یادداشت

هر خانه ،بستری برای کارآفرینی

 

در سراسر جهان رفته رفته مرز میان خانه و محل کار در حال از بین رفتن است و افراد گرایش بیشتری به کسب و کارهای کوچک خانگی نسبت به فضاهای کاری صنعتی مدرن نشان می دهند. اما آنچه باعث ادامه رشد و پیشرفت این سبک کارآفرینی شده، به عرصه آمدن فناوری‌های جدید همچون اینترنت و فضای مجازی است که رونق و پیشرفت هر چه بیشتر کارآفرینی های خانگی را به ارمغان می آورد. زیرا این امر باعث تسهیل در خرید و فروش کالاهای تولید شده می‌شود و فرد در فضای خانه، خلای ارتباط با دنیای بیرون را احساس نمی کند. از طرف دیگر به علت تغییر سازمانی بسیاری از کارخانجات و موسسات و سازمان ها و پیدایش بحث مهمی بنام برون سپاری باعث گشته، افراد زیادی بتوانند از محل زندگی خود مسوولیت کارهایی را بعهده بگیرند که دیگری نیازی به تردد بین خانه و محل کار نیست. مشاغل خانگی، جنسیت نمی شناسند و مختص مردان و یا زنان نیستند. افراد می توانند به سادگی محیط خانه خود را تبدیل به دفتر کار کنند و در خانه درآمد زایی داشته باشند.

از اینرو، مدت زمانی است که کسب‌وکارهای خانگی یکی از شاخه های مهم اقتصاد هر جامعه به شمار می آید که به علت وجود صرفه های اقتصادی همچون عدم پرداخت هزینه مختص به مکان و انعطاف پذیری و پویایی مورد توجه قرار می گیرد. حضور نداشتن افراد به صورت متمرکز در ساعت خاص اداری و نبود هزینه رفت و آمد از سایر مزایای آن است. موارد مذکور می تواند انگیزه های صد چندانی دراین بخش ایجاد نماید. عموما این مشاغل با سرمایه گذاری های اندک قابل تاسیس است و این خود به عنوان یکی از بزرگ ترین مزایای کارآفرینی خانگی محسوب می‌شود. عامل مهم دیگر، استقلال فرد در کسب و کارهای خانگی است.

از آنجایی که فرد ،مسئولیت صفر تا صد کار را برعهده دارد از امنیت شغلی بیشتری برخوردار خواهد بود. در بررسی تاریخچه و پیشینه بسیاری از کارخانجات و یا موسسات بزرگ تجاری و صنعتی معروف به وفور مشاهده می شود که برای شروع کسب و کار، از زیرزمین منزل خود آغاز نموده اند. از آنجایی که شخص کارآفرین از فضای منزل و امکانات موجود در محل زندگی خود استفاده می کند در صورت بروز رکودهای اقتصادی کمتر آسیب دیده و شانس رسیدن به موفقیت در آن بیشتر است. برای تاسیس این سبک از کسب و کار نیاز به گرفتن مجوزهای دست و پا گیر اداری نیست و فرد از آزادی عمل بیشتری برخوردار است.

معافیت مالیاتی، عوارض اداری و تجاری، برخورداری از وام های قرض الحسنه برای گسترش کار از مزایای کارآفرینی خانگی است. درهمین راستا، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، گام های موثری در زمینه توسعه مشاغل خانگی را از طریق دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به اجرا درآورده است. این الگو به افراد کمک می‌کند در ابتدای کار به بنگاه های بالادستی و افراد پشتیبان حقیقی و حقوقی که توان انجام کار را دارند، متصل شده، کار را آغاز کرده، درآمدزایی داشته و به اشتغال و درآمد پایدار دست یابند. با شکل گیری یک شغل خانگی، کارآفرینی مبتنی برعلم اشتغال اثربخش دانش آموختگان آموزش عالی، تولید ثروت و اشتغال و تحقق شعار جهش تولید و در نهایت خودکفایی اقتصادی محقق خواهد شد.

همه ی این مطالب حاکی از آن است که هر خانه می تواند محلی برای کارآفرینی باشد و البته تحقق این هدف می تواند سهم شگفت انگیزی در کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در کشور داشته باشد. تنها کافی است، علایق و مهارت های خود را جدی تر دنبال کرده و از آن ها درآمد زایی کنیم. در این سال ها که اشتیاق برای کارمند شدن و استخدام در دستگاه های دولتی موج می‌زند، تنها یک کارآفرین موفق می تواند، گواه آن باشد که کارآفرینی آن هم از جنس کسب و کارهای خانگی می تواند نقش مهم و تعیین کننده ای در شرایط حال حاضر داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا