یادداشت

تبلیغات؛ سرمایه است یا هزینه!؟

در دنیای رقابتی امروز، که هر یک از کسب و کارها به دنبال راه و روشی نوین برای جلب مشتری هستند، تبلیغات از یک انتخاب ساده اختیاری ، به امر اجباری و تاثیرگذار تبدیل شده است و کسانی که اعتقادی به انجام تبلیغات ندارند، محکوم به فراموش شدن هستند. بنا براین برهمگان اثبات شده است که هر چه بیشتر دیده و شنیده شوید ، در ذهن ها بیشترباقی می مانید. به همین علت، حتی برندهای معروف که به نظر، دیگر نیازی به تبلیغات ندارند، بیشتر تبلیغ می کنند. بزرگترین تجارت های جهانی به طور متداوم در حال سرمایه گذاری روی تبلیغات شرکت های خود می باشند. از شرکت های خودروسازی بزرگی مانند” بنز” یا “بی ام دبلیو” و…گرفته تا بسیاری از رستوران های زنجیره ای و حتی برندهای معروف در حوزه ی پوشاک لحظه ای دست از تبلیغات بر نمی دارند و این موضوع به تنهایی اهمیت انجام این مطلب را نشان می دهد.

متأسفانه هنوز هم بسیاری ازصاحبان کسب ‌وکار در کشور ما به تبلیغات نگاهی گذرا دارند و تنها به طراحی یک کاتالوگ یا بنر تبلیغاتی اکتفا می کنند و یا در نهایت بدون هدفی اقدام به ساخت تیزرهای تبلیغاتی و … می نمایند. بی آنکه برنامه ریزی در هدف نهایی این قبیل از تبلیغات وجود داشته باشد. در حالیکه، رکن اصلی تبلیغات موثر، برنامه ریزی است. اجرای یک برنامه  تبلیغاتی اثربخش لزوما نیاز به صرف هزینه های هنگفت  ندارد بلکه نیاز به یک طرح و برنامه ی حساب شده و گام به گام دارد. اینکه برای چه کسی، چه گروه سنی، چه سطح درآمدی از جامعه و حتی چه سطح میزان تحصیلاتی تبلیغ می کنیم می تواند تبلیغات ما را هدفمند تر و البته تاثیرگذارتر نماید. با وجود حجم وسیعی از محصولات و رقابت های تنگاتنگ، تبلیغات با هدف قراردادن مخاطبان به شکل جذاب و خلاق، یکی ازعوامل اساسی در تشویق آن ها برای خرید است. یافتن عناصری که محصول یا برند شما را در دریای فروش غرق کند، جزء استراتژی های بازاریابی است و کار نسبتا مشکلی است.

بنابراین قطع به یقین نه تنها تبلیغات هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری در کسب و کار شماست و در صورت اجرای صحیح می تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد. انگلیسی ها معتقدند،اگر یک دلار درآمد دارید، ۹۹ سنت آن را تبلیغ کنید. همین مطلب ارزش و اهمیت بالای تبلیغات در کشورهای اروپایی را نشان می دهد و از آن جایی که حفظ مشتری از امتیازات برجسته تبلیغات محسوب می شود به وضوح باز می توان گفت که تبلیغات؛ هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری بلند مدت در کسب و کار است. اما این سرمایه گذاری بلند مدت زمانی موثر خواهد بود که به صورت بنیادی و اصولی انجام شود و برای انجام آن از راه های صحیح و اصولی استفاده کرد. حتی، تبليغات بي بهره از اصول علمي و جذبه هاي مناسب، تاثيرپذیری چندانی در جذب مخاطبان ندارد و حتي مي تواند به طرز عجیبی به جايگاه و موفقيت كالا ها و خدمات خدشه وارد نماید.

از اینرو، علی رغم هزینه های هنگفتی که بابت ساخت و پخش تبلیغات صرف می شود، میزان اثر بخشی آن ها بیشتر مد نظر بوده که تداوم خرید و وفاداری نسبت به آن نام تجاری را به همراه داشته باشد. اگر تبلیغات را به عنوان یک محرک بررسی کنیم، اثربخش بودن آن را به نتایجی همچون ایجاد تفاوت بین نام تجاری شرکت مبلغ با سایر نام های تجاری، جلب توجه حتی برای خرید آزمایشی و در پی آن علاقه برای تداوم و در نهایت ایجاد حس رضایت با مشاهده ی تبلیغات می توان ترغیب نمود. تبلیغات موثر که نشات گرفته از ایده های نو است، افراد جامعه را وسوسه می کند که پول خود را برای خرید محصولات آن هزینه کنند. شرکت های معتبری در جهان با استفاده از ابتکار و نبوغ فکری خود توانستند با کارهایی خاص و ایده های نو، تبلیغاتی تاثیر گذار در ذهن مصرف کننده ی خود رقم بزنند.

کارآفرینان جوان و صاحبان استارت آپ ها باید به این باور برسند که تبلیغات ؛تنها راه موثر ماندن در میان انبوهی از رقباست و هزینه کرد تبلیغات نه تنها به جیب شان بر می گردد، بلکه کسب و کارشان را برای حضور هر چه بیشتر و موثرتر در بازار بیمه می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا