آخرین اخبار

گردشگری در اولویت واکسن نیست!

کرونا، نفس صنعت گردشگری ایران و بسیاری کشورهای دیگر را گرفته، اما شاید تزریق واکسن فوری به این صنعت امیدی برای جذب گردشگران و ایمن سازی فعالان در جهت احیای آن باشد.

۱۵ ماه از سفر ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و این ویروس همه شهرها و کشورها را در نوردیده به همه جا سرک کشیده و جان خیلی‌ها را گرفته است. حالا کشورهای مختلف دست به دست هم داده‌اند تا برای مقابله با آن واکسن تولید کنند. یا راهی بیابند تا در کنارش زندگی شأن را ادامه دهند.یک سال و نیم است که صنعت گردشگری نه تنها در ایران بلکه در خیلی از کشورها متوقف شده است نه کسی رفت و نه کسی آمد. مرزها بسته شد و هواپیماها خالی از مسافر تفریحی و توریستی بود. خیابان‌های پر جنب و جوش ترین کشورها مانند اسپانیا خالی از ساکنانش بود چه برسد به گردشگرانی که اهالی بارسلونا را به ستوه آورده بودند. حتی ساکنان بارسلونا یا شهرهای رم و میلان در ایتالیا هم می‌بایست برای آمدن به خیابان یا حتی خرید، نامه و مجوزی نشان می‌دادند. خیلی‌ها از آینده مبارزه با این ویروس چشم اندازی نداشتند و نمی‌دانستند تا کی این وضعیت ادامه دارد. اما حالا چشم خیلی‌ها به دوران پساکرونا روشن شده است.

سختگیرانه ترین روش‌ها برای داشتن سبزترین مناطق

برخی از کشورها که مهم ترین صنعت شان گردشگری بود؛ توانستند راهی برای مبارزه با ویروس و خواب آلودگی عمیق این صنعت پیدا کنند. مثل یونان. در تعدادی از جزایر این کشور، کنترل ویروس به خوبی انجام می‌شد. سختگیرانه ترین روش‌ها را به کار گرفتند تا سبزترین مناطق را داشته باشند. هر گردشگری که می‌آمد باید سالم می‌بود بعد از آن می‌توانست از خدمات مختلف استفاده کند.پس راهی برای رونق صنعت گردشگری شأن باز شد. کشورهای دیگر هم کم و بیش این روند را تکرار کردند مانند مالدیو که مجمع الجزایر است. پس از ساخت واکسن توسط چند کشور و تزریق آن به ملیت‌های دیگر، موجب شد تا کشورها به این فکر کنند که می‌توانند با یک برنامه ریزی مناسب، هم واکسن را در اختیار مردم خودش قرار دهد و هم گردشگران را به این بهانه به کشورش بکشاند. مالدیو اعلام کرده بود که چون جمعیت کمی دارد، طرح واکسیناسیون را برای فعالان گردشگری خود تمام کرده و حالا در نظر دارد پس از واکسیناسیون مردم کشورش، برای گردشگران خارجی واکسن خریداری کند.

کشورهای دیگر نیز به این فکر کردند که می‌توانند گردشگر جذب کنند اما با شرط داشتن پاسپورت واکسن. این شرایط هنگام سفر به آن کشور توسط شرکت‌های هواپیمایی یا سفارتخانه‌ها به گردشگران اعلام می‌شود. ضمن اینکه برخی از کشورها مانند تایلند، فهرست واکسن‌های مورد تاییدش را اعلام کرده است. برخی دیگر بر این باور بودند که می‌توانند به گردشگران ورودی واکسن بزنند در این صورت هم جاذبه تور ورودی را بیشتر کرده‌اند و هم هزینه واکسن را از مسافر می‌گیرند و می‌توانند صنعت گردشگری خود را احیا کنند. به همین دلیل اول از واکسیناسیون فعالان صنعت گردشگری خودشان آغاز کردند تا بگویند تمام کسانی که گردشگران با آنها در ارتباط خواهند بود، واکسینه هستند.

گردشگری در اولویت واکسن نیست!

در ایران اما هنوز برای فعالان گردشگری واکسن نزده‌اند به این دلیل که اصلاً صنعت گردشگری در اولویت نیست و اقتصاد کشور با گردشگری نمی چرخد.در صورتی که وزارت گردشگری مالدیو اخیراً اعلام کرده واکسیناسیون فعالان گردشگری را در اولویت قرار داده و جمعیت کم این کشور را نیز به زودی واکسن خواهد زد. پس از آن با خرید واکسن و تزریق آن به گردشگران ورودی، اقدامی برای جذب آنها خواهد کرد. بی شک گردشگران این کشور نیز باید هزینه واکسن خود را بپردازند که در این صورت باز هم کشور مالدیو از این فرصت بهره‌ای دو چندان می‌برد.‌سینا فلاحی از فعالان گردشگری خارجی به خبرنگار مهر می‌گوید: وقتی جایی مانند امارات به گردشگرانش واکسن می‌زند، چرا گردشگری که پول سفر به امارات را دارد، به ایران بیاید؟ امارات برایش هم جاذبه دارد و هم جاذبه واکسن ایجاد کرده است مانند کاری که در حال حاضر ارمنستان انجام می‌دهد و تور واکسن راه اندازی کرده و در چند ماه اخیر توانسته رونقی در این حوزه داشته باشد آنقدر که برخی از ایرانی‌ها هم به این کشور برای زدن واکسن سفر می‌کنند!

وی گفت: صربستان با مازاد واکسن‌هایی که تهیه کرده، شهروندان کشورهای همسایه را هم واکسینه می‌کند استرالیا نیز اعلام کرده که سال آینده مرزها را برای گردشگران واکسن زده باز می‌کند. اما در حال حاضر می‌بینیم که در ایران هنوز این واژه غریب است.‌

ایران اگرچه هنوز در این حوزه ورود نکرده اما از آن طرف به کسانی که واکسن زده‌اند هم ویزا نمی‌دهد. ابراهیم پورفرج- رئیس جامعه تورگردانان ایران بارها اعلام کرده است که توریست خارجی می‌خواهد به ایران بیاید و واکسن هم زده، همه کشورها به این توریست در حال حاضر ویزا می‌دهند اما درهای کشورمان هنوز به روی او بسته است. اینها نشان می‌دهد که متولیان نسبت به گردشگری بی اطلاع هستند و نمی‌دانند که از سال ۹۸ تا کنون چه آسیب‌هایی متوجه این صنعت شده است. بنابراین اگر تکلیف صدور ویزا مشخص نشود، گردشگران متقاضی سفر به ایران که مدتهاست منتظر باز شدن مرزها هستند، کشورهای دیگر را انتخاب می‌کنند.

صحبت‌های پورفرج تنها در حوزه صدور ویزا برای گردشگران خارجی واکسن زده نیست بلکه روی دیگر صحبت وی درباره آمار واکسیناسیون مردم ایران است. به اعتقاد او و خیلی دیگر از فعالان گردشگری در حوزه تورهای ورودی، گردشگران خارجی به ایمن بودن مقصد اهمیت زیادی می‌دهند. آنها مطالعه می‌کنند که چند درصد مردم ایران واکسن زده‌اند و چه واکسنی استفاده کرده و چقدر ایمن هستند بعد به آن کشور سفر می‌کنند. این موضوع در سایر کشورها به سرعت در حال انجام است اما در ایران به کندی پیش می‌رود به نحوی که ایران را هنوز جزو کشورهای پر خطر می‌دانند.

فصل سفر در پیش است

فعالان گردشگری ایران ماه‌های مهر و آبان که پر تقاضاترین ماه های سفر است، در پیش رو دارند اگر قرار باشد، این ماه‌ها را هم بگذرانند و پس از آن سال نوی چینی و سال نوی میلادی را نیز با بستن بودن مرزها و عدم واکسیناسیون فعالان گردشگری سپری کنند، ضربه‌ای دیگر خواهند خورد چون حالا خیلی از کشورها درها را باز کرده‌اند.از هم اکنون این فعالان به خصوص در حوزه تورهای ورودی باید از اول تلاش کنند تا چهره ایرانی که سال‌ها مخدوش بوده را دوباره ترمیم کنند این بار باید موضوع ایمنی در مقابل ویروس را نیز در کنار ایران هراسی تبلیغ کنند. آنها معتقدند همه هزینه‌هایی که تا کنون درباره ایران هراسی کرده‌اند از بین رفته و باید دوباره در دوران پساکرونا تلاش و تبلیغ کنند.

آنچه که امروزه گردشگری را رونق می‌دهد گویا قرار است، واژه‌ای به نام گذرنامه واکسن باشد که هر کسی در اختیار داشت مرزها را می‌تواند رد کند. داشتن گذرنامه واکسن که این روزها گردشگران در حال رقابت برای به دست آوردن آن هستند، در آینده‌ای بسیار نزدیک نقش زیادی در گردشگری بین‌المللی خواهد داشت. بنابراین ایران هم می‌تواند با کمی هوشیاری در این موج و جذب گردشگر قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا