ویژه

 فیلترینگ نباید کسب و کارها را از کار بیندازد

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اعلام موافقتش با طرح صیانت از حقوق کاربران نسبت به عدم امکان ردیابی پیام‌های کاربران در فضای مجازی ابراز نگرانی کرد و گفت: به نظرم اگر فیلترینگ در راستای حفظ کرامت انسانی باشد، بسیار خوب است.

به گزارش نقش نیوز،حسن لطفی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران و سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی اظهار کرد: در اینکه کرامت انسانی عده‌ای به دلیل استفاده غیر صحیح یا غیرمجاز از فضای مجازی خدشه دار شده است، هیچ شکی نیست. عده‌ای از افراد جامعه به دلایل مختلف کرامت انسانی جامعه ما را زیر سوال می‌برند. هر فردی با هر ذهنیتی هر مسئله‌ای را که می‌خواهند برای جامعه بازنمایی کرده و این افراد قابل پیگیری نیستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با بیان اینکه حقوق کاربران فضای مجازی باید مورد صیانت قرار بگیرد، گفت: این موضوع یکی از اولویت‌های کشور بود. یکی از وظایف مجلس دفاع از کرامت انسانی است. به همین دلیل سعی کردیم در طرحی از حقوق کاربران صیانت کرده و پروژه تقنینی سامان دهی را آغاز کنیم.

نماینده مردم رزن در مجلس در عین حال با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در کمیسیون‌هایی تخصصی مخالفت کرد و گفت: به نظرم، این موضوع باید جلسه علنی پیگیری شود. برخی موافقان معتقدند که کارگروه ویژه کار را تخصصی تر کرده و وقت صحن را نمی‌گیرد. نظر بنده این است لازمه پخته شدن طرح مطرح شدن آن در جلسه علنی مجلس است.

لطفی در خصوص احتمال ایجاد محدودیت برای پلتفرم‌های فضای مجازی افزود: من فکر می‌کنم مدیریت پلتفرم‌ها کافی باشد. نیازی به فیلترینگ نیست. فقط کافیست پیام‌ها امکان ردیابی داشته باشند. متولی هر پیام باید مشخص باشد. در این صورت ما نیازی به فیلترینگ نداریم. شرکت گوگل در حقیقت فیلتر شده است. به نظرم اگر فیلترینگ در راستای حفظ کرامت انسانی باشد، بسیار خوب است. اینکه کاربری پیامی را ثبت می‌کند و وقتی می‌خواهیم پیگیری کنیم به ما می‌گویند این پیام از اتریش آمده است اما کاربر واقعا در ایران حضور داشته؛ بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: فیلترینگ در عین حال نباید کسب و کارها را از کار بیندازد. به نظرم شأن و منزلت هر ایرانی باید توسط حاکمیت حفظ و حراست شود. اگر کسی به فردی در جامعه توهین کرد، فرد توهین کننده باید قابل دسترسی باشد. فضای مجازی کشورهای پیشرفته به اندازه فضای مجازی در کشور ما افسارگسیخته نیست علتش هم این است ،مسئولانشان این فضا را مدیریت می‌کنند. هر کاربر در خارج از کشور، قابل دسترسی، ردیابی و مشاهده است. این به این معنا نیست که از امکانات خارجی استفاده نکنیم. در عین حال باید بتوانیم این فضا را مدیریت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا