ویژه

سرنوشت نامعلوم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارز دولتی!

رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، ریشه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی امروز کشور را باید در سیاست‌های ایجادکننده رانت مانند ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی دنبال کرد.

به گزارش نقش نیوز به نقل از ایسنا، مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته بارها هشدار داده بود که چند نرخی نگه داشتن ارز نه تنها گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور باز نمی‌کند که حتی خود می‌تواند به یک چالش جدید تبدیل شود که ما نمونه‌های آن را در سال‌های گذشته بارها دیده‌ایم.

وی با اشاره به آمارهایی که عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری منتشر شده، بیان کرد: بر اساس براوردهای صورت گرفته در چهار ماهه ابتدایی امسال، دولت ۴.۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات تخصیص داده و یعنی از حدود ۱۵ میلیارد دلار واردات، نزدیک به یک سوم آن به ارز دولت مربوط است. به این ترتیب تا پایان تیر ماه، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارز از این طریق به کالاهای اساسی اختصاص یافته است.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بر اساس براورد مرکز آمار، تورم کالاهای اساسی در این مدت ۵۸ درصد بوده است یعنی در حالی که دولت هزینه‌ای سنگین برای ارز دولتی کرده، تورم کالاهای غیر خوراکی که این ارز را دریافت نمی‌کنند حتی پایین تر بوده است و باید پرسید این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه جز تخریب اقتصاد و ایجاد رانت و فساد چه آورده‌ای داشته است.

خوانساری با تاکید بر اینکه ارز باید تک نرخی شود، گفت: ما از سویی با کسری بودجه گسترده مواجه هستیم و از سوی دیگر تورم و رشد پایه پولی بسیار بالاست. در کنار آن شیوع کرونا در کشور بسیار گسترده بوده و متاسفانه جان بسیاری از هموطنان ما را گرفته است. از این رو همانطور که دولت اعلام کرده، کرونا باید اولویت نخست باشد و بخش خصوصی نیز در این زمینه آماده هرگونه همکاری خواهد بود. از طرف دیگر اما برای بهبود شرایط اقتصادی باید با اجرای برخی اصلاحات لازم و زیرساختی مشکلات موجود را به حداقل رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا