اقتصادیویژه

نظام بانکی اهرم انتقال اقتصاد سنتی به هوشمند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: انتظار نداریم که نظام بانکی مسؤولیت انتقال اقتصاد ایران از سنتی به هوشمند را برعهده بگیرد ولی نظام بانکی می‌تواند اهرم این موضوع باشد.

به گزارش خ نقش نیوز به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، فرهاد دژپسند بعدازظهر امروز (چهارشنبه) و در سومین نشست ملی شو بانک ملی، استفاده از فناوری‌های نوین، دانش بنیان کردن امور در کنار استفاده از سرمایه‌های مادی و انسانی را ٣ مؤلفه اقتصاد هوشمند عنوان کرد.

وی گفت: در اقتصاد مقاومتی باید در کنار خلق منابع، هزینه‌ها را هم کاهش دهیم.

دژپسند افزود: بر اساس گزارشات نهادهای بین المللی، ٧ هزار میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی چین و ٢٦ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ٢٠٣٠ ناشی از استفاده از هوش مصنوعی خواهد بود.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: اگر فناوری زنجیره بلوک جای خود را در نظام بانکی پیدا کند، تا ٧٠ درصد ظرفیت کاهش هزینه‌های بانکی را در پی خواهد داشت.

دژپسند گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی با توسعه مشتریان و تنوع خدمات بانکی می‌تواند ٣٠ تا ٥٠ درصد درآمدهای بانک‌ها را بالا برد.

وی تصریح کرد: با استفاده از هوش مصنوعی در عملیات فناوری اطلاعات ٢٠ تا ٢٥ درصد هزینه‌های کاهش می‌یابد و ١٣ درصد نیز تولید محصول جدید کاهش خواهد یافت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هوش مصنوعی ١٧ درصد درآمد بیشتری خواهند داشت و خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی ٣٦٠ هزار ساعت از فعالیت پیشخوان بانک‌ها را کاهش خواهد داد.

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود افزود: انتظار نداریم که نظام بانکی مسؤولیت انتقال اقتصاد ایران از سنتی به هوشمند را برعهده بگیرد ولی نظام بانکی می‌تواند اهرم این موضوع باشد.

وی اظهار داشت: نظام بانکی شعبه محور هزینه‌ای ٤ دلاری، تلفن محور ٣.٧٥ دلاری و موبایلی تنها ٠.٨ دلاری دارد و اگر هوشمند شود، از این رقم هم هزینه کمتری خواهد داشت.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در ١٠ ماهه گذشته حجم تجارت خارجی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با وجود تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌ها کاهش مختصری داشته که آن هم بیشتر ناشی از کاهش ٣٠ درصدی نرخ پایه‌های صادراتی است اما از نظر وزنی صادرات ٢٠ درصد رشد یافته است.

وی افزود: سرمایه گذاری خارجی در ٩ ماهه امسال هم ٣٢ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا