اقتصاد جهان درحال حاضر با یکی از بزرگ ‌ترین شوک‌های مالی طی چند دهه اخیرمواجه شده است. روند نزولی بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان،تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و بیکاری صدها هزار نفر بخشی از ضررهای اقتصادی چند ماه اخیر پس از شیوع ویروس کرونا بوده است. هرچند شیوع ویروس کرونا در کشورهای جهان بسیاری […]

اقتصاد جهان درحال حاضر با یکی از بزرگ ‌ترین شوک‌های مالی طی چند دهه اخیرمواجه شده است. روند نزولی بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان،تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و بیکاری صدها هزار نفر بخشی از ضررهای اقتصادی چند ماه اخیر پس از شیوع ویروس کرونا بوده است. هرچند شیوع ویروس کرونا در کشورهای جهان بسیاری از کسب و کارها را به شدت متضرر کرده است، اما عده ای از کارآفرینان مطرح دنیا چون جف بزوس و ایلان ماسک از جمله میلیاردرهایی هستند که در دوران همه گیری کرونا بر ثروت‌ شان افزوده شده است، تا جایی که از زمانی که سازمان بهداشت جهانی، کووید-۱۹ را بعنوان پاندمی معرفی کرد، خالص دارایی جف بزوس – بنیانگذار و مدیر کمپانی آمازون و ثروتمندترین فرد جهان، از حدود ۱۱۰میلیارد دلار به ۱۹۰ میلیارد دلار رسید.

اما در کنار نام این افراد معروف و ثروتمند، برخی از شرکت های کمتر شناخته شده نیز در سایه شیوع این ویروس، ثروت کلانی به جیب زده اند.شرکت‌هایی که نه ‌تنها هیچ آسیبی ندیدند بلکه رشد فزاینده‌ای نیز داشتند.صنایعی از جمله داروسازی، تولیدکنندگان مواد غذایی و ارائه ‌دهندگان خدمات پخش زنده اینترنتی، فرصت رشدی مضاغف پیدا کرده اند.به بیان ساده تر این بحران ترکیبی از خطر و فرصت برای بخش‌های مختلف اقتصاد کشورهاست. محدودیت‌های چند گانه‌ای که به دلیل شیوع بیماری ایجاد شده، سبک زندگی مردم تغییر کرده است و به تبع آن رشد تقاضا برای برخی محصولات و خدمات را به‌ دنبال داشته است. به نقل از نشریه ی اکونومیست: اپلیکیشن‌های مدیتیشن‌، برنامه‌های بدنسازی یا فیتنس دیجیتال و دوره‌های آشپزی آنلاین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند. برنامه «زوم» یک سرویس کنفرانس ویدئویی، حالا بیش از ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد. از آن‌جایی که بسیاری از کلاس‌ها و دوره‌ها به صورت پخش گسترده آنلاین برگزار می‌شوند، حالا زوم به یکی از مهم ‌ترین شرکت‌های سلامت اجتماعی تبدیل شده است. شرایط حال حاضر، بستری را فراهم کرده است کهشرکت‌های مجازی و دیجیتالی بدن‌ سازی ،سود خوبی از تغییر وضعیت این صنعت می‌برند. «میرر» یک سیستم بدنسازی خانگی مبتنی بر واقعیت مجازی و کنش متقابل است که با قیمت ۱۴۹۵ دلار به فروش می‌رسد. برایان جینت، رئیس این شرکت از افزایش بی سابقه ی فروش در این شرکت خبر داده است.

تولیدکنندگان مواد غذایی از جمله Tyson Foods شاهد افزایش قیمت‌ کالاها هستند و همچنین ارائه‌ دهندگان خدمات بازی‌های آنلاین و ارتباطات از دیگر کسب و کارهایی هستند که محدود شدن سبک زندگی، محرک خوبی برای رشد آن ها بوده است. اما تنها کسب و کارهایی از این دست نیستند که کرونا به کامشان بوده، شرکت های دارویی و تولید ماسک و اقلام بهداشتی نیز به سود هنگفتی دست پیدا کرده اند و توانسته اند ،نامشان را در ردیف میلیاردرهای جهان ثبت نمایند. تا جایی بسیاری از کارخانجات معروف جهان ،خط تولید خود را تغییر کاربری داده و در حوزه ی ماسک و تولید الکل فعالیت می کنند.

یک شرکت چینی تولید کننده و صادرکننده محصولات گاز استریل و ماسک توانسته به لطف شیوع گسترده ویروس کرونا مالکان خود را به جمع میلیاردرهای جهان اضافه کند. کوی جینهای، که شرکت آلمد مدیکال را در استان هوبی، همان استان اصلی شیوع ویروس کرونا تاسیس کرده از جمله شرکت های چینی فعال در زمینه محصولات درمانی و بیوتکنولوژی است که ارزش سهام آنها همزمان با سقوط سهام سایر شرکت های جهان حدود ۱۷میلیارد دلار افزایش یافته است. ارزش سهام شرکت آلمد امسال بیش از ۲برابر افزایش یافته و موسس خود را میلیاردر کرده است.علاوه براین حوزه، استارت آپ ‌های فعال در حوزه آموزش آنلاین نیزرشد قابل توجهی را در این ایام به نام خود ثبت کنند، تا جایی که بسیاری از استارت آپ‌های حوزه آموزش از ابتدای کرونا تا رشد بالای ۱۰۰۰ درصد داشتند. این بحران فرصت مناسبی بود تا استارت آپ‌های آموزشی، خدمات خود را بیش از گذشته ارائه دهند.  استارت آپ‌ ها در حوزه  اکران فیلم  هم توانستند در این مدت  وضعیت خود را تا حد زیادی بهبود ببخشند.

به نظر می‌رسد که پسا کرونایی در حوزه کسب و کارهای نوین وجود ندارد.ویروس کرونا نشان داد که جهان همواره در حال تغییر است و استارت آپ هایی که از فکرهای زنده و پویای کارآفرینان زبده تغذیه می کنند، همواره برنده ی هر شرایطی هستند.

  • نویسنده : مصطفی یحیایی