سرمقاله

نقش روابط عمومی در بازاریابی استارت آپ ها

مدیران موفق کسانی هستند که اهمیت ارتباطات و تاثیر بسزای آن در گستره ی روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را درک می کنند و آن را در محیط سازمانی خود به کار می بندند. زیرا یک مدیریت موفق، در گروی ارتباط موثر با تمامی افراد سازمان است. حوزه ی ارتباطی در سازمان ها یکی از بخش هایی است که با شناخت دقیق از درون و بیرون نهاد، مشاور نخست سازمان است که راهنمای ارزشمندی برای تصمیم گیری های مفید و موثر مدیران شمره می شود. همین امر باعث ایجاد بخشی تاثیر گذار با عنوان روابط عمومی در سازمان ها شده است.

27 اردیبهشت (17 ماه می) هر سال بر اساس مصوبه ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی ارتباطات نامگذاری شده است و در ایران نیز، روز ارتباطات و روابط عمومی ثبت شده است. بی شک این روز،تداعی گر اهمیت و نقش روزافزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروز به عنوان قلب تپنده ی مجموعه های مختلف تبدیل گشته است. بدون تردید روابط عمومی به عنوان رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاع رسانی، نقش تعیین کننده ای در افزایش آگاهی های آحاد جامعه و فرهنگ سازی بر عهده دارد. روابط عمومی، شکل تکامل یافته ای از ارتباطات است که می تواند نقش تعیین کننده ای در بازاریابی استارت آپ ها به شمار رود.

از اینرو دردنیای امروز ،اهمیت جایگاه روابط عمومی درعصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه ی عرصه ها پیشتاز بوده، دو چندان است. روابط عمومی ها به عنوان اهرمی موثر درکمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقش مهمی را ایفا می کنند، به گونه ای که موفقیت سازمان ها، ادارات ، شرکت ها و بقای آن ها درعرصه فعالیت های تخصصی به طور مستقیم به عملکرد روابط عمومی وابسته است. تحلیل های برآمده از سنجش های بدست آمده سبب گشته که مدیران این بخش، به عنوان مهم ترین تصمیم سازان یک سازمان نقش مهمی را ایفا نمایند. آگاهی از برند می تواند اولین و مهم ترین نقش تاثیر گذار روابط عمومی ها محسوب شود. چرا که کارآفرینان همواره در تلاش اند تا به فراتر از مرزهای باریک و نامرئی که برندها آن ها را محدود کرده، پیش روند و برای جهانی کردن برندشان می بایست توجه عموم را در راس امور خود قرار دهند. رتبه بندی جستجو نیز که به شدت بر نتیجه ی بازاریابی کسب و کارتان وابسته است به عهده ی یک روایط عمومی خوب و پویاست. چرا که بیانگر افزایش میزان تعامل مشتری با شما در بازدید از رسانه های مجازی را نشان می دهد.

روابط عمومی ها؛ اعتبار استارت آپ ها را به بار می آورند و این دقیقا همان موضوعی است که رهبران متفکر کسب و کارها به خوبی به آن واقفند. بنابراین شکی نیست که کارآمدی و حرفه ای عمل کردن روابط عمومی هر سازمان و یا مجموعه ای عاملی مهم برای ارتباط، معرفی دستاوردها و پیشرفت سازمان هاست. به گونه ای که تقویت هر چه بیشتر این حوزه باعث برقراری ارتباط موثر و هدفمند در راستای تعالی و رسیدن به اهداف تبیین شده ی مجموعه هاست. از اینرو روابط عمومی کارآمد با ارتباط هر چه بیشتر با رسانه ها، سازمان ها و اداره های دیگر زمینه ی معرفی دستاوردها و فعالیت سازمان مربوطه ی خود را بیشتر از قبل فراهم نموده و باعث پیشرفت و بهره وری بیشتر می گردد.

روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، زیرا از یکسو به عنوان حلقه ی اتصال ارتباطی بین مدیران و کارکنان در حفظ و گسترش تعامل و تفاهم بین اجزای یک سازمان عمل کرده و از سوی دیگر به عنوان یک آیینه ی تمام نما در ایفای نقش و رسالت واقعی خود در حوزه ی اطلاع رسانی به جامعه مخاطبان به منزله ی نهادی مدیریتی و مشورتی جایگاه والایی در ارتقا و پیشرفت سازمان های متبوع خود دارد.

روابط عمومی به عنوان یک بخش سازمانی همیشه پویا و فعال در سازمان ها، می تواند نگاه و توجه ویژه ی مسئولان و مدیران ارشد را به خود جلب نماید. به حاشیه بردن روابط عمومی در سازمان می تواند، تبعات ناگواری برای آن سازمان به همراه داشته باشد. متاسفانه هنوز در کشور آنطور که باید و شاید، کسب و کارها به این بخش تاثیرگذار توجه نکرده و براحتی از اهمیت این بخش مهم چشم پوشی می نمایند. موفقیت در روابط عمومی ،چشم انداز بزرگی را برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. در واقع نامگذاری این روز ،نقطه ی عطفی در تاریخ پنجاه و اندی ساله روابط عمومی در ایران است، تا بار دیگر توجه و اهمیت بیش از پیش مدیران ارشد کسب و کارها و صنایع بزرگ را به این مهم جلب نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا