کارآفرینی

نقش دولت در اشتغال روستایی

اشتغال روستایی از مشکلات مهم مناطق روستایی است که با میزان رشد جمعیت در این مناطق هم‌خوانی ندارد. لازم است منابع درآمدی به جز کشاورزی و دامداری برای مردم روستا فراهم شود. در این زمینه دولت می‌تواند با آموزش، تأمین امکانات، ایجاد دسترسی به بازار و توسعه گردشگری نقش مؤثری در اشتغال روستایی ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین؛ اشتغال روستایی از معضلات بزرگ جامعه روستایی کشور است. با توجه به میزان رشد جمعیت در مناطق روستایی، بخش کشاورزی به تنهایی پاسخگوی نیاز اشتغال در مناطق روستایی نیست. اما در اغلب مناطق روستایی منابع و فرصت‌های فراوانی برای کسب درآمد وجود دارد. اما مشکل اینجاست که روستاییان به دلیل دانش و اطلاعات محدود نمی‌توانند از این فرصت‌های بالقوه بهره‌مند شوند. اینجاست که منابع دولتی می‌توانند در نقش حامی و پشتیبان، تحولی در اشتغال روستایی ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

ایجاد زیرساخت‌های اشتغال روستایی

سازمان‌های دولتی با تکیه بر اطلاعات کارشناسی و منابع مالی خود به آسانی می‌توانند زیرساخت‌های مورد نیاز برای اشتغال روستایی را فراهم کنند. نکته مهم این است که در ابتدا منابع و ظرفیت‌های موجود در هر منطقه شناسایی شود. سپس متناسب با ظرفیت منطقه و توان مردم بومی، امکانات کافی در اختیار ایشان قرار گیرد. راه‌اندازی کسب و کار در حوزه‌هایی مانند صنایع دستی، گردشگری و بوم‌گردی به آسانی می‌تواند مشکلات اشتغال روستایی را برطرف سازد. شاید تنها اهدای یک گوشی موبایل و آموزش فروش آنلاین بتواند زمینه‌ساز راه‌اندازی یک کسب و کار پرسود در روستا شود.

برگزاری کلاس‌های آموزشی

اصول راه‌اندازی کسب و کار، اصول بازاریابی و ایجاد ارتباط مؤثر با دیگران از جمله مهارت‌هایی است مردم روستا باید بیاموزند. در غیر اینصورت علیرغم ظرفیت‌های موجود در کسب درآمد موفق نخواهند شد. بدون شک یکی از برنامه‌های سازمان‌های دولتی برای اشتغال روستایی باید برنامه‌های آموزشی باشد. این آموزش‌ها می‌تواند در قالب کارگاه‌های چند روزه یا حتی آموزش مجازی خلاصه شود.

دسترسی به اطلاعات

سازمان‌های دولتی به کامل‌ترین اطلاعات در حوزه بازارهای داخلی و خارجی دسترسی دارند. آنها می‌توانند حمایت از مشاغل روستایی را بر طبق نیازسنجی بازار انجام دهند. به این ترتیب فروش و سودآوری کار از قبل تضمین شده است. در نتیجه هم سرمایه‌گذاری دولت در اشتغال روستایی مؤثر واقع می‌شود و هم درآمد پایداری برای روستاییان ایجاد می‌شود. در واقع حمایت از مشاغل روستایی باید با پشتوانه اطلاعات و کار کارشناسی صورت گیرد.

اشتغال روستایی
ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اشتغال روستایی

دسترسی به بازار

یکی از مهمترین مشکلات مشاغل روستایی، عدم دسترسی به بازارهای هدف است. قاعدتاً این مسئله از دانش و توان محدود روستاییان خارج است. اما سازمان‌های دولتی به آسانی می‌توانند در زمینه بازاریابی محصولات روستایی مؤثر باشند. در روش سنتی دولت می‌تواند با برگزاری نمایشگاه و ارائه غرفه رایگان از محصولات روستایی حمایت کند. در روش مدرن نیز معرفی محصولات روستایی در فضای مجازی و ارائه تبلیغات رایگان برای آنها بسیار مؤثر است.

توسعه گردشگری

توسعه صنعت گردشگری از جمله مواردی است که مزایای فراوانی به همراه دارد. توسعه گردشگری در کنار رونق خدمات گردشگری، موجب افزایش فروش محصولات روستایی و صنایع دستی نیز می‌شود. مضاف بر اینکه توسعه گردشگری در مناطق روستایی نقش مؤثری در افزایش عزت نفس روستاییان دارد. این امر در نهایت معضلاتی مانند مهاجرت به شهر، حاشیه‌نشینی و بزهکاری را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

حمایت مالی همیشه اولین گزینه‌ای است که برای نقش دولت در عرصه‌های گوناگون مطرح می‌شود. این مسئله گرچه اهمیت زیادی دارد ولی در زمینه اشتغال در اولویت اول قرار ندارد. ارزیابی کارشناسی و نیازسنجی بازار برای راه‌اندازی کسب و کار در اولویت اول قرار دارد. دولت با تکیه بر اطلاعات و امکانات خود به آسانی می‌تواند زمینه اشتغال روستایی را فراهم سازد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا