اقتصادی

میزان تجارت ایران با پیمان شانگهای

سخنگوی گمرک ایران، گفت:میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای طی ۱۱ ماه سال ۹۹ به بیش از ۲۳میلیارد و۱۶۵ میلیون و ۹۵ هزارو ۶۷۱ دلار رسیده است.

به گزارش نقش نیوز به نقل از گمرک ایران، سید روح اله لطیفی؛ سخنگو و دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اظهار داشت: حجم تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای بالغ بر ۴۱ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۹۹۹ تن کالا و برابر با ۲۳ میلیارد و ۱۶۵ میلیون و۹۵ هزار و ۶۷۱ دلار است.

لطیفی افزود: کشورمان با ۱۱ عضو اصلی و ناظر پیمان شانگهای که چین؛ روسیه؛ قزاقستان؛ قرقیزستان؛ تاجیکستان؛ ازبکستان؛ مغولستان؛ پاکستان؛ هند؛ افغانستان و بلاروس هستند دارای تجارت فرامرزی است که در این میان بیشترین حجم تجارت کشورمان با چین و به ارزش ۱۵ میلیارد و ۵۱۸ میلیون و ۸ هزار و ۴۹۲ دلار است.وی خاطرنشان کرد: حجم صادرات کشورمان به اعضای پیمان شانگهای بالغ بر ۳۳ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۱۷۲ تن انواع کالا و به ارزش ۱۱ میلیارد و ۱۷۳ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۳۸۹ دلار بوده است. که بیشترین میزان صادرات کشورمان به چین با ۶ میلیارد و ۷۲۴ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۹۸۳ دلار و کمترین صادرات هم به مغولستان با ۴۱۲ هزار و ۸۰۹ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک افزود: کشورمان در مجموع ۸ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۸۲۷ تن کالا از اعضای پیمان شانگهای طی ۱۱ ماه سال ۹۹ واردات داشته است که این میزان از حیث ارزش بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۹۹۱ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۲۸۲ دلار بوده است. ضمن آنکه بیشترین واردات کشورمان از چین و به ارزش ۸ میلیارد و ۷۹۳ میلیون و ۹۰۶ هزار و ۵۰۵ دلار و کمترین میزان واردات هم از مغولستان با ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۲ دلار داشته است.لطیفی در خصوص نوع کالاهای تجاری گفت: سبد صادرات کالاهای کشورمان به مجموعه کشورهای پیمان شانگهای بسیار متنوع است ولی انواع ماهی و محصولات دریایی؛ سبزیجات؛ میوه؛ پارچه و مصنوعات نساجی؛ انواع ماشین آلات صنعتی و کشاورزی؛ لوازم خانگی؛ فرش گلیم؛ محصولات پتروشیمی؛ پسته و آجیل و… است و ضمن آنکه محصولات وارداتی به کشورمان نیز اغلب مواد اولیه صنعتی؛ قطعات ماشین آلات؛ گوشت؛ دارو؛ محصولات شیمیایی؛ تجهیزات پزشکی؛ قطعات و لوازم یدکی خودرو؛ انواع پارچه و مصنوعات و… هستند.

وی در ادامه افزود: کشورمان از نخستین کشورهایی بود که بعد از مغولستان به عنوان ناظر به عضویت این سازمان درآمد و درخواست عضویت رسمی خود را ۱۲ سال قبل به این سازمان ارائه کرد اما هنوز این عضویت قطعی نشده است، اگرچه موضوع عضویت جمهوری اسلامی ایران تاکنون در چند جلسه در دستور کار قرار گرفته است، البته در این میان چین و روسیه قدرت‌های تعیین کننده در سازمان همکاری شانگهای هستند و اصلی ترین شرکای تجارت فرامرزی با ایران محسوب می‌شوند. بنابراین چشم انداز مناسبی از مناسبات تجاری میان کشورمان و کشورهای عضو پیمان شانگهای می‌توان متصور بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا