آخرین اخبار

روحانی: ایران به مولفه قدرت دفاعی و نظامی نگاه توسعه‌طلبانه ندارد

به گزارش نقش نیوز از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش مهم مراکز علمی و غیرنظامی و حتی خصوصی در تامین نیاز نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس، آن را یک تجربه ارزنده خواند و گفت: در دوران پس از دفاع مقدس از جمله شرایط تحریم نیز بخش دفاعی و نظامی کشور خدمات متقابل و تاثیرگذار به بخش غیرنظامی از جمله اقتصاد وصنعت کشور ارائه کرده است.

رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت تدوین سند جامع علمی، دفاعی و امنیتی در راهبرد کامل نیروهای مسلح و اقتدار نظامی مبتنی بر نیاز دفاعی کشور، هدف اصلی تدوین این سند را استفاده از ظرفیت‌های موجود در مراکز علمی و فناوری و توان علمی نخبگان در جهت تقویت قدرت دفاعی کشور و همچنین ایجاد ارتباط و همکاری منسجم و نظام‌مند بین مراکز علمی و دانشگاهی با بخش‌های نظامی و نیروهای مسلح عنوان کرد.

روحانی قدرت نظامی و دفاعی مبتنی و متکی بر اصول اسلامی و اخلاق انسانی را از ویژگی ها و تفاوت‌های اساسی دکترین دفاعی ایران با سایر کشورها برشمرد و تصریح کرد: در شرایطی که برخی کشورها و قدرت‌ها با هدف سلطه بر جهان و توسعه طلبی به مولفه قدرت نظامی و تسلیحاتی نگاه می‌کنند و با همین انگیزه وارد رقابت‌های برتری جویی و مسابقه تسلیحاتی با یکدیگر شده‌اند، جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اعتقاد، ایمان و باورهای دینی خود، چنین هدفی را مدنظر نداشته و نخواهد داشت.

روحانی با اشاره به فتوا و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درخصوص قدرت و توان دفاعی گفت: سند جامع علمی، دفاعی و امنیتی باید به گونه‌ای تدوین شود تا در حرکت نیروهای مسلح در مسیر تقویت قدرت دفاعی اثرگذار باشد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم نقشه راه برای استحکام حلقه ارتباط و همکاری دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی را ضروری خواند و گفت: با استفاده از تجربه‌های موجود در کشورهای توسعه یافته می‌توان بخش خصوصی بویژه مراکز دانش بنیان را وارد عرصه همکاری با نیروهای مسلح کرد.

در هشتصد و سی و هفتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند علم و فناوری در حوزه دفاعی که برشی از سند نقشه جامع علمی کشور بوده و همکاری‌های متمرکز و سازمان یافته حوزه کشوری و لشکری و رابطه ستاد مشترک را با حوزه دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی، تنظیم می‌کند، بررسی و تدوین شد.

این سند در سطح چشم‌انداز، نظام ارزش‌ها و همچنین اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای کلان در یک برنامه زمان‌بندی ۱۵ ساله تدوین شده است و هدف اساسی آن همکاری نظام‌مند بین نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی است.
در این جلسه همچنین با رای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دوره ریاست آقایان ” رضا داوری اردکانی”رییس فرهنگستان علوم، علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی و غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مدت ۳ سال دیگر تمدید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا