کارآفرینی

به بیکاری فارغ التحصیلان پایان دهید!

یک فعال حوزه کار از رئیس جمهور منتخب مردم خواست تا با تشکیل کارگروهی در تیم اقتصادی خود، به معضل بیکاری فارغ التحصیلان خاتمه دهد و در حوزه کارگری اجرای صحیح قانون کار و اصلاح برخی مواد و تبصره ها را در راستای حفظ امنیت شغلی و بهبود وضع معیشت کارگران در اولویت قرار دهد.

رحمت اله پورموسی ـ در گفت وگو با ایسنا، در خصوص اولویت های رئیس جمهور آینده در حوزه ساماندهی بازار کار و کارگران، اظهار کرد: مباحث ما در حوزه کارگری، صنفی و عمده مطالبات معیشتی، درمانی و قانونی است و انتظار داریم رئیس جمهوری سرکار بیاید که درد جامعه کارگری را به خوبی لمس کند.

وی افزود: آنچه که از رئیس جمهور آینده می خواهیم این است که در بحث اجرا جدی عمل کند. در حال حاضر قوانینی داریم که ابتر باقی مانده است مثلا قانون کار به درستی اجرا نشده است در حالی که اگر درست اجرا می شد، به جای آنکه در تعیین دستمزد کارگران مصلحت درنظر گرفته شود، قانون مدنظر قرار می گرفت.

این فعال حوزه کار، اصلاح تبصره دو ماده ۷ قانون کار را از اولویتهای دولت آینده برشمرد و افزود: بر اساس تبصره دو ماده ۷ قانون کار، در کارهایی که ماهیت آنها دائم و مستمر است باید با نیروی کار قرارداد دائم بسته شود ولی متاسفانه می بینیم که کارگر ۳۰ سال است کار می کند و هنوز با او قرارداد موقت بسته می شود لذا انتظار داریم که دولت آینده در جهت اصلاح این ماده قانونی گام بردارد.

پورموسی امنیت شغلی را در ارتقای کیفی و کمی تولید و تقویت معیشت کارگران موثر خواند و افزود: با حفظ امنیت شغلی انگیزه کار و تولید در کارگران افزایش می یابد و بهره وری در مجموعه های تولیدی و صنعتی بالامی رود.

این فعال حوزه کار درعین حال ساماندهی بازار کار و موضوع اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را از دیگر اولویتهای دولت آینده برشمرد و تصریح کرد: رئیس جمهور منتخب مردم باید در تیم اقتصادی خود کارگروهی به این منظور تشکیل دهد و با برنامه ریزی های اصولی سیاست جذب فارغ التحصیلان به بازار را دنبال کند و به معضل بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان خاتمه دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فارغ التحصیلان بسیاری داریم که اگر از ظرفیتها و پتانسیل های آنها استفاده شود موجب رشد و توسعه اقتصاد و رونق بازار اشتغال می شود. در این زمینه دانشگاهها به واسطه ارتباط با صنایع نقش موثری دارند و باید دانشجویان همزمان با تحصیل، آموزشهای فنی و حرفه ای را فراگیرند تا زمانی که وارد بازار کار می شوند، مهارت لازم برای شروع یک کسب و کار را داشته باشند.

به گفته پورموسی، خانواده ها برای آنکه فرزندانشان به جایی برسند هزینه بسیاری را متحمل می شوند تا پس از فراغت از تحصیل بهترین موقعیت شغلی را به دست آورند ولی متاسفانه به دلیل نداشتن مهارت یا عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار کار ناچار در مجموعه هایی مشغول کار می شوند که شاید ارتباطی با رشته تحصیلی آنها نداشته باشد درحالی که اگر حین تحصیل دوره های مهارتی را گذرانده و به صورت عملی با محیط کار آشنا شده باشند، بهتر و سریعتر جذب بازار کار می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا