یادداشت

جایگاه پزشکان در روزهای خاکستری سلامت

این روز‌ها فضای مجازی و حقیقی مملو از قدردانی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌هاست. جامعه ای که در خط مقدم مبارزه با شیوع گسترده کرونا در ایران قرار دارند و در این راه از هیچ کوششی حتی جان خود فروگذار نیستند. از اینرو، یکم شهریور ماه امسال، برابر با روز پزشک ،رنگ و بوی دیگری دارد. روزی که یادآور رشادت ها ، ایثارگری‌ها و از خودگذشتگی‌های پزشکان متعهدی است که دررویارویی جامعه با کرونا،جامه خدمت پوشیدند و برای سلامت و تندرستی هموطنان شان همواره در تلاش اند.

قدربه یقین، سلامت سرمایه ای گرانبهاست که حفظ و ارتقای آن جزء مهمترین تلاش های زندگی روزمره ی انسان هاست. در دنیای امروز با توجه به تحولات جمعیت، پیشرفت های پزشکی، اقتصاد سلامت، انتظارات و احتیاجات بیماران و فاکتورهای متعدد دیگر، هر جامعه و کشوری که از بهداشت و سلامت بالاتری بهره مند باشد، حرکت به سمت پیشرفت و بهره وری با سرعت بیشتری صورت می پذیرد، به طوری که یکی از ملاک های مهم توسعه در جوامع پیشرفته بر اساس سطح حوزه ی بهداشت و درمان آن صورت می گیرد. فرایند سلامت انسان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بسترهای دستیابی به توسعه ی پایدار و ایجاد جامعه ای متعالی، نقش آفرین بوده و می تواند بستری برای شکوفایی هر چه بیشتر جامعه باشد.

سلامت جوامع، عمده تهدیدهایی است که برای یک کشور وجود دارد که از شیوه ی زندگی، آداب و عادات هر ملتی نشات می گیرد. از چاقی های مفرط و عادات بد غذایی گرقته تا تغییر نگاه به سبک تغذیه ای و ممانعت از شیوع بی رویه ی  بیماری های قلبی و عروقی ، انواع سرطان ها همگی از جمله معیارهایی است که به تعیین حد استانداردهای زندگی و ارتقای کیفیت زندگی افراد یک جامعه تاثیرگذار است و عاملی مهم در اندازه ی شاخص های سلامت یک جامعه محسوب می شود. در همین روزها می بینیم که چگونه کشورها برای اعلام ساخت واکسن کرونا درچه رقابت تنگاتنگی قرار دارند و تلاش خود را برای سبقت گرفتن از هم بیشتر می کنند. حتی اعلام آمار کرونایی ها در جهان، رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و کاهش آمار تلفات نشان از جامعه ای قوی تر با زیرساخت های درست سلامت دارد.

لذا نقش پیچیده و اساسی پزشکان در سیستم سلامت عموم مردم جامعه ،سیار حیاتی و مهم بنظر می رسد. پزشکانی که در بحرانی ترین شرایط در کنار مردم اند و به درمان بیماری ها و تلاش برای افزایش آگاهی های حوزه ی سلامت جامعه پرداخته اند. البته باید اذعان داشت که پیشگیری و ارتقای سلامت در سطح جامعه و تاثیرگذاری آن بر سیاست های کلان، ازجمله عوامل موثر برسلامت مردم بوده، که یک سمت آن مستقیما به جامعه ی پزشکان وابسته است. پزشکان در حرفه ای مشغول به کارند که در هیچ دوره ای، مردمان از آن بی نیاز نبوده و نیستند. آن ها ضامن سلامت جامعه، امنیت روانی بیمارانند و گستره ی رسالت شان می تواند همه ی ابعاد زندگی یک جامعه را در بر بگیرد.

از اینرو در کشورهای توسعه یافته برای توانمندسازی هر چه بیشتر نظام سلامت جهت بالفعل نمودن پتانسیل های خود در ارائه ی خدمات به بیماران سرمایه گذاریهای انبوهی در زمینه ی منابع و زیرساخت های انسانی و از همه مهم تر، کیفیت و کمیت خدمات پزشکی صورت می پذیرد. توجه به سلامتی و تلاش برای حفظ و ارتقای آن همواره یک اولویت مهم نزد سیاستگذاران دنیا بوده و به شدت به عنوان یکی از محورهای توسعه پایدار با ثبات جامعه ی انسانی گره خورده و مرتبط است. به عبارتی دیگر برای حرکت به سمت ایجاد پایداری در نظام سلامت باید شناخت دقیقی از ابعاد مختلف آن داشت و هرچه زنجیره ی همکاری و مشارکت بین افراد جامعه و پزشکان بیشتر و محکم تر صورت پذیرد، جامعه ای سالم تر خواهیم داشت.

حتی حضور پرنشاط و فعال پزشکان در عرصه خدمت رسانی به مردم، فراتر از بعد جسمانی بوده و می تواند در تامین روحیه ای پویا و پرنشاط در یک جامعه تاثیرگذار باشد و در راستای افزایش فرهنگ عمومی نهادینه شدن رویکرد علمی در زندگی مردم چشمگیر باشد. چرا که رابطه ی بیمار و پزشک و کیفیت آن نقش بسزایی در فرایند درمان و نتایج آن وجود دارد و اهمیت آن در سطح ارتقای سلامت جامعه، به یکی از مهم ترین موضوعات جامعه شناختی بدل شده که نقش مهمی در توسعه ی سلامت کشور دارد.                                                          

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا