کارآفرینی

فروش ؛ راز موفقیت کسب و کارها

فروش ؛ راز موفقیت کسب و کارها و انتهایی ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است که سرنوشت کسب و کار شما را رقم می زند.موفقیت در این حوزه به کسب و کار رونق می‌دهد ، در این راستا ،بهتر است برای بهبود موفقیت فروش خود، هر زمان که لازم باشد ،سرمایه گذاری کنید. در تعریفی ساده می توان گفت: فروش شامل فرایند چگونگی معرفی محصولات به مشتریان  قلمداد می شود . فروش بهتر به عنوان یک پله ی رشد و ترقی در کسب و کار به حساب می آید.هزاران کسب و کار، استارت آپ و فعالیت های کارآفرینانه درست در میانه ی راه به دلایل مختلف شکست را تجربه کرده اند .ضعف در این حوزه  از مهم ترین دلایل شکست  کسب و کارها بشمار می رود.

از اینرو از کسب و کارهای کوچک گرفته تا صاحبان بزرگ ترین برندها و کمپانی های دنیا به دنبال افزایش فروش اند. به عبارتی این فاکتور دقیقا اصلی ترین و مهم ترین زنجیره از زنجیره های موفقیت در کسب و کارهاست که تمام استراتژی های بازاریابی دست به دست هم می دهند تا این مهم تحقق یابد. مسئله ی فروش و کشاندن مشتریان به سمت خود برای آنکه بتوان آن ها را قانع نمود که مشتری بی چون و چرای محصولات و یا خدمات ارائه شده از سمت تولید کنندگان باشند و یا به زبان ساده تر، در بین هزاران محصول موجود در بازار، شما انتخاب اول و آخر آن ها باشید.حوزه ی فروش ؛اهمیت بسزایی در دنیای کسب ‌و کار دارد، به ویژه هنگامی که کسب وکار یک استارت آپ است. در مراحل اولیه، اغلب استارت آپ ها این بخش را نادیده می‌گیرند، چون در آن لحظه فقط نیمه ی پرلیوان را می بینند و آنقدر از محصول شان مطمئن هستند که حتی درصدی به شکست فکر نمی کنند. اما ماجرا از آنجا آغاز می شود که محصول تولید شده با کمترین استقبال روبرو می شود و علی رغم تمام تلاش های صورت پذیرفته، رقبای با تجربه ، گوی سبقت را در این حوزه  از شما می ربایند. آن ها فقط روی محصول تمرکز می‌کنند. آن‌ها به حدی غرق در محصول هستند که فراموش می‌کنند، اگر مشتری از محصول خوب آن‌ها اطلاعی نیابد و از آن ها خرید نکند ،محکوم به شکست اند.

بر اساس آمارهای اعلام شده، چهارده درصد استارت آپ ها به همین دلیل شکست را تجربه کرده اند. کمبود تقاضا، توان لازم برای زنده ماندن استارت آپ ها در بازار را کاهش داده و با افزایش مصرف منابع منجر به شکست آن ها می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که به همان اندازه که کیفیت محصول و خدمات شما مهم است، نحوه فعالیت شما در حوزه ی فروش  و ارائه آن به مشتری نیز اهمیت دارد.

گام هایی برای موفقیت در فروش

و اما برای موفقیت در فروش باید فاکتورهایی را اشاره نماییم که می تواند در این راه به نحوی در پیشبرد اهداف و موفقیت کسب و کارمان مثمرثمر واقع شود .در وهله اول ، شناخت مشتری ، درک نیاز مشتری و ایجاد ارتباط با آن از نکات بسیار مهم در امر فروش می باشد. در این بین نام و نشان تجاری ، فروش مستمر ، ایجاد نیاز،داشتن فناوری آینده ،جذب ایده های جدید و خدمات فروش ،غلبه در رقابت و فروش خلاق  و … نیز از اهمیت ویژه ایی  برخوردار است.

فروش موفق
فروش موفق

رفتار و سبک زندگی مشتریان مدام در حال تغییر است و این امر باعث تغییر سلیقه ی خرید آن ها خواهد شد و به همین دلیل روش های ثابت و همیشگی فروش برای جلب نظر مشتریان سابق و کسب مشتری های جدید کافی نیست. مهارت فروش در معرض تغییرات بسیار زیادی قرار دارد. خریداران همه ‌کاره و آگاه شده‌اند، فروش «از تولید به مصرف» تبدیل به یک شعار ناکارامد شده است و پیشرفت تکنولوژی به سرعت در حال تغییر دادن این حرفه است. بنابراین با شدت یافتن رقابت جهانی تا به این حد، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده ی برای محصولات و خدمات متنوع باعث گردیده که صنایع درصدد ایجاد مزیت های رقابتی پایدار در مقایسه با سایر رقبا با تاکید بر استفاده از تکنیک های جدید فروش باشند. از روانشناسی فروش و ایجاد اعتماد در خریدار گرفته تا داشتن اطلاعات جامع و کاربردی درباره‌ی محصولات و ارتباط با مشتریان در فضای مجازی همه و همه تنها یک هدف را دنبال می کنند و آن هم چیزی به غیر از فروش کسب و کارتان نیست. در واقع علم فروش دیگر به‌ سادگی  گذشته‌ها نیست و استارت آپ های جوان باید بیش از گذشته به دنبال کسب مهارت های جدید در این حوزه باشند.مهارت در حوزه ی فروش، سلاح مهم و مخفی شما در مارکتینگ است که می تواند پیروزی کسب و کارتان را در کنار سایر رقبا بیمه کند.

 

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا