در روزهای اولیه ی شیوع کرونا، تقریبا قریب به اتفاق مردم جهان بر این باور بودند که این مهمان ناخوانده چند ماهی خواهد ماند، با تمام عواقب و ضررهای جانی و مالی اش خواهد رفت. اما با گذشت قریب به ۶ ماه نه تنها کووید ۱۹ از جهان رخت بر نبسته، بلکه با نزدیک شدن […]

در روزهای اولیه ی شیوع کرونا، تقریبا قریب به اتفاق مردم جهان بر این باور بودند که این مهمان ناخوانده چند ماهی خواهد ماند، با تمام عواقب و ضررهای جانی و مالی اش خواهد رفت. اما با گذشت قریب به ۶ ماه نه تنها کووید ۱۹ از جهان رخت بر نبسته، بلکه با نزدیک شدن به موج دوم آن، ضررهای جانی و مالی اش ،سیر صعودی قابل توجهی نیز یافته است. از اینرو اکنون جهان به این باور رسیده است که باید با تغییر سبک زندگی، همزیستی مسالمت آمیز خود را با این ویروس آغاز نماید. افزون بر اثرات جانی آن که در تمام کشورها از توسعه یافته تا در حال توسعه روز به روز در حال افزایش است، وجه غالب اثرات منفی آن بر اقتصاد بوده و در تولید، صادرات و تمام فعالیت های اقتصادی جهان تاثیر بسزایی داشته است. رکود فراگیر اقتصادی و بیکاری گسترده ناشی از سیاست های ناگزیر قرنطینه و فاصله گذاری، چشم انداز نگران کننده ای را حداقل در کوتاه مدت برای اقتصاد جهان و برای همه ی کشوها ایجاد کرده است. کارخانه ها و شرکت های بسیاری تعطیل شده اند و شرکت های کوچک بسیاری ورشکست شده اند. اما تجارب این ۶ ماه نشان می دهد که دیگر نباید اقتصاد دنیا به سمت تعطیلی و نیمه تعطیلی برود و بیکاری های کلان بوجود آید و مشکلات اجتماعی نیز به تبع آن افزایش یابد.

طبق آخرین تحقیق موسسه بین المللی اکسنجر، ۷۱ درصد بنگاه های اقتصادی در ۱۰۰ کشور جهان هیچ برنامه ای برای مواجه با بیماری های همه گیری همانند کووید ۱۹ نداشته اند و تنها ۷ درصد آن ها اقدامات عملکردی در این شرایط انجام داده اند. تا جایی که طبق آخرین پیش بینی های منتشر شده توسط بانک جهانی و سازمان بین المللی پول، تاثیر شیوع کرونا را نزدیک به ۵٫۹ درصد رشد منفی در کل دنیا برآورده کرده است. کسب و کارهای متعددی در حوزه گردشگری که با ادامه این وضعیت اوضاع شان به مراتب وخیم تر بوده و بیش از ۹۰ درصد از گردش مالی و مشتریان شان را ازدست داده اند. استارت آپ ها همیشه پر ریسک هستند و طوری طراحی می شوند که یا سریع رشد می کنند و یا شکست می خورند. اعداد و ارقام بسیار بی رحم اند. در ماه های گذشته میزان استخدام در ۳۰ شرکت از ارزشمندترین استارت آپ های آمریکا ۱۹ درصد سقوط کرده است که بطور میانگین ۲۱ شغل برای هر شرکت محسوب می شود.  از اینرو بسیاری از استارت آپ ها در مورد عواقب ناشی از فشار و محدودیت های شیوع این بیماری نگران هستند و به سختی توانسته اند خود را سرپا نگه دارند. اما در این میان ،راهکارهایی وجود دارد که به همزیستی کسب و کار ها و استارت آپ های نوپا با کووید ۱۹ می انجامد.

گام اول کار بر روی راه حل های مبتکرانه فناوری محور برای مبارزه با این ویروس و تسهیل زندگی مردم در شرایط حال حاضر است. استارت آپ ها، اگر راه حلی برای مبارزه با این ویروس دارند ،باید هر چه سریع تر وارد گود شوند و حتی با یک اپلیکیشن ساده که بتواند شرایط فاصله گذاری اجتماعی را تسهیل نماید، وارد میدان شوند. استارت آپ های کشور باید همکاری بینابینی خود را افزایش داده تا بتوانند راهکارهای مناسب تری را برای رسیدن به سوددهی و رونق کسب و کارشان ارائه نمایند. در این زمان استارت آپ های نوپا تحت هیچ شرایطی نباید ارتباط خود را با اجتماع قطع نموده و از مردم فاصله بگیرند.

برگذاری وبینارهای رایگان، پادکست ها و جلسات پرسش و پاسخ و در نهایت استفاده ی بهینه از فضای مجازی می تواند گام های موثری برای رونق هر چه بیشتر اقتصادی آن ها باشد. خوشبختانه در روزگاری به سر می بریم که راهنمایی تیم های استارتاپی نوپا در شتاب گیری یا برنامه ی رشدشان حتی بصورت رایگان وجود دارد که هدف اصلی آن ها، کمک به رشد و برطرف کردن چالش های موجود است.در این روزها، استارت آپ های جوان باید کمی بیشتر از گذشته خود را با دورکاری پرسنل هایشان وقف دهند. اوضاع کنونی و بحران ویروس کرونا در جهان، هزاران مدیر و شرکت های بزرگ را در شرایطی قرار داده است که بصورت آنلاین و دور از محل کار به فعالیت هایشان ادامه می دهند. از اینرو، دیجیتالی شدن و دور کاری به آن ها کمک می کند حتی با بحرانی تر شدن شرایط جامعه و برگشت جامعه به وضعیت قرنطینه اختلالی در کسب و کار و فعالیت هایشان ایجاد نشود.

در هر صورت ،راه حل بقای شرکت های نوپا تحت نسخه ای شبیه به زیر است: برای همزیستی مسالمت آمیز با کرونا، باید هزینه ها را کاهش دهید، قیمت محصولات را کم کنید، درباره ی هزینه های ثابت مثل اجاره بها تجدید نظر کنید و دورکاری را یکی از گزینه های پیش روی خود تا همیشه قرار دهید. شرایط اقتصادی این روزها بسیار متفاوت است و بسیاری آن را شبیه یک جنگ اقتصادی برای استارت آپ های نوپا می دانند. پس چاره ای نیست که تاکتیک رویارویی خود را تغییر دهید، تا بتوانید همچون گذشته پیروز از این میدان درآیید.

  • نویسنده : مصطفی یحیایی- سردبیر روزنامه نقش اقتصاد