یادداشت

روابط عمومی، الزام غیرقابل انکار

امامی گفت: امروزه توسعه روابط عمومی و ارتباطات نه تنها یک ضرورت استبلکه یک الزام غیر قابل انکار است و یک مدیر روابط عمومی موفق در چهار کلمه‌« تعهد، تخصص، علم و هنر» خلاصه می شود.سال ها تلاش و پیگیریدست‌اندرکاران روابط عمومی به ثمر نشست و جامعه روابط عمومی ایران راصاحب روز ملی کرد. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی رابه عنوان یک عنصر انکار ناپذیر در جریان جامعه، امور مردم و مسئولان ونهادها و حتی شرکت های خصوصی و خدماتی بیشتر از قبل حس کنیم. هفتهروابط عمومی و ارتباطات بهانه ای شد  تا با محمد امامی کورنده، کارشناسمسائل فرهنگی و ارتباطات و دکتری مدیریت رسانه به گفتگو بپردازیم. ویمتولد ۱۳۵۹ دانش‌آموخته دکترای مدیریت رسانه و در حال حاضر مجری وگوینده صداوسیما و دارای سابقه طولانی مدیریت ارتباطات و روابط عمومی درسازمان‌ها و نهادهای مختلف و عضو انجمن متخصصان روابط عمومی ایراناست.

* روابط عمومی به چه معناست و جایگاه آن در چارت سازمانیادارات به چه نحوی است؟

روابط عمومی یعنی مدیریت افکار عمومی و رسانه ها در جهت حفظ وفاداریمردم به نهادها و سازمان ها از طریق برقراری ارتباطات دوسویه و اثربخش. حوزه فعالیت روابط عمومی ها به دو بخش سازمان‌های دولتی و خصوصیتقسیم می شود و روابط عمومی در چارت سازمانی یکی از ارکان اصلی زیرمجموعه روسا و مدیران ارشد و مدیران عامل سازمانی است.

* تاریخچه توسعه روابط عمومی در کشور ما چگونه است؟

به اعتقاد بنده ،رشد و توسعه روابط عمومی بعد از انقلاب به دو دوره ۲۰ سالهاول و دوم تقسیم می شود که در ۲۰ ساله دوم و از سال 1377 به بعد ورودتکنولوژی های مختلف و ابزارهای قدرتمند ارتباطی بسیار سرعت یافت و ورودگوشی موبایل  و توسعه تکنولوژی های ارتباطی موجب گرایش ارتباطاتدوسویه مسئولان با مردم شد که این امر موجب شد، جایگاه روابط عمومی هادر ادارات به صورت جایگاه ویژه و حائز اهمیت به شمار آید. این جایگاه ویژهدر همه سازمان های دولتی و خصوصی آنقدر ارزشمند است که در حالحاضر در عصر ارتباطات مدرن از روابط عمومی به عنوانهنر هشتمدر دنیایاد می شود.

* اختیارات و عملکرد روابط عمومی ها به چند حوزه تقسیم میشود؟ مهم ترین وظایف ذاتی روابط عمومی چیست؟

تاثیرگذاری مطلوب بر مردم، جامعه و ارباب رجوع و علاقمند کردن  مردم بهسازمان ها و برعکس، حفظ وفاداری مردم طی سال های متمادی از طرقگوناگون، حفظ کیفیت ارائه خدمات، انگیزش و تعهد کارکنان به سازمان، پیوندمطلوب سازمان به محیط و بالعکس از مهم ترین وظایف ذاتی روابط عمومیهاست. حوزه اختیارات و عملکرد روابط عمومی به دو حوزه درون سازمانی وبرون سازمانی تقسیم می شود که مجموعه ارتباطات موثر بین کارمندان بامدیران میانی و ارشد ( روابط درون سازمانی) است که اصل و شاکله آنتوسط روابط عمومی شکل می گیرد و نحوه تعامل و برقراری این ارتباطات بامردم و ارباب رجوع  نیز برون سازمانی است.

*روابط عمومی ادارات تا چه اندازه از تخصص لازم برخوردارند؟

این امر همیشه یکی از معضلات بزرگ است و بسیاری از سازمان ها ونهادها جایگاه روابط عمومی را با جایگاه صرفا تبلیغاتی سازمان ها اشتباهمی‌گیرند. این چالشی است که بسیاری از سازمان ها با آن درگیر هستند.تخصص لازم برای روابط عمومی صرفا تحصیلات دانشگاهی نیست بلکه هم‌تجربه مرتبط و موثر و هم تحصیلات دانشگاهی و تخصص لازم که باید اینموارد در نهاد افراد باشد و این افراد خاص حتما از لحاظ بعد شخصیتشناسی افراد برون‌گرا با روابط عمومی وجودی و درونی خوبی باشند تا بتوانندبا مردم و رسانه ها و همه اقشار جامعه ارتباطات لازم را برقرار کنند. مهم تر ازتخصص ویژگی های شخصیتی و رفتاری، تجربیات و نوع عملکرد مدیریتی درحوزه روابط عمومی است.

*ارزیابی شما به عنوان کارشناس حوزه ارتباطات در خصوصروابط عمومی ادارات چیست و تا چه اندازه در تعامل با اصحابرسانه موفق عمل کرده‌اند؟

بخش اعظمی از مدیران روابط عمومی همیشه احساس آنها در برابر اصحابرسانه این است که اصحاب رسانه آماده و در اختیار و دست به سینه بایدمطالب مورد پسند مدیران را منتشر کنند و این در حالی است که روابط عمومیِموفق ادارات و سازمان ها، آنهایی هستند که ارتباطات کاملا عاطفی و انسانیبا خبرنگاران و اصحاب رسانه دارند و از این ارتباط به نحو احسن استفادهمی کنند، نه در قالب سو استفاده از رسانه و اینکه در حوزه اختیارات خبرنگاردخالت نکنند و سیاست های خبری و کاری و فرهنگی سازمان خود را در قالباین دوستی با اصحاب رسانه در میان بگذارند.

*با توجه به گسترش فضای ارتباطی آیا روابط عمومی ها هم در اینحوزه به روز رسانی شده اند؟  آیا از تکنولوژی روز برخوردارند؟

در بیست ساله دوم بعد از انقلاب ،روابط عمومی ها به نسبت توسعه تکنولوژیها به روز شدند و اما موضوع حائز اهمیت این است که هنوز بسیاری ازمدیران روابط عمومی فرهنگ گسترش تکنولوژی های ارتباطی در حوزه روابطعمومی را ندارند و مردم انتظارات فراتری نسبت به آن سازمان‌ها و نهادهادارند و اگر این انتظارات مردمی به خوبی برآورده نشود، یقینا سازمان باشکست روبرو خواهد بود. چهار نقش اصلی مدیران روابط عمومی ها تسهیلگر ارتباطات، تسکین بخش ارتباطات، متخصصین اجرایی و تسهیل گر حلمشکلات است.

کلام آخر..

امروزه توسعه روابط عمومی و ارتباطات نه تنها یک ضرورت است بلکه یک الزامغیر قابل انکار است و تلفیق روش های سنتی و الکترونیک روابط عمومی هایامروزی بسیار موثر است.  یک  مدیر روابط عمومی موفق در چهار کلمه  ” تعهد، تخصص، علم و هنرخلاصه می شود و مخاطب شناسی و شناختانواع مخاطبان سازمان ها و نهادها اصلی ترین وظیفه مدیران روابط عمومیاست. همچنین ارتقای سواد رسانه ای در بین کارکنان روابط عمومی ها هم ازمهم ترین نیازهای این حوزه به شمار می آید و بسیاری از عوامل کاملا علمی وارزشمند که در این مجال نمی گنجد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا