سیاسی

روابط تغییرناپذیر، دوستانه و دیرینه بین ایران و ژاپن

به گزارش نقش نیوز،توشیمیتسو موته‌گی، وزیر امور خارجه ژاپن ؛ در آستانه سفر به ایران و در یادداشتی اختصاصی برای ایرنا، روابط تهران و توکیو را دوستانه، دیرینه و تغییرناپذیر نامید.

اینجانب توشیمیتسو موته‌گی، وزیر امور خارجه ژاپن ؛ به خاطر بازدید خود از ایران که دارای تاریخی کهن از دوره امپراتوری باستانی سرزمین پارس می‌باشد و کلید اوضاع منطقه خاورمیانه کنونی را در دست دارد، بسیار خرسندم. بنده هنوز هم اولین سفر خود به ایران در دوران دانشجویی که تحت تأثیر میراث بزرگ فرهنگی ایران مانند تخت جمشید قرار گرفتم و تماس با مردم خونگرم ایران که سرشار از مهمان نوازی بودند را عمیقاً به خاطر دارم.

در حال حاضر، کشور ژاپن با بهره‌برداری از سیستم اعزام متخصصان و دوره‌های آموزشی در زمینه نقاط قوت ژاپن از جمله پزشکی، محیط زیست، اقدامات مقابله با زلزله، آب و برق از طریق JICA، JCCME و غیره، همکاری‌های فنی را در اختیار مردم ایران قرار می‌دهد. اما چنین روابط مبتنی بر تبادلات انسانی بین ژاپن و ایران در واقع از پشتوانه‌ای طولانی با بیش از ۱۰۰۰ سال سابقه برخوردار است.

دو کشور در حاشیه‌های شرقی و غربی آسیا واقع شده‌اند؛ با این‌حال، در محل نگهداری گنجینه‌های ژاپن “Shosoin”  در استان “نارا” که به عنوان پایتخت باستانی ژاپن شناخته می‌شود، گنجینه‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ سال پیش از خارج از کشور دریافت شده‌اند نگهداری می‌شود و در آنجا، ظروف شیشه‌ای مربوط به سلسله ساسانیان ایران با دقت محافظت و نگهداری می‌شود. همچنین بر روی یک لوح چوبی که از ویرانه‌های کاخی در استان “نارا” کاوش شده، نام یک مقام ایرانی نوشته شده است. گفته می‌شود که این شخص ایرانی، علوم مختلف از جمله علم نجوم که در آن زمان یک رشته پیشرفته بود را به ژاپنی‌ها آموزش می‌داده است.

به عنوان جدیدترین تبادل انسانی بین دو کشور، می‌توان از همه مهمتر به بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو اشاره کرد که در آن ورزشکاران زیادی از جمله ایرانی‌ها شرکت کردند. اگرچه متاسفانه سفر تماشاگران خارجی به ژاپن محدود شد، اما کاروان اعزامی ایران در بازی‌های المپیک، سه مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز کسب کرد. فرصت را مغتنم می‌شمارم و کسب این مدال‌ها توسط‌ ورزشکاران ایرانی را به مردم ایران تبریک عرض می‌نمایم. امیدوارم که تعداد زیادی از بازیکنان ایرانی در بازی های پارالمپیک که از ۲۴ اوت (۲ شهریور) آغاز می‌شود، نتایج بسیار خوبی کسب کنند. در حال حاضر به دلیل تأثیرات ویروس جدید کرونا، رفت و آمدها به‌شدت محدود شده است، اما امیدوار هستم که بعد از پایان همه‌گیری کرونا، رفت و آمد افراد بین ژاپن و ایران بیش از پیش شود.علاوه بر چنین مبادلات انسانی در سطح مردمی، ارتباطات نزدیک بین دو دولت برای تقویت روابط دوجانبه نیز ضروری است. بدین منظور، تصمیم گرفتم به ایران سفر کنم تا با دولت جناب آقای رئیسی که به تازگی مسئولیت را برعهده گرفته است، در اولین فرصت به تبادل نظر بپردازم.

پس از حدود دو سال، این اولین بار است که وزیر امور خارجه ژاپن ؛ از ایران بازدید می‌کند و علاوه بر این، اولین مقام بلندپایه خارجی یک کشور توسعه یافته آسیایی خواهد بود که با دولت جدید ایران حضوراً به بحث و گفت، گو خواهد پرداخت. بنده مشتاقانه در انتظار رایزنی صادقانه برای تعمیق هر چه بیشتر”روابط دوستانه و دیرینه” بین دو کشور هستم.

در اواخر ماه ژوئیه، کشور ژاپن در مجموع حدود ۲.۹ میلیون دوز واکسن ساخت ژاپن را به عنوان بخشی از حمایت خود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به ایران اهدا نمود. بنده با توجه به روابط دوستانه و دیرینه بین ژاپن و ایران، شخصاً از این تصمیم‌گیری حمایت کردم. این اقدام، بزرگترین میزان اهدای واکسن توسط ژاپن برای خارج از کشور بوده است و سریع‌ترین اهدای واکسن در چارچوب کواکس به شمار می‌رود. اگر این حمایت به تقویت روابط و همکاری ژاپن و ایران کمک نماید موجب خوشحالی اینجانب خواهد شد.

برای کشور ژاپن که حدود ۹۰ درصد نفت خام خود را از منطقه خاورمیانه وارد می‌کند، صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه که حدود ۹۰ درصد نفت خام را از منطقه خاورمیانه وارد می نماید بسیار حائز اهمیت است. تامین پایدار نفت از خاورمیانه برای ثبات و رشد اقتصاد جهانی از جمله ژاپن نیز ضرورت دارد. تردیدی نیست که در این زمینه، نقش ایران به عنوان کشور بزرگ در منطقه خاورمیانه بسیار مهم است.کشور ژاپن با برخورداری از روابط دوستانه و دیرینه با ایران، تلاش های دیپلماتیک و فعالانه خود را برای تنش‌زدایی و برقراری ثبات اوضاع در خاورمیانه ادامه خواهد داد و همچنین تلاش خواهد کرد تا روابط دوجانبه میان ژاپن و ایران را تقویت کند.

توشیمیتسو موته‌گی – وزیر امور خارجه ژاپن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا