کارآفرینی

کار؛ زیربنای توسعه پایدار و رشد اقتصادی

 وزیر اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کار مقدس است، گفت: اکثر مردم از کار خود ناراضی هستند و این عدم رضایت شغلی مانع پیشرفت و سازندگی است.

به گزارش نقش نیوز،‌ «حسین کمالی» در پنجمین همایش ملی فرهنگ کار که در مجموعه تلاش برگزار شد، گفت: سال‌ها است که در مورد بازده پایین کاری زنان (۲۰ دقیقه) و مردان (یک ساعت) در جامعه صحبت می‌شود و اما این موضوع عارضه‌یابی نمی‌شود.

وی با اشاره به اهمیت آموزش در اشتغال، افزود: در کشور حداقل آموزش به کارگران ارائه می‌شود و در حالیکه یک چهارم اقتصاد کشور کشاورزی است، یک بیستم آموزش به کشاورزان اختصاص دارد.

کمالی اظهارداشت: وقتی اختلاس‌ها در جامعه صورت گرفت، فاجعه غارت پول ملی نبود بلکه فرهنگ کار آسیب دید.

وی با تاکید بر اینکه باید کار را مقدس بدانیم گفت: برخی با اشاعه آخرت گرایی، کار را مذموم می‌کنند و تنها اصراف را منع کرده و تولید ثروت را امری پسندیده می‌داند.

وزیر اسبق وزارت تعاون گفت: تا زمانی که به سود و ارزش افزوده فکر نمی کنیم نمی توانیم به فرهنگ کار توجه کنیم.در ادامه این مراسم «غلامرضا غفاری» معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: تاریخ جوامع و بشر براساس کار تعریف می‌شود و کار یک رابطه است که انسان در ابتدا با طبیعت و سپس با جهان فرهنگی و اجتماعی خود برقرار کرده و خود را با آن معرفی می‌کند.وی ادامه داد: درهمه جوامع و کشورها برخی افراد، اهل کار، آموزش و مهارت نیستند و اگرچه در جامعه حضور دارند اما موثر نیستند به همین دلیل تمام کشورها سعی می‌کنند تعداد این افراد در جامعه خود را کاهش دهند تا شاخص توسعه آنها افزایش یابد.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: در دانشگاه یک برنامه درسی  داریم که شامل واحدهایی است که دانشجو باید آنها را بگذراند اما تمام دانشگاه این نیست، بخشی دیگر فعالیت‌هایی است که فراتر از حوزه دانشجویی تعریف می‌شود که در گذشته به آن فوق برنامه می‌گفتند که اصلا درست نیست چون فوق برنامه در اذهان به معنای کار اضافی است.

وی گفت: هم اکنون ۶ هزار و ۷۰۰ کانون فرهنگی دانشجویی در کشور وجود دارد که در چهار سال اخیر رشد خوبی داشتند. درکانون‌های فرهنگی با کنشگری داوطلبانه دانشجویان رو به رو هستیم و دانشجویان در آن یک کار جمعی و تیمی را تجربه می‌کنند و انجام این کارها دانشجو را  برای کار کردن و قبول مسئولیت آماده می‌کند.غفاری گفت: در چند سال اخیر در وزارت علوم مهارت افزایی و توانمندسازی دانشجویان را در اولویت قرار داده تا دانشجویان با جامعه و صنعت ارتباط برقرار کرده و کار جمعی در کشور صورت بگیرد.

در ادامه این همایش «ابراهیم صادقی فر» معاون فرهنگی وزارت تعاون گفت: فرهنگ کار همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده و هر گروهی آن را از منظر خود نقد و بررسی می‌کند.وی تاکید کرد: کارکردن یک مفهوم ارزشی است و بدون تردید کارکردن  زیربنای توسعه پایدار و رشد اقتصادی است.

صادقی فر با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید گفت: بررسی شعارهای سال در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که در همه این نامگذاری‌ها واژگان اقتصادی وجود داشته است و نگاه به حوزه اقتصادی و رسیدن به هدف برنامه‌های اقتصادی از منظر اجتماعی حادث خواهد و سیاستگذارانی که گذرگاه‌های فرهنگی و تاریخی را نادیده گرفتند یقینه به اهداف نرسیدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا