هنگامی که بازاریابان در دنیای واقعی به دنبال مشتری هستند، اینستاگرام فضای کسب و کارها را متحول ساخته است و افراد درآن پول پارو می کنند.

هنگامی که بازاریابان در دنیای واقعی به دنبال مشتری هستند، اینستاگرام فضای کسب و کارها را متحول ساخته است و افراد درآن پول پارو می کنند. ابزاری قدرتمند و تعیین کننده ی رشد و ترقی بسیاری از کسب و کارها که این روزها به خوبی نشان داده که تا چه حد می تواند در رشد و سوددهی مشاغل تاثیرگذار باشد و سبب دیده شدن بسیاری از محصولات و خدمات گردد. این رسانه ی اجتماعی بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد که از این تعداد بیش از نیمی، هر روز از این پلتفرم استفاده می کنند که حدود ۳۰ میلیون کاربر آن را ایرانیان به خود اختصاص داده اند. بله چیزی بیش از ۳۰ درصد جمعیت ایران . درحال حاضر، ۸۶ درصد از برندهای معروف در اینستاگرام دارای حساب کاربری هستند که ۷۱ درصد آن ها درهمین یک سال اخیر عضو شده اند. اینستاگرام نشان داده است که برندهایی که در این شبکه دارای بیش از ۱۰۰ هزار فالوئر هستند، در دو سال اخیر بیش از ۱۶۳ درصد رشد داشته اند.

بماند که با شیوع کرونا و درگیری با موج های سوم و چهارم و قرنطینه هایی که سبب تعطیلی بسیار از کسب و کارها شده است، عده ای بسیار هوشمندانه از همین پیج های اینستاگرامی نه تنها هیچ افت فروشی را تجربه نکرده اند، بلکه هر روز مشتریان جدیدی را جذب می کنند. اینستاگرام روز به روز محبوب تر شده و بسیاری از برندها از این ویژگی و وجه تمایز اینستاگرام برای رونق کسب و کارشان و به دست آوردن مشتری استفاده کردند. کسب و کار در اینستاگرام امروزه به یک برند در تمام مشاغل تبدیل شده است. همانطور که می دانید، شرکت های بزرگ تجاری همانند مایکروسافت، به هیچ عنوان به دنبال نیازهای کاربران نمی گردند، بلکه آن ها هستند که نیازهای کاربران را جهت دهی می کنند. شما هم اگر برند خود را ایجاد کرده اید و یا حتی استارتاپی نوپا هستید، می توانید با فعالیت در اینستاگرام به رشد قابل توجهی دست یابید. امکان اشتراک گذاری آسان عکس ها و تصاویر مزیت بسیار بزرگی برای کسب و کارهاست که اینستاگرام بطور رایگان به کاربرانش عرضه می کند.

مطالعات نشان می دهد که محتوای بصری بیش از ۹۳ درصد از مردم را به خرید وسوسه می کند. چرا که محتوای بصری تصاویر و ویدیوها، نه تنها ساده تر هستند و پردازش آن ها برای مغز انسان راحت تر است ، بلکه یک تله عالی برای کشاندن مشتری به کسب و کارهاست. البته این وقت یک گوشه از ابعاد پر رمز و راز اینستاگرام است. تبلیغات در اینستاگرام این روزها غوغایی به پا کرده است. پلتفرم تبلیغاتی اینستاگرام نتایج بسیار خوب و میزان تعامل قابل توجهی را عاید کسب و کارها کرده است و قابلیت خرید از طریق اینستاگرام نیز فرایند فروش را با این شبکه اجتماعی تلفیق کرده است.

خاصیت اینستاگرام این است که هرکسی با هر شرایطی می تواند از آن به عنوان منبعی برای کسب درآمد استفاده نماید. چه از طریق فروش مستقیم کالا و خدمات، که بسیاری از کسب و کارهای خانگی نیز این روزها از آن بهره می گیرند و چه از طریق فروش غیرمستقیم کالا و خدمات. افرادی که فالوئرهای زیادی دارند و می توانند از این فرصت برای گرفتن تبلیغات دیگر کسب و کارها اقدام به کسب درآمد کنند. که در این حوزه افراد معروف و سلبریتی ها که دنبال کننده های فراوانی دارند، کسب درآمد می کنند.

چه برای گروه اول و چه دوم، فالوئرها نقش مهمی را در این فضا بازی می کنند، چرا که دقیقا نقش همان مشتریان را در بازارهای سنتی دارند. بنابراین شما می توانید با تولید محتوای سازنده، تعامل درست و جلب اعتماد تعداد فالوئرهای بیشتری را جذب نمایید و به تبع آن فروش خود را گسترش دهید. یکی دیگر از روش هایی که می توان گفت، بصورت غیرمستقیم از طریق آن می توان کسب درآمد از اینستاگرام داشت، برند سازی است. بسیاری از کسب و کارها، از طریق برندسازی در اینستاگرام سعی می کنند، مخاطبان زیادی را با کسب و کار خود آشنا کنند و بعد روی آن ها بازاریابی کنند.البته این روش یکی از بهترین روش های کسب درآمد از اینستاگرام محسوب می شود، چون از این طریق می توانید مانور بیشتری روی مخاطبان و علاقه مندان به کسب و کار خود دهید. امکانات بالا و رایگان اینستاگرام از لایو و استوری های متعدد روزانه گرفته تا ده ها قابلیت جدید می تواند پیشران مهم و تعیین کننده ای در رشد کسب و کارتان به حساب آید. از اینرو اگر هنوز با وجود دارا بودن کسب و کار جدی، از اینستاگرام بهره مند نشده اید، بهتر است، دست به کار شوید. بدیهی است که برای ورود به دنیای کسب و کارهای مجازی نیاز به آموزش های خاصی دارید و باید از اهل فن مشاوره بگیرید. اما به یاد داشته باشید که هر چه ورود به این فضا را به تأخیر بیندازید، نه تنها تجارت خود را از یک سوددهی بزرگ محروم ساخته اید، بلکه آن را در مواجه با یک صدمه بزرگ قرار داده اید.

  • نویسنده : مصطفی یحیایی