یادداشت

کارآفرینی در دوران دانشجویی

دوران دانشجویی، یکی از گرانبهاترین زمان های عمر است که علاوه بر تحصیلات آکادمیک و علمی می تواند پربار ترین مرحله ی زندگی هر جوانی محسوب شود. گویا بعد از ۱۸ سالگی، زندگی تغییر می‌کند و همه چیز جدی ‌تر بنظر می رسد و همگام با این تغییرات از ما انتظار می ‌رود تا مسئولیت پذیرتر باشیم. علاوه بر این، مخارج دانشگاه و دوران دانشجویی هم به طرز شگفت انگیزی بالا می رود، بالاخص اگر دانشجوی یک دانشگاه غیردولتی هم که باشید، هزینه هایتان چند برابر است. دوران دانشجویی، وقت شکایت کردن از بی پولی و نداری نیست. یک شغل پاره وقت، تا وقتی که به زمان مطالعه و فعالیت های فوق العاده شما لطمه نزند، راه بسیار خوبی برای کاهش هزینه ها و کسب تجربه است.

شاید برایتان جالب باشد که وجه اشتراک شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت، دل، نپستر و فیس‌بوک چیست؟ دقیقا درست فکر کرده اید. تمامی آن‌ها توسط دانشجویان دانشگاه تاسیس شده‌اند. “مایک زاکربرگ” وقتی فیس بوک را راه اندازی کرد، دانشجو بود و اکنون جزو برترین  ثروتمندان دنیاست، حتی اگر زندگی نامه ی افرادی ازاین دست کمی شعارگونه بنظر برسد، نشان دهنده ی آن است که کار نشد ندارد. به همین دلیل در دوران دانشجویی، علی رغم وجود کلاس‌ها، دوره‌های آموزشی، امتحانات و تکالیفی که پیش روی دانشجویان قرار دارد، راه‌اندازی یک کسب ‌و ‌کار می‌تواند، مسیر آینده ی شما را تغییر دهد. امروزه دراغلب کشورهای توسعه یافته ی جهان، دانشجویان درصدد آنند تا بتوانند ضمن اشتغال به تحصیل، مطالعات و آموخته‌های دانشگاهی ‌شان را با مفاهیم کارآفرینی ترکیب کنند. البته شاید دراین مسیر باید کمی سخت کوش تر از همکلاسی هایتان باشید و دور خیلی از دورهمی‌ های دوستانه، وقت گذراندن با همکلاسی‌ هایتان را خط بکشید، اما اگر در رسیدن به اهدافتان مصمم هستید، دانشگاه می ‌تواند بهترین مکان برای انجام این کار باشد. شما پایه های موفقیت را در وجودتان بنا می کنید و در هر لحظه مهارت ‌هایی را که به‌ عنوان یک کارآفرین جوان به ‌دست می‌آورید، شما را صد ها قدم به موفقیت نزدیک تر می کند. از آینده نهراسید، چه باقی عمرتان را در مسیر کارآفرینی بمانید و چه به‌ عنوان نیروی کار جدید به سازمان بزرگ‌ تری بپیوندید، برنده اید.

هر چقدر که در کلاس های درس و دانشگاه بیاموزید، باز هم آموخته هایتان محدود است و دنیای استارتاپ ها فرصت بکری است برای به ظهور رسیدن ایده های کاربردی در عمل. آن دسته از دانشجویانی که قدم در این عرصه نهاده اند، معتقدند که  در دنیای واقعی همه چیز صدها برابر متفاوت تر از آن چیزی است که در کلاس درس می بینید. کارآفرینی در دوران دانشجویی مانند شروعی اولیه برای کسب مهارت ‌ها و ارزش‌هایی است که بسیاری از افراد بعد از فراغت از تحصیل هم ازآن محرومند. دانشجویان؛ گزینه ی انتخاب بسیاری از شرکت‌ها برای استخدام نیروی انسانی مورد نیازشان هستند. زیرا نیروهای جوان سرشار از انرژی و ایده های نو هستند و در کارهای محوله، تلاشی مضاعف دارند.

اگر دانشجو هستید، وقت آن رسیده که دست به کار شوید. حتی اگر ایده ای در ذهن ندارید، بیکار نباشید. کارهای پاره وقت را جدی بگیرید. افراد شاغل عموما نتایج بهتری نسبت به سایرین در درس و دانشگاه می گیرند. برنامه ریزی در کارها، برگ برنده ی پیشرفت شماست. مسیر پیش روی شما روشن است، تنها کافی است، خودتان را باور کنید و تلاش تان را مضاعف نمایید. دوران دانشجویی؛ شروع راهی است که می تواند افق های روشنی برای درخشش شما در مسیرهای کارآفرینی باشد. راهی که پایانی ندارد و هر لحظه از آن به گام های استوارتری از قبل نیاز دارد.

منبع:روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا