یادداشت

کودکان آینده چه شغلی را آرزو خواهند کرد؟!!

 

کودکان آینده چه شغلی را آرزو خواهند کرد؟ کدام شغل در صدر لیست پردرآمدترین ها قرار خواهد داشت و یا اصلا ردپایی از مشاغل امروز به چشم می خورد؟ واقعیت این است که اقتصاد دیجیتالی در جهان با بر هم زدن همه قواعد بازی اقتصاد سنتی در جهان در حال توسعه و حکم فرمایی هرچه بیشتر است. اگر در روزگاری کارآفرینان بزرگی همچون همچون “پاریس هیلتون” و یا “وارن بافت” در صدر ثروتمندان جهان قرار داشته اند، معادله های امروز به شدت در حال تغییراست و در فهرست میلیاردرهای جهان، کارآفرینان دیجیتالی جهان، رتبه یک رقمی را در اختیار دارند. بنابراین اگر کارآفرینی را به معنای ایجاد فرصت های شغلی و خلق مشاغل جدید در نظر بگیریم عصردیجیتال بزرگ ترین فرصت برای کارآفرینی دیجیتال تلقی می شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه فعالیت های اجتماعی از جمله کارآفرینی اثر گذاشته و به همین دلیل می توان نام قرن بیست و یکم را قرن بهره وری یا قرن اثر بخشی دیجیتالی نامید. دنیایی که از آن به عنوان دنیای دیجیتال یا دهکده جهانی نام می بریم، فرصتی طلایی برای افرادی است که می خواهند با کمترین هزینه و ابزار، حداکثر بازدهی را در کار هدفمند خود بدست آورند. فضاهای مجازی که زمانی تنها محیطی برای سرگرمی به حساب می آمد، اکنون به عنوان بستر اصلی اقتصاد دیجیتالی نقش  مهمی ایفا می کند. بخش قابل توجهی از کسب و کارهای جدید که میزان قابل توجهی از حجم گردش مالی را هم به خود اختصاص داده است، در فضای مجازی انجام می‌شود.

همین امرسبب گشته تا بسیاری از کارشناسان براین عقیده استوار باشند که پیدا کردن شغل در دهکده جهانی هزاره سوم هم کارآسانی است. به شرط آنکه نخواهید به روش های سنتی کاریابی و پیدا کردن یک شغل مناسب چند هفته در صفحه نیازمندی ها و یا کاریابی های شهر به دنبال آن بگردید و یا ماه ها منتظر استخدام در یک دستگاه دولتی و یا به اصطلاح آب باریکه کارمندی باشید. به هرحال ،هرکس روش خود را برای رسیدن به اهداف و آرزوهای زندگی خود انتخاب می کند،اما باید توجه داشته باشید که کارآفرینی دیجیتالی شرایطی منحصر به فرد و رویکردی نوین در راه اندازی کسب و کارها برمبنای تفکر و ایده نو درایجاد و خلق عرصه های تولید کالا و خدمات در جامعه مطرح گردیده و در دنیای امروز جایگاه برجسته ای در اشتغال جوانان پیدا کرده است.

کارآفرینان حوزه دیجیتال، کارآفرینانی هستند که منحصرا روی بازرگانی دیجیتال تمرکز می کنند. در واقع کارآفرینی دیجیتالی را می توان اشتغال زایی مولد مبتنی بر مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات بطور مستقیم دانست. دراین سبک کارآفرینی، کارآفرین باید بتواند بصورت مستقیم از ابزارICT برای ایجاد بازار کار و فرصت های شغلی مختلف و کسب درآمد، استفاده کند. فرصت هایی طلایی که در این سبک از کارآفرینی بدست می آید منحصر به فرد است. کارآفرینی دیجیتالی، محرکی برای افزایش ارزش افزوده در بازارهای کسب و کار به شمارمی آید. چرا که با کم ترین هزینه و مواد مصرفی و سرمایه گذاری فیزیکی می تواند بالاترین راندمان را در اختیار داشته باشد. در واقع ارزش افزوده کارآفرینی دیجیتالی به این معناست که یک فروشگاه الکترونیکی بتواند میلیون ها نفر را به اشتغال وا دارد و میلیاردها دلار برای صاحبان فروشگاه کسب درآمد نماید. کارآفرینی دیجیتالی به عنوان موتور محرکه ای است که ضمن به حرکت درآوردن چرخه های اشتغال زایی سبب رشد و پویایی اقتصاد جامعه و ایجاد نوع جدیدی از اقتصاد می شود که اقتصادی دانش محور محسوب می گردد.

با توجه به شرایط حال حاضر کشور و شیوع ویروس کرونا، که افراد ترجیح می دهند در منزل بمانند و عمده ی خریدهای خود را از شبکه های اجتماعی و سایت ها انجام دهند، فرصت بسیار خوبی است که بسیاری از مشاغل سنتی نیز راه ورود خود را به این عرصه کمی آسان تر و هموارتر نمایند. در هر صورت فرصت های بسیار بزرگی برای کارآفرینی دیجیتال وجود دارد و شاهد این ادعا، شرکت هایی عظیم الجثه ای هستند که به واسطه همین مدل فعالیت خود را آغاز کرده اند و اکنون در سراسر دنیا مشغول به کارند. واسطه گری، تبلیغات، فرصت های تولیدی و تجاری و حتی تمامی مشاغل سنتی پتانسیل ورود و امکان فعالیت درعرصه دیجیتال را داشته و دارند. تمامی این حوزه ها نه تنها قابلیت دیجیتالی شدن و کارآفرینی دیجیتال را دارند، که به عنوان یک ضرورت و نیاز جدی هم مطرح هستند که توجه بیش از پیش جوانان خلاق جویای کار را می طلبد. سمت و سوی اقتصاد جهان به طرز شگفت انگیزی در حال تغییر است و بروز و ظهور مشاغل جدیدی از این قسم می تواند دریچه ای جدید در پایه های اقتصاد کشورهایی باشد که خود را به سهولت با این تغییر، تطبیق می دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا