آخرین اخباراستان هاخراسان جنوبی

16 میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاران سامانه های فتوولتائیک در استان خراسان جنوبی

خراسان جنوبی – رضا بهنام – محدودیت در منابع سوخت های فسیلی و جلوگیری انتشار گازهای گلخانه ای به دلیل استفاده از سوخت های مذکور همچنین صرفه جویی در مصرف آب در نیروگاه های سیکل ترکیبی از عمده دلایل حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر و پاک می باشد که کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده و سازمان انرژی های تجدید پذیر ایران متعاقب سیاستگذاری معاونت امور انرژی وزارت نیرو از سال 74 عهده دار پرداختن به این مهم به منظور دستیابی به اطلاعات و فناوری های روز دنیا در خصوص استفاده از انرژی های تجدید پذیر، پتانسیل سنجی و اجرای پروژه های متعدد خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و … شده است.

در این سال‌ها در راستای دستورالعمل‌های ابلاغی از وزارت نیرو و به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا) شرکت توزیع برق استان همگام با سایر شرکت‌های توزیع در سطح کشور فرآیند خرید تضمینی برق از مشترکانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی خورشیدی بودند را انجام داده است.

از ابتدای سال 96 تا کنون حدود 450 مشترک در اقصی نقاط استان اقدام به سرمایه گذاری نموده وهم اکنون نزدیک به 4.5 مگاوات برق استان از طریق سامانه های فتوولتائیک تولید می شود.

بهره برداری 450 نیروگاه خورشیدی در استان

مهدی دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از بهره برداری 450 نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در استان خبر داد و گفت : اغلب نقاط استان خراسان جنوبی ظرفیت سرمایه گذاری در خصوص انرژی های خورشیدی را دارد.

مهندس دادگر به شرایط ایده آل استان در خصوص سرمایه گذاری در حوزه برق خورشیدی اشاره داشت و افزود: وجود بیش از 300 روز آفتابی در سال، آب و هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب، و شرایط واحد های مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام از دیگر ویژگی هایست که عرصه سرمایه گذاری برای خانوارهای شهری و روستایی را ایجاد می کند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای را یکی از مهمترین مزایای استفاده از انرژی های تجدید پذیر عنوان نمود و اظهار داشت: هر نیروگاه خورشیدی 5 کیلوواتی خانگی در سال بالغ بر 9000 کیلووات ساعت انرژی تولید میکند که معادل این تولید از طریق نیروگاه گازی نیاز به مصرف 2556 مترمکعب گاز و 1980 لیتر آب دارد.

وی تاکید کرد: تولید 9000 کیلو وات ساعت انرژی برق از طریق نیروگاه های فسیلی باعت آلودگی و تولید 5805کیلوگرم گاز دی اکسید کربن در محیط می شود.

دادگر همچنین خاطرنشان کرد: با ترویج سرمایه گذاری در استفاده از انرژی های خورشیدی میتوان به طور چشمگیری در مصرف آب و گاز صرفه جویی و همچنین از انتشار گازهای گلخانه ای نیز جلوگیری و به محیط زیست نیز کمک نمود.

16 میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاران استان در استفاده از انرژی فتوولتائیک

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان از درآمد 15 میلیارد و 800 میلیون تومانی سرمایه گذاران در انرژی های خورشیدی خبر داد و اظهار داشت: مجموع ظرفیت تولید 450 نیروگاه خورشیدی استان 4.5 مگاوات می باشد که از ابتدای اتصال به شبکه در استان 12 هزار و 498 مگاوات ساعت انرژی برق تولید شده است.

وی با تاکید بر نقش تولید انرژی های پاک از جمله انرژی خوشیدی بیان داشت: علاوه بر انرژی تولید شده و بهای آن که در دوره های مختلف به سرمایه گذاران محترم پرداخت گردید، این نیروگاه ها در زمینه محیط زیست نیز نقش فوق العاده چشمگیر و باارزشی دارند.

دادگر با اشاره به اینکه با تولید این میزان انرژی تاکنون از انتشار بالغ بر 8 هزار تن گازهای گلخانه ای جلوگیری شده است افزود: از ابتدای سال 96 تا پایان سال 99 بابت تولید 12 هزار و 498 کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق در مصرف 2.8 میلیون لیتر آب و همچنین 3.6 میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان همچنین بیان داشت: تنها در سال 99 تعداد 191 سامانه خورشیدی به ظرفیت مجموع 1.7 مگاوات در استان نصب و راه اندازی شده که در طول سال 5 هزار و 827 مگاوات ساعت توسط نیروگاه های جدید، برق به شبکه برق سراسری تزریق کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی دارد با مشترکانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی باشند به نیابت از ساتبا قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی را امضاء و به محض تولید برق و اتصال نیروگاهشان به شبکه برق بهای برق تضمینی را به حساب آنها واریز نماید.

شایان ذکر است در استان خراسان جنوبی تعداد 12 روستا نیز از طریق سامانه خورشیدی منفصل از شبکه (off grid ) برقدار هستند که تعداد حدود 120 خانوار از این طریق از نعمت برق برخوردارند.

وی همچنین خاطر نشان کرد علاوه بر سامانه های فتوولتائیک اشاره شده که مربوط به مشترکین برق استان می باشد، 3 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 18 مگاوات نیز در استان در حال تولید هستند که با این حساب مجموع ظرفیت نیروگاه های خورشیدی متصل به شبکه 5/22 مگاوات می باشد.

همچنین از محل اعتبارات شرکت توانیر تهیه و تامین تعداد 1200 سامانه خورشیدی قابل حمل برای خانورهای عشایری استان در دست اقدام می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا