استان ها

توسعه تجارت با استفاده ازظرفیت های اقتصادی استان های شمالی

مدیرکل دفتراروپا و آمریکای سازمان توسعه و تجارت گفت: ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی و زیر ساخت های بندری در گیلان و سایر استان های شمالی درحد مطلوبی مهیاست.

به گزارش نقش نیوز،حسن الفت روز سه شنبه در ویبنار آشنایی با بازارهای ایران و قزاقستان در رشت افزود : روابط تجاری ایران با قزاقستان بعد از امضای توافقنامه اوراسیا در یک ساختار جدید قرار گرفت.
وی با اشاره به ریاست کنونی اتحادیه اوراسیا توسط قزاقستان این موضوع را فرصتی برای رفع مشکلات و مسائل عنوان کرد و با ارزیابی مثبت توافقنامه تجارت آزاد بیان کرد: کمک می کنیم تا ادامه مذاکرات تجارت آزاد به نتیجه مثبت برسد.
وی با اشاره به اینکه ایران و قزاقستان علاوه بر شریک بودن در یک توافق منطقه ای در موافقتنامه شانگهای و اکو نیز عضو هستند،  افزود : از طریق  این توافقنامه ها نیز امور خود را در حوزه اقتصادی پیش می بریم.
وی اقتصاد قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران را مکمل یکدیگر عنوان و بیان کرد: امروز نیازمند توسعه مناسبات و همکاری ها بیش از آنچه که تحقق یافته، هستیم.
الفت با اشاره به همسایگی ایران با ۱۵ کشور همسایه گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از روسیه بیشترین همسایگان را دارد و قزاقستان نیز با دو  کشور بزرگ چین و روسیه هم مرز است که این امر مزیت هایی را در حوزه تجارت برای هر دو کشور بدنبال دارد.وی تصریح کرد: متأسفانه بدلیل شیوع کرونا از سال گذشته امکان ارتباط حضوری و فیزیکی برای آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با ظرفیت ها و بازارهای همدیگر کمتر فراهم شده است.
وی با اشاره به ذخایر نفت و گاز در قزاقستان و صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع قدیمی در ایران اظهار داشت: ایران می تواند بسیاری از نیازمندی های صنعتی قزاقستان را تولید و تامین کند.
وی با اشاره به ظرفیت های دو کشور افزود: با توجه به نیاز ایران به غلات و علوفه دامی می توان در این بخش از منابع و ظرفیت های  قزاقستان بهره گرفت.
این مسئول ادامه داد: با توجه با همسایگی مستقیم ایران با تعدادی از کشورهای منطقه و عدم ارتباط مستقیم آنها با قزاقستان، ایران می تواند پایگاهی برای تامین نیازهای این کشور از طریق سایر همسایگان باشد.وی همچنین به نقش ایران در کریدور شمال و جنوب و جنوب شرق آسیا همچنین بازار هند برای قزاقستان اشاره کرد.
خاطر نشان کرد: ایران می تواند در حوزه مصالح ساختمانی، مواد غذایی و برخی محصولات همچون تره بار تامین کننده نیاز برای این کشور باشد.
وی با بیان اینکه در مسیر آنچه به عنوان تجارت خارجی بین دو کشور مطرح می شود، موانع جدی هم وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید دو کشور جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان برای رفع این موانع بکوشند.
الفت مهم ترین مشکل را تحریم های ظالمانه آمریکا عنوان کرد و افزود : این تحریم ها در فعالیت های اقتصادی با کشورمان تاثیر گذاشته است.
وی ،شاخص ترین مشکل ایجاد شده را در حوزه روابط بانکی ذکر و تصریح کرد: باید برای این موضوع راهکار و تدابیری اندیشید؛ ضمن آنکه امید است با توجه به حقانیت جمهوری اسلامی در برجام تحریم ها برداشته شود.  مدیر کل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه و تجارت با تاکید برضرورت تبادل کالاها در چارچوب مشخص براساس توافقنامه ها اظهار داشت: باید شرایطی نیز مهیا کنیم تا ارتباط بیشتری بین دو کشور فراهم شود و در  نهایت تجارت بین ما از پیوند محکم مردمی برخوردار شود.
وی  برقراری ارتباط تجاری و عادی را خواست مردم به ویژه فعالان اقتصادی عنوان و اظهار کرد: دولت ها باید شرایط این امر را فراهم کنند اما اتاق های مشترک نقش بسزایی در ارتباط بیشتر،  کاهش هزینه ها و ریسک های تجاری دارند و اتاق ها می توانند بهترین مشاوران تجار برای ارتباط های بین المللی باشند.
الفت ، برگزاری کمیسیون مشترک، کارگروه صنعت، معدن و تجارت، مشارکت فعال در نمایشگاه صنعت و نوآوری را از جمله برنامه های طراحی شده برای ارتباط بیشتر بین فعالان این عرصه عنوان کرد.
وی تصریح کرد: همچنین پیگیری مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، برگزاری نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در تهران از دیگر برنامه ها برای توسعه تجارت است.

گفتنی است،این وبینار به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان یک روزه برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا