بین الملل

کاهش  تولید عربستان در پی بازگشت ایران به بازار نفت

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ تولید نفت توسط نفت عربستان، با هدف ایجاد فضا برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی است.

«نرسی قربان» امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بازار نفت سال ۹۹ را با سقوط قیمت‌ها آغاز کرد، ادامه داد: بازار از یک طرف به خاطر کمبود تقاضا به خاطر کرونا و از سوی دیگر به دلیل مسایل مختلف اقتصادی تقاضا کم شده بود.وی افزود: به تدریج با تولید واکسن که احتمال رونق اقتصادی و بازگشت تقاضا را تقویت کرده و در کنار آن نیز عرضه هم کاهش پیدا کرد، قیمت‌ها با افزایش همراه شد.

قربان با بیان اینکه به دلیل کاهش قیمت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت کم شد و کشورهای تولیدکننده هم با احتیاط بیشتری نفت فروختند، گفت: در حال حاضر با توجه به کنترل نسبی کرونا با واکسن و ایجاد رونق اقتصادی، تصویر خوشبینانه‌ای از قیمت نفت برای ماه‌های آینده وجود دارد.

به گفته قربان، بازارهای آینده خرید نفت که بورس بازی است به همراه بورس آمریکا رشد داشته و اگر واکسن کرونا موثر عمل کند، می‌توان انتظار تداوم این رشد را داشت در غیر این صورت قیمت نفت به حدود ۵۰ دلار در هر بشکه باز می‌گردد. وی با بیان اینکه برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، بر قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود، افزود: با رفع تحریم ها ایران می‌تواند به سرعت ۱.۵ میلیون بشکه به صادرات نفت خود در روز اضافه کند بنابراین برای بر هم نخوردن تعادل در بازار، سایر تولیدکنندگان باید از تولید نفت خود کم کنند.

این کارشناس بازار نفت ادامه داد: البته بازارهای معاملاتی آینده اینها را پیش بینی می‌کنند و قیمت کنونی با این تحلیل به دست آمده است.

وی با اشاره به کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت عربستان به صورت داوطلبانه، گفت: عربستان کاهش تولید را به خاطر تحریم های ایران انجام داده تا در صورت رفع تحریم ها جا برای نفت ایران باز شود.

قربان تاکید کرد: عربستان رقیب ایران بوده و حالا ممکن است برای جلوگیری از افزایش عرضه در مقابل افت تقاضا این تصمیم را گرفته باشد.

گفتنی است، عربستان تا پیش از توافق کاهش تولید در فصل بهار، تولید نفت خود را به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسانده بود.  این کشور بعد از توافق، تولید را تا حدود ۹ میلیون بشکه در روز کاهش داد و در نهایت برای جلوگیری از بر هم خوردن تعادل بازار نفت به صورت داوطلبانه اعلام کرد که تولید روزانه خود را یک میلیون بشکه بیش از توافق کاهش می دهد. این کاهش توافق برای ماه های بهمن و اسفند اجرا شده و بر اساس چهاردهمین نشست اوپک پلاس، این کاهش داوطلبانه برای ماه فروردین نیز ادامه دارد و تولید نفت عربستان تنها کمی بیش از ۸ میلیون بشکه در روز خواهد بود.قیمت نفت در بازارهای جهانی بعد از شیوع کرونا با افت شدی همراه شد. این موضوع باعث شد تا تولیدکنندگان نفت در قالب اوپک پلاس، کاهش ۹.۷ میلیون بشکه ای عرضه نفت را به اجرا درآورند.

تصمیمی که باعث شد تا قیمت ها به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد و با ساخت واکسن کرونا امیدها برای حفظ این قیمت بیشتر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا