجمع و رعایت فاصله فیزیکی در صورت سرو غذا در سلف ‌سرویس اشاره کرد.

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره خدمات تغذیه دانشجویی در گفت وگو با خبرنگار فارس، گفت: به دانشجویانی که به دلیل واحدهای عملی و پایان نامه در دانشگاه حضور دارند یا در خوابگاه اسکان داده شده اند، خدمات رفاهی ارائه‌ خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته این دانشجویان تا جای امکان به صورت غیرحضوری خدمات تغذیه را دریافت خواهند کرد که از تجمع دانشجویان جلوگیری و پیش گیری شود.

صدیقی توضیح داد: برای دانشجویانی که در خوابگاه اسکان دارند، خدمات تغذیه به صورت سرویس های در بسته ارائه‌ خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: به دانشجویانی که در دانشگاه حاضر هستند اما در خوابگاه اسکان ندارند، در اولویت اول توسط رستوران های مکمل دانشگاه خدمات تغذیه ارائه‌ خواهد شد و در اولویت های بعدی در صورت ضرورت از دیگر امکانات سلف و رستورانی دانشگاه هم می توان به صورت حدالامکان بیرون بر استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا