استان هاخراسان جنوبیویژه

بیکاری عامل مهاجرت جوانان تحصیلکرده فردوس

رضا بهنام- خراسان جنوبی- «حمید حلاج مقدم»با بیان مطلب فوق گفت: بیکاری نسل تحصیلکرده جوان در شهرستان فردوس مشهود بوده و نبود شغل به تناسب رشته تحصیلی در شهرستان باعث مهاجرت جوانان تحصیلکرده شده است.

فرماندار فردوس با بیان اینکه نرخ بیکاری در فردوس بر اساس آخرین سرشماری در سال  ۹۵ معادل 10.9 درصد اعلام شده است، افزود: برای کاهش نرخ بیکاری نیازمند جذب سرمایه گذار و ریسک سرمایه گذاری ‌در شهرستان فردوس هستیم چرا که ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برای سرمایه گذاری در فردوس وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث ایجاد اشتغال همه دستگاه های دولتی مسئول هستند تا به میدان عمل بیایند، ادامه داد: دستگاه های دولتی با تسهیلاتی که در اختیار دارند می توانند سبب ایجاد اشتغال در فردوس شوند البته نقش بانک ها در مرحله بعد از جذب سرمایه گذار توسط ادارات بسیار زیاد است چرا که می توانند با پرداخت به موقع تسهیلات به سرمایه گذاران به بحث رونق اشتغال در فردوس کمک کنند.

حلاج مقدم با اشاره به اینکه برای ماندگاری جمعیت در فردوس نیازمند پارامترهای زیادی هستیم، افزود: اولین عامل موثر در ماندگاری جمعیت وجود امنیت سرمایه گذاری و وضع قوانینی است که مشکل سرمایه گذاران را حل کند به طور مثال پرورش کبک و بلدرچین ظرفیت خوبی در شهرستان فردوس است ولی این واحدهای کوچک غیر صنعتی نمی توانند مجوز تسهیلات و دان سهمیه دریافت کنند در صورتی که اگر این مشکل حل شود حداقل ۵۰۰ شغل ایجاد می می شود.

فرماندار فردوس در ادامه بیان کرد: عوامل دیگری در ماندگاری جمعیت در فردوس موثر است از جمله اینکه تسهیلات ارزان قیمت در اختیار جوانان برای اشتغال زایی و کارآفرینی قرار گیرد و اقداماتی در زمینه آموزش و برندسازی به جوانان انجام شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران می توانند نقش موثری در بهبود نرخ بیکاری ایفا کنند، گفت: باید در بدنه بانک ها و ادارات با وضع قوانین آسان شاهد بحث حمات از سرمایه گذاران باشیم و در دیگر کشورها به سرمایه گذاران زمین رایگان و تسهیلات کم بهره می دهند ولی در قوانین کشور ما این موضوعات وجود ندارد و سرمایه گذار در همان اولین مرحله برای گرفتن زمین به موانع زیادی برمی خورد و مجوزها استعلامات و دیگر مشکلات ارزی خود موانع سرمایه گذاری هستند.

حلاج مقدم در پایان به پتانسیل ها و ظرفیت های سرمایه گذاری شهرستان فردوس اشاره کرد و افزود: فرآوری بنتونیت سنگ های قیمتی، تقویت گلخانه ها و فرآوری زعفران و پسته از جمله مهم ترین پتانسیل ها این شهرستان محسوب می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا